Taidemuseossa esillä Suomessa ennennäkemättömiä teoksia taiteen suurnimiltä, kuten Warholilta, Beuysilta ja Kaufmanilta
Coca-Cola-pullo täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Suomen Coca-Cola ja Sinebrychoffin taidemuseo asettavat näytteille Coca-Cola-pullotaidetta esittelevän teoskokoelman museon Valkoiseen kellariin. Se koostuu sekä Coca-Cola-pullon aiheekseen nostaneista taideteoksista että pullon suunnitteluun ja patentointiin liittyvistä muoteista ja piirustuksista. Teokset ovat nähtävillä Helsingissä 27.8.–4.10.2015.
Kansainvälinen “The Coca-Cola Bottle Art Tour: Inspiring Pop Culture for 100 Years” -taidenäyttelykiertue kunnioittaa 100-vuotiasta Coca-Cola-pulloa.
Sinebrychoffin taidemuseo on valinnut juhlavuoden ajan ympäri maailmaa  kiertävästä näyttelykokoelmasta teoksia, joista luotu kokonaisuus esittelee ensimmäisen kerran Suomessa niin Coca-Cola-pop-taidetta kuin uudempaakin Coca-Cola -pullon inspiroimaa taidetta.
– Valitsimme esille teoksia, jotka keskustelevat keskenään sekä sisältävät jonkin mielenkiintoisen näkökulman Coca-Cola-pulloon, ja samalla kulutukseen ja populaarikulttuuriin, kertoo Sinebrychoffin taidemuseon museonjohtaja Kirsi Eskelinen.
Valikoima sisältää teoksia pop-taiteen tunnetuimmilta nimiltä, kuten Andy Warholilta, Joseph Beuysilta ja Steve Kaufmanilta. Lisäksi esillä on teoksia nykytaiteilijoilta, kuten Pakpoom SilaphaniltaKim Frohsin’ilta ja Chris Mittonilta,  jotka tekevät teoksillaan kunniaa pop-taiteen ikoneille. Kokonaisuus muodostaa mielenkiintoisen ja tuoreen näkökulman taidemuseon omien kokoelmien rinnalla.
– Museon näkökulmasta taiteessa ei pitäisi olla rajoja – vanhan ja uuden yhdistäminen herättää katsomaan taidetta totutun lokeron ulkopuolelta, pohtii Salla Heino pop-teosten rantautumista Sinebrychoffin taidemuseoon.
Coca-Cola-pullo on inspiroinut taidetta ja kulttuuria jo sadan vuoden ajan
Kurvikas Coca-Cola-pullo oli syntyessään vuonna 1915 edellä aikaansa. Pakkausmuotoilun merkitys ymmärrettiin laajemmin vasta paljon myöhemmin. Pullo on muodon ja käytettävyyden ainutlaatuinen yhdistelmä ja uskomatonta kyllä, muoto on ajankohtainen vielä kokonaista vuosisataa myöhemmin.
Muotoiluklassikon paikan ansaitusti lunastanut muotopullo on  esiintynyt koko olemassaolonsa ajan kuvataiteessa ja sen avulla on kuvattu niin hyvää amerikkalaista arkea, kulutuskriittisyyttä kuin länsimaista vapautta. Coca-Cola-pullon ikuistaneiden taiteilijoiden joukkoon lukeutuu laaja määrä niin tunnettuja 1900- ja 2000-lukujen taiteilijoita kuin tuntemattomampia kansantaiteilijoita lähes kaikkialta maailmasta. Yhtä kaikki: muotopullo puhuttelee yhä edelleen.
Coca-Cola Company on vuodesta 1928 kerännyt yli 30 000 taideteoksen kokoelman. Pieni osa näistä on nyt pullon juhlavuoden kunniaksi koostettu kiertäviksi taidenäyttelyiksi, jotka vierailevat erilaisissa kokoonpanoissa noin 20 maassa ympäri maailmaa. Pohjoismaissa teokset nähdään Suomessa ja Ruotsissa.
– Pullo on aina ollut ensisijaisesti juoman säilytysastia ja lupaus juoman aitoudesta, muistuttaa Suomen Coca-Colan viestintäjohtaja Théa Natri.
Pullon erottuvat kurvit ja universaali tunnistettavuus ovat kuitenkin saaneet taiteilijat ympäri maailmaa ikuistamaan pullon teoksiinsa.  Salvador Dali oli yksi ensimmäisistä kansainvälisistä taiteilijoista, joka käytti Coca-Cola -pulloa maalauksessaan. Viime vuonna Pakpoom Silaphan ikuisti sekä Dalin että Coca-Colan teokseensa, joka on nyt nähtävissä Sinebrychoffin taidemuseossa. Coca-Cola-pullo ei ole vaan taiteen historiaa, vaan ikoninen pakkaus inspiroi yhä edelleen lahjakkaita mieliä laajasti taiteen eri osa-alueilla.
– Sopivaa paikkaa mietittäessämme oli Sinebrychoffin taidemuseo ensimmäisenä toivelistallamme, kertoo Natri.
Nykyisin valtion omistuksessa oleva rakennus on alunperin Coca-Colan valmistuksesta ja myynnistä Suomessa vastaavan Sinebrychoffin perustajan, Nikolai Sinebrychoffin suvulleen vuonna 1842 rakennuttama talo.
Professori Hannu Salmi: ”Ikoninen arkipäivän kulutustuote, joka lupaa häivähdyksen ylellisyyttä”
Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmen mukaan Coca-Cola-pullo on länsimaisen kulttuurin tunnetuimpia esineitä. Sen tunnistaa pimeässä kosketuksen perusteella ja silloinkin, kun se on pirstaleina maassa. Juuri tunnistettavuus on innoittanut taiteilijoita yli rajojen. Samalla Coca-Colaan on latautunut voimakkaita, ristiriitaisiakin merkityksiä. Coca-Cola-pullo on abstrakti muoto mutta myös konkreettinen viittaus amerikkalaiseen kulttuuriin, arkipäivään, kulutukseen, vapaa-aikaan…
– Coca-Cola-pullo on ikoni. Se on erottautumisen väline, joka on edustanut lupausta ja nautintoa. Amerikkalainen populaarikulttuuri on kierrättänyt kuvia tähdistä huurteinen pullo kädessään: Elvis, Jimi Hendrix, Marilyn Monroe, Frank Sinatra… Kylmän sodan aikana Coca-Cola oli länsimaisen elämäntavan ja vapauden merkki niille, jotka elivät rautaesiripun takana. Virvoitusjuoma oli arkipäiväinen kulutustuote, joka samalla välitti häivähdyksen ylellisyyttä, pohtii kulttuuriprofessori Salmi.
Coca-Cola-pullon muoto on inspiroinut taiteilijoita ja kuvantekijöitä vuosikymmenien ajan, tunnetuimpina esimerkkeinä Salvador Dalin, Robert Rauschenbergin ja Andy Warholin teokset. Se on antanut mahdollisuuden pohtia arkipäivän estetiikkaa, mutta samalla se on tarjonnut mahdollisuuden modernin elämäntavan kritiikkiin.
Kiss the Past Hello on  Assouline-kustannustalon julkaisema teos, joka esittelee Coca-Cola-pullon inspiroimaa taidetta sadan vuoden ajalta. Verkkosivut: http://www.assouline.com/kiss-the-past-hello-100-years-of-the-coca-cola-bottle.html.
Lisätietoja:
Coca‐Cola Suomi
viestintäjohtaja Théa Natri,
puh. 040 528 9777, tnatri@coca‐cola.com
Sinebrychoffin taidemuseo
museonjohtaja Kirsi Eskelinen,
puh. 0294 500 490, kirsi.Eskelinen@siff.fi
Painolaatuiset kuvat:
press.sinebrychoffintaidemuseo.fi
Coca‐Cola on The Coca‐Cola Companyn rekisteröimä tavaramerkki. The Coca‐Cola Company on maailman suurin juomayhtiö, jonka lähes 3 500 erilaista juomaa vesistä mehuihin ja urheilujuomiin virkistävät kuluttajia ympäri maailman. Suomessa Coca‐Cola ‐yhtiön juomien valmistuksesta, myynnistä ja jakelusta vastaa keravalainen Sinebrychoff ja brändeistä, kuluttajamarkkinoinnista ja ‐tutkimuksesta Sinebrychoffin tiloissa toimiva Coca‐Cola Finland Oy.