Kesällä on hyvä rauhoittua ja keskittyä yksittäisiin asioihin arkisen monipuuhastelun sijaan

Tutkimus paljastaa, miten  liian monet keskittyvät mobiililaitteisiinsa ja unohtavat elää hetkessä

Kivennäisvesi Bonaquan teettämä eurooppalainen tutkimus paljastaa, että pohjoismaalaiset ovat etääntyneet arkitodellisuudesta mobiililaitteiden vuoksi. Tutkimus osoittaa, että puhelimien ja muiden päätelaitteiden häiritsevän elämää ja ajanviettoa sukulaisten tai ystävien kanssa ja jopa fyysistä hyvinvointia. Psykologi Simon Mooren mukaan mobiililaitteiden käytön vähentäminen voi tuntua vaikealta, mutta digielämän ja arkielämän välille on hyvä, ja myös mahdollista löytää tasapaino. 

Suomalaisen Bonaqua-kivennäisveden teettämän tutkimuksen mukaan eurooppalaisista:

  • 75 % on ottanut tavakseen nukkua puhelin vierellään
  • lähes 70 % ei milloinkaan kytke virtaa kännykästään pois
  • lähes puolet pitivät laitteitaan esillä ateriaa syödessä
  • Lähes 60 % myöntää tekstaavansa jopa vessasta
  • osa kertoi myös myöhästyneensä uudenvuodenvaihtumisen H-hetkestä, koska olivat keskittyneitä puhelimiinsa
  • Ruudun edessä vietetty aika vie huomion perustarpeista ja tarpeellisten tauokojen pitäminen ja riittävä juominen unohtuvat. 

Eurooppalaisten ajankäyttöä ja monipuuhastelua (multi-tasking) selvittävä tutkimus toteutettiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Ranskassa, Belgiassa ja Hollannissa. Jokaisessa maassa kyselyyn osallistui 500 miestä ja naista ikähaarukassa 20-39 vuotta.

Psykologian tohtori Simon Moore (British Psychological Societyn) kommentoi tutkimuksen tuloksia:
– Tarve olla samanaikaisesti verkossa ja selviytyä normaalista arjesta on tehnyt meistä eräänlaisia kentaureja – elämme sekä digitaalisessa että todellisessa maailmassa. Tämä kaksijakoisuus johtaa arkitodellisuuden tarpeiden ja toimintojen laiminlyöntiin. Näihin kuuluvat muun muassa oikeanlainen ravitsemus, nestetasapainosta huolehtiminen, liikunta, kasvotusten tapahtuva vuorovaikutukseen keskittyminen ja tarvittava uni.

Teknologiariippuvaiset suomalaiset arvostat kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä

Suomalaiset arvostavat teknologiaa enemmän kuin vastanneet muissa tutkituissa maissa. Peräti 66 % tutkituista suomalaisista koki, ettei selviä ilman teknologiaa (eurooppalainen keskiarvo 63 %). Samalla kuitenkin suomalaiset pitävät muita maita tärkeämpänä tavata ystäviä ja sukulaisia kasvokkain (90 % vs. eurooppalainen keskiarvo 81 %) sen sijaan, että yhteyttä pidettäisiin viestittelemällä. 

Suomalaiset ymmärtävät myös muita eurooppalaisia paremmin, että keskittymällä yhteen asiaan saa aikaiseksi paljon enemmän kuin puuhastelemalla montaa asiaa kerrallaan. Peräti 68 % suomalaisvastaajista koki näin, kun eurooppalainen keskiarvo oli vain 56 %. 

Silti suomalaiset ymmärtävät muiden ihmisten teknologian käyttöä varsin hyvin, paremmin kuin useissa muissa Euroopan maissa keskimäärin. Muun muassa norjalaiset ja hollantilaiset ärsyyntyvät suomalaisia enemmän, kun muut kanssaihmiset keskittyvät kännykkäänsä keskustelun aikana: suomalaisista 72 % ärsyyntyy, hollantilaisista 79 % ja norjalaisista 75 % muiden monipuuhastelusta. 

Monipuuhastelu myös aiheuttaa muita arkipäivän haasteita. 18% vastanneista tunnusti polttaneensa ruuan pohjaan, koska oli liian keskittynyt kännykkäänsä. Länsi-Euroopasta vain ruotsalaiset ja tanskalaiset kertoivat pilanneensa ruuan samasta syystä useammin kuin suomalaiset. 

Ruutu saa meidän unohtamaan muut ihmiset ja omat tarpeet kuten juoda riittävästi päivän aikana

– Useimmat työtehtävät edellyttävät ruututyöskentelyä ja meillä on taipumus aliarvioida ruutujen edessä käytetyn ajan määrä, pohtii Bonaquasta vastaava Vilma Karvonen. Tällä on vaikutusta paitsi sosiaalisiin suhteisiimme myös elimistöömme ja siihen, mitä ja miten syömme ja juomme. 

Englannissa hiljattain tehdyssä tutkimuksessa 96 % brittiläisistä toimistotyöntekijöistä kärsi nestehukasta, koska he unohtivat juoda riittävästi työpäivän aikana. Tämä on merkittävä tulos, sillä pelkästään 2 % vaje nesteytyksessä voi johtaa 20 % keskittymis- ja huomiointikyvyn laskuun.

– Tekemämme tutkimus on linjassa muiden psykologisten tutkimusten kanssa, sillä aito kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa on suomalaisille tärkeää, sanoo Karvonen. Vuorovaikutus muiden kanssa stimuloi ja palkitsee enemmän kuin mikään digitaalinen toiminto voi tehdä. Vastaavasti myös riittävä veden juominen on tärkeää keskittymiskyvyn ylläpitämiseksi. Nämä kaksi virkistyskeinoa voi yhdistää vesitauolla muiden ihmisten kanssa. Erityisen tärkeää tämä on muistaa kesällä, jolloin monien työolot voivat olla normaalia lämpimämmät jopa pilvisellä säällä. 

Psykologi neuvoo, miten tasapainottaa elävä arki ja digitodellisuus

Alati kehittyvä teknologia on tehnyt mahdolliseksi puhua ystäville, jotka asuvat maailman toisella puolella, viihdyttää itseämme sovellusten avulla ja seurata reaaliaikaisesti tapahtumia kaikkialla maailmassa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että laitteiden poiskytkeminen voi olla haastavaa.

Psykologi Simon Moore neuvoo, miten olla onnistut ottamaan etäisyyttä ruuttuaikaan ja paremmin elämään hetkessä. 

  1. Pidä lyhyt tauko noin puolen tunnin välein, kun olet tietokoneella. Tämä auttaa sinua rentoutumaan sekä antaa aivoillesi ja silmillesi palautumisaikaa.
  2. Kun käytät puhelintasi tai tietokonettasi, yritä keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan. Moneen asiaan yhtä aikaa keskittyminen väsyttää aivojasi ja mahdollistaa virheiden synnyn.
  3. Sovi säännöistä ystävien kanssa – älä koe painetta vastata viesteihin tai sähköposteihin saman tien.
  4. Laita puhelin laukkuusi tai taskuusi, kun olet muiden seurassa. Keskity mieluummin läsnä oleviin ystäviin digitaalisten sijaan. 
  5. Syö järkevästi ja poissa ruudun edestä. Ihmisillä, jotka käyttävät paljon aikaa verkossa, on taipumus napostella. 
  6. Muista juoda tarpeeksi. Ruudun äärellä riittävä juominen unohtuu helposti, joten pidä vesipullo käden ulottuvilla taukojasi varten.
  7. Älä tunne syyllisyyttä, kun kytket puhelimen virran pois. Sen ansiosta sinun on helpompi keskittyä arkielämän aktiviteetteihin, mitä myös kanssaihmiset lopulta arvostavat.
  8. Kokeile applikaatiota, joka auttaa hallitsemaan verkossa käyttämääsi aikaa. Esimerkiksi QualityTime -mittaa puhelimen käyttöäsi ja tarjoaa ”Ota tauko” -asetuksen, joka lukitsee näyttösi ja estää laitteen käytön. Tietyn ajan jälkeen puhelin on jälleen käytettävissä. Lisätietoa: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zerodesktop.appdetox.qualitytime
  9. Älä enää katso näyttöön noin 45 minuuttia ennen nukkumaanmenoa. Näyttöjen taustavalot mukailevat päivänvaloa, joka stimuloi hereilläoloa säätelevien hormonien tuotantoa. Se vastaa jopa tuplaespresson juomista! 

 

Coca-Cola Finland Oy on The Coca-Cola Companyn omistama tytäryhtiö, joka vastaa Coca-Cola-tuotemerkeistä ja kuluttajamarkkinoinnista Suomessa. Yhtiö toimii juomien valmistuksesta myynnistä Suomessa vastaavan Sinebrychoffin tiloissa Keravalla.  Suomen Coca-Cola kuuluu Coca-Colan Länsi-Euroopan ja Pohjoismaiden ryhmään. 

Virallisesti Coca-Cola tuli ensimmäisen kerran Suomeen Helsingin olympiakisojen yhteydessä 1952. Juoman valmistus käynnistyi Suomessa vuonna 1957 ja Suomen Coca-Cola aloitti toimintansa seuraavana vuonna. Yhtiön juomavalikoimaan Suomessa kuuluvat perinteisten virvoitusjuomien ohella kevytjuomat, vedet, urheilujuomat ja hyvinvointijuomat. 

The Coca-Cola Company on maailman suurinalkoholittomiin juomiin erikoistunut juomayhtiö, jonka yli 500 juomamerkkiä ja yli 3000 erilaista juomaa virkistävät kuluttajia yli 200 maassa. Coca-Colan lisäksi yhtiön  juomavalikoimaan kuuluu 12 muuta brändiä, joiden myynti on yli miljardi dollaria. Näitä ovat mm. Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Coca-Cola Zero, Glacéau Vitaminwater, Powerade, Minute Maid, Simply ja Georgia. Kansainvälisesti The Coca-Cola Company on johtava yhtiö hiilihapollisten juomien, mehujen ja mehujuomien sekä valmiiden tee- ja kahvijuomien kategorioissa.