Valo ja Coca-Cola Finland ovat sopineet nuorten vapaa-ajan liikuntaan liittyvästä kolmivuotisesta yhteistyöstä. Yhteistyön tavoitteena on inspiroida yläkouluikäisiä aktiiviseen ja liikunnalliseen vapaa-ajan viettoon. Samalla halutaan lisätä julkista keskustelua ja tietoisuutta suomalaisen vapaa-ajan liikuntakulttuurin tilasta. Nimellä #MunLiike kulkeva ohjelma jalkautetaan kouluille toukokuussa 2014. Ohjelman keulakuvana on tänä vuonna jalkapalloilija Teemu Pukki. 

#MunLiike kannustaa nuoria aktiivisempaan vapaa-aikaan

Valon koululiikunnan asiantuntijoiden kehittämä #MunLiike on monivuotinen ohjelma, jonka tavoitteena on lisätä vuosittain jopa 90 000 yläkouluikäisen nuoren vapaa-ajan aktiivisuutta. #MunLiike on yksi Suomen kaikkien aikojen suurimmista yritystuella nuorille suunnatuista liikuntaohjelmista. Suomen Coca-Cola teki aloitteen ohjelman käynnistämiseksi ja myös rahoittaa sen. Ohjelma tarjoaa inspiraatiota, ideoita ja myös ohjausta liikunnalliseen vapaa-ajan viettoon, ja se lanseerataan yläkouluilla tänä keväänä.

Yhteinen tavoite: liikkeen lisääminen

#MunLiike-ohjelmassa Valo ja Suomen Coca-Cola yhdistävät voimansa nuorten vapaa-ajan liikuntakulttuurin vahvistamiseksi. 

-Yksi Valon keskeisimmistä tavoitteista on saada aikaan eri ikäisten suomalaisten keskuudessa lisää liikettä, kertoo Valon kaupallinen johtaja Jarno Kukila.  Yläkoululaiset ovat haastava kohderyhmä ja kaikki innostavat uudet tavat ovat tervetulleita. Uskomme, että yhdistämällä molempien toimijoiden resurssit ja paikallisen osaamisen liikunnan aluejärjestöjen kautta saavutamme enemmän kuin koskaan voisimme saavuttaa erikseen.  #MunLiike ydinajatus, välituntien aktivointi ja pihapelien herättäminen henkiin on merkittävä asia, kun halutaan edistää vapaa-ajan liikuntakulttuuria. Liikkuvasta nuoresta kasvaa todennäköisimmin myös liikkuva aikuinen. 

-Yhtiönä Coca-Cola on Euroopassa mahdollistanut yli 90 erilaisen aktiivisen elämäntavan ohjelman toiminnan. Näiden eri asiantuntijatahojen kanssa toteutettujen ohjelmien ansiosta yli 3,5 miljoonaa eurooppalaista liikkuu enemmän. Suomessa #MunLiike-ohjelman yhteistyökumppaniksi valikoitui Valo, koska heillä on vahva näyttö vaikuttavien ja innostavien liikuntaohelmien toteuttajana. Haluamme myös olla tukemassa Valon ja suomalaisen urheilun missiota tehdä suomalaisista maailman liikkuvin urheilukansa. Haluamme tukea liikettä, koska se edistää paitsi terveyttä myös sosiaalisuutta, yhteisöllisyyttä ja onnellisuutta, kertoo Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri

Suomalaiset nuoret liikkuvat Euroopan vähiten 

#MunLiike-ohjelman taustalla on huoli suomalaisten nuorten liikunnallisesta passiivisuudesta. Koulu-ikäisten nuorten tulisi liikkua monipuolisesti vähintään 1–2 tuntia päivässä (Liikuntasuositukset/OKM & Nuori Suomi).  Suomen lapset ovat Euroopan aktiivisimpia liikkujia, mutta nuoret sitä vastoin liikkuvat Euroopan vähiten. Dramaattisin liikunta-aktiivisuuden lasku tapahtuu 15 ikävuoteen tultaessa: pojista vain 15 % ja tytöistä vain 9 % prosenttia liikkuu riittävästi. Suomessa pudotus on keskimäärin suurempi kuin muissa länsimaissa.

Ammattilaisten tuella nuorten näköinen ohjelma

#MunLiike-ohjelman suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat Valon ja Liikunnan aluejärjestöjen asiantuntijat, jotka myös jalkauttavat ohjelman yläkouluille. 

“Alueellisten aktivoijien rooli on suuri ohjelman käynnistämisvaiheessa, mutta vähitellen toiminta siirtyy nuorten toteutettavaksi. Ajatuksena on, että ohjelma on nuorten itsensä näköinen. Tämä on tärkeää, sillä mitä enemmän aikuiset huseeraavat, sitä vähemmän nuoret lopulta liikkuvat. Tavoitteena on, että pihapelit siirtyvät kouluympäristöstä myös muille pihoille”, kiteyttää koulun liikunnallistamisen asiantuntija Karita Toivonen Valosta.

#MunLiike-ohjelman teema ja keulakuvana toimiva ”Pihapelipäällikkö” vaihtuvat vuosittain. Tänä vuonna ohjelman päällikkönä ja tsempparina on Celtic FC:ssä ja Suomen maajoukkueessa pelaava jalkapalloilija Teemu Pukki. Vuoden 2014 teemana on pallo, joita Coca-Cola Finland lahjoittaa ohjelmassa mukana oleville kouluille yhteensä 10 000. 

“Minulle rakkain pallo on luonnollisesti jalkapallo, mutta pallolla voi tehdä paljon muutakin kuin vain pelata joukkuepelejä. Pallosta saa paljon irti, ja hauskapidosta syntyy huomaamatta liikuntaa. Monia nuoria kiinnostaa temppuilu ja pelailu enemmän kuin varsinainen urheilu. Pallo on tähän oiva apuväline, jos vain tietää, mitä sillä voi tehdä. Ilman ideoita pallo muuttuu nopeasti jakkaraksi, jonka päällä istuen voi tarkistaa uusimmat päivitykset älypuhelimesta, kuvailee Teemu Pukki

Lisätietoja: 

Valo, viestintäjohtaja Jyrki Kemppainen, puh. 040 559 7196, jyrki.kemppainen@Valo.fi

 

 

Coca-Cola Finland Oy on The Coca-Cola Companyn omistama tytäryhtiö, joka vastaa Coca-Cola-tuotemerkeistä ja kuluttajamarkkinoinnista Suomessa. Yhtiö toimii juomien valmistuksesta myynnistä Suomessa vastaavan Sinebrychoffin tiloissa Keravalla.  Suomen Coca-Cola kuuluu Coca-Colan Länsi-Euroopan ja Pohjoismaiden ryhmään. 

Virallisesti Coca-Cola tuli ensimmäisen kerran Suomeen Helsingin olympiakisojen yhteydessä 1952. Juoman valmistus käynnistyi Suomessa vuonna 1957 ja Suomen Coca-Cola aloitti toimintansa seuraavana vuonna. Yhtiön juomavalikoimaan Suomessa kuuluvat perinteisten virvoitusjuomien ohella kevytjuomat, vedet, urheilujuomat ja hyvinvointijuomat. 

The Coca-Cola Company on maailman suurinalkoholittomiin juomiin erikoistunut juomayhtiö, jonka yli 500 juomamerkkiä ja yli 3000 erilaista juomaa virkistävät kuluttajia yli 200 maassa. Coca-Colan lisäksi yhtiön  juomavalikoimaan kuuluu 12 muuta brändiä, joiden myynti on yli miljardi dollaria. Näitä ovat mm. Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Coca-Cola Zero, Glacéau Vitaminwater, Powerade, Minute Maid, Simply ja Georgia. Kansainvälisesti The Coca-Cola Company on johtava yhtiö hiilihapollisten juomien, mehujen ja mehujuomien sekä valmiiden tee- ja kahvijuomien kategorioissa.