Maailma ympärillämme liikkuu enemmän kuin kos­kaan ennen. Mopot, autot, bussit, hissit, rullaportaat. Mutta me ihmiset sitä vastoin liikumme vähemmän kuin koskaan. Siirrymme paikasta toiseen istuen, teemme töitä istuen – ja yhä useammin vietämme myös vapaa-aikamme istuen.

Nykyihmisen arjessa on usein liian vähän liikettä ja liiaksi paikoillaan nyhjäämistä. Ihmisen keho on kuitenkin suunniteltu liikuteltavaksi. Liike lataa hyvää mieltä ja parantaa jaksamista.

Vastapainona istuskelulle jokaisen olisikin hyvä saada itsensä hengästymään joka päivä, edes vähäsen. Kaikkea istumista ei tieten­kään voi karsia, mutta jo pienilläkin muutoksilla on merkitystä ter­veytesi kannalta.

Olennaista onkin, että korvaat mahdollisimman usein istumisen sei­somisella ja seisomisen lähtemällä liikkeelle.

Sinä pystyt siihen!


Tunti aktiivista kivaa joka päivä

Ylös, ulos ja liikkeelle! Sinun ei tarvitse olla urheilutähti saadaksesi päivittäisen liikunta-annoksesi täyteen. Tunti aktiivista kivaa päivässä. Siinä hyvä tavoite meille kaikille, niin nuorille kuin vanhoille! Voit kerätä aktiivisuusminuutteja arkisilla valinnoilla perheen ja kavereiden kanssa tai ihan vain omaksi iloksesi.

Voit…

  • hypätä bussista yhden pysäkin aikaisemmin pois ja kävellä loppumatkan
  • mennä bussin sijasta pyörällä – ympäristökin kiittää
  • osallistua kotitöihin – muukin perhe tykkää
  • kisailla pikkusisarusten kanssa ulkona – ja samalla olet maailman paras veli tai sisko
  • tarjoutua viemään naapurin koiran lenkille
  • valita rappuset rullaportaiden tai hissin sijasta
  • katsoa televisio-ohjelman tai mainoskatkon samalla jumpaten
  • nousta jokaisen pelin jälkeen venyttelemään muutamaksi minuutiksi
  • mennä vähintään kerran päivässä välitunnilla ulos.

Päivittäiset aktiivisuusminuutit saat vaivatta kasaan menemällä kaikilla välitunneilla ulos.

Kun valitset omalta kannaltasi mieleistä liikuttavaa tekemistä, teet sitä varmimmin myös säännöllisesti. Kaverien kanssa voitte sopia esim. jokaviikkoisen pihapelipäivän.

Vinkki:

Järjestäkää koulussa #MunLiike-ideakilpailu, miten liikettä voi lisätä pienillä arkisilla valinnoilla.