Myös Suomessa Coca-Cola yhdistää Coca-Colan, Coca-Cola Zeron ja Coca-Cola lightin mainonnan

Coca-Cola on julkistanut sulauttavansa useat erilaiset Coca-Cola-brändit yhteen. Uuden strategian myötä kaikki erilaiset Coca-Colat -  perinteinen Coca-Cola, Coca-Cola Light ja Coca-Cola Zero – markkinoidaan saman kattoviestin alla. Suomessakin kolmesta brändistä tulee yksi. Juomapakkaukset korostavat kuitenkin yhä selkeästi eri juomien erilaisia ominaisuuksia, jotta kuluttajat voivat valita itselleen mieluisimman juoman helposti.

Brändiuudistuksen yhteydessä Coca-Cola julkisti myös ensimmäisen uuden kansainvälisen kampanjansa seitsemään vuoteen, joka alkaa näkyä Suomessa keskiviikkona 20.1. Tämä kampanja toteutetaan poikkeuksellisesti kaikkialla maailmassa. Kampanjan slogan on ’Taste the Feeling’.

  • Joka päivä miljoonat ihmiset ympäri maailmaa nauttivat jääkylmän Coca-Colan, sanoo espanjalainen  Marcos de Quinto, Coca-Cola Companyn globaali markkinointijohtaja.  Kattobrändi tarkoittaa yhden brändin strategiaa, joka laajentaa perinteisen Coca-Colan arvostuksen kattamaan myös muut Coca-Cola-tuotemerkin alla olevat juomat. Lähestymistapa korostaa kuluttajan vapautta valita itselleen parhaiten sopiva juoma saman kattobrändin alla olevista erilaisista juomista. Brändiuudistus on merkittävä investointi, jolla tuetaan kaikkia Coca-Cola-juomia. Coca-Cola on aina erityinen juoma, oli siinä sokeria tai ei. 
  • Kuluttajat ympäri maailmaa haluavat nauttia Coca-Colansa juuri sellaisena, kuin he katsovat itselleen parhaaksi: sokerilla tai ilman, kofeiinilla tai ilman. Mutta valitsivatpa he minkä tahansa version juomasta, he nauttivat aina Coca-Colasta, sen ainutlaatuisesta mausta ja juoman tarjoamasta virkistyksestä. Yhden brändin strategia vie brändimarkkinointimme uuteen aikaan: useiden erilaisten Coca-Cola-brändien rakentamisesta siirrytään yhden ikonisen brändin rakentamiseen. Tätä tukeva ensimmäinen kansainvälinen kampanja antaa juomalle ja brändille uudenlaisen näkyvän roolin.

Coca-Colan yhden brändin strategia:

  • Laajentaa perinteisen Coca-Colan, maailman arvostetuimman juomamerkin, brändiominaisuudet edustamaan kaikkia Coca-Cola-tavaramerkin alle kuuluvia juomia.
  • Toteutuu ja näkyy ensimmäisen kerran uudessa kansainvälisessä ’Taste the Feeling’ –kampanjassa. Toteutuksessa keskitytään autenttisiin, aitoihin hetkiin, joiden keskiössä on hyvin konkreettisesti itse juoma. 
  • Kokoaa kaikki erilaiset Coca-Colat saman kattoviestin alle ja siten korostaa kuluttajan vapautta valita itselleen ja elämäntapaansa parhaiten sopiva Coca-Cola. 

“Taste the Feeling,” –kampanja käynnistyy Suomessa keskiviikkona

Uuden brändistrategian mukainen kampanja tulee näkymään kaikkialla maailmassa, yli 200 maassa ja eri maat hyödyntävät kampanjan keskeisiä elementtejä paikallisesti. Kampanjan materiaali sisältää:

  • 10 televisiomainosta
  • Yli 100 kampanjakuvaa  
  • Uusi visuaalinen identiteetti
  • Uusi tunnusmusiikki ja äänilogo
  • Helposti jaettavia digitaalisia sisältöjä 

“Taste the Feeling” –kampanja kertoo siitä, miten Coca-Cola tekee arjen hetkestä erityisen. Toteutuksessa keskitytään autenttisiin, aitoihin hetkiin, joiden keskiössä on itse juoma.  Tämän lisäksi lopullisissa mainoksissa hyödynnetään Coca-Colan tunnettuja brändielementtejä nykyaikaisella tavalla: logoa (niin sanottu ’spencerian script’), punaista logokiekkoa ja ikonista lasipulloa.

Kampanjan käynnistyy “Anthem” –nimisellä televisiomainoksella (Mercado-McCann). Spotti on kooste arjen pienistä hetkistä,  joissa Coca-Cola on mukana: luisteluhetki ystävien kanssa, ensitreffit, ensimmäinen suudelma ja ensirakkaus. Tämä mainos nähdään Suomessa keskiviikosta 20.1.2016 alkaen.

Kampanjan televisiomainokset ovat neljän toimiston käsialaa:  Mercado-McCann, Sra. Rushmore, Santo ja Oglivy & Mather New York. Filmit ovat välähdyksiä jokapäiväisistä tilanteista, tunteista ja kokemuksista, joissa ihmiset ovat nauttiessaan jäkylmää Coca-Colaa. Jokaisen filmin lopussa kaikki Coca-Cola –juomaperheen juomat näkyvät.

  • Mikään ei voita jääkylmän Coca-Colan makua” sanoo Rodolfo Echeverria, Vice President, Global Creative, Connections & Digital, The Coca-Cola Company. Kampanjan luova toteutus juhlistaa juuri sitä yksinkertaista ihanuutta, jonka jääkylmän Coca-Colan juominen tarjoaa – ja sitä, miten Coca-Cola tekee samalla hetkestä erityisen. Kuvatut hetket puhuttelevat ihmisiä kansainvälisesti, sillä ne voisivat tapahtua missä päin maailmaa tahansa.”

Taste the Feeling –tunnusmusiikki

Coca-Cola valitsi kolme nousevaa artistia kirjoittamaan ’Taste the Feeling’
-kampanjalle tunnuskappaleen, jota käytetään mm. televisiomainoksissa. Musiikista vastaavat artistit ovat  Scott Fritz, Jeremy Bircher ja Josh Jones. Kappaleen laulusta vastaa kiinnostava musiikkialan tulokas, Lontoossa syntynyt ja Australiassa kasvanut laulaja-lauluntekijä Conrad Sewell. Hänen upea, pysäyttävä ja sielukas äänensä on myös hänen tavaramerkkinsä, joka tuli viime vuonna tutuksi mm. norjalaisen Kygo:n läpimurtosinkulta “Firestone”.

Lauluntekijä Avicii on tehnyt kampanjan tunnuskappaleesta erityisen Remix-version. Tätä selkeitä vaikutteita Aviciin tyylistä saanut versio kuullaan Coca-Colan UEFA EURO 2016TM –kampanjan ja  Rio 2016 Olympic GamesTM -kampanjan musiikkina.

  • Tunnuskappaleen lisäksi teleivisiomanioksissa tullaan käyttämään myös seuraavia kappaleita:
  • Uusi versio Queenin ja David Bowien “Under Pressure” –kappaleesta
  • Nousevan artistin Alexander Cardinalen “Made for You” -kappale
  • Uusi versio Aviciin “Hey Brother” –kappaleesta

Uusi äänilogo

Uuden brändistrategian tueksi Coca-Cola on tehnyt myös uuden äänitunnisteen, musiikkilogon, joka korvaa jo vuosia käytössä olleen ’viiden nuotin’ äänilogon. Uusi äänilogo yhdistelee ääniä, jotka syntyvät nautittaessa Coca-Colaa, kuten mm. korkin poksahdus, hiilihapon sihinä jäissä ja virkistymisen äänet. Äänilogo kuullaan kaikissa televisiomainoksissa.

Kampanjakuvat

“Taste the Feeling” valokuvat ovat ottaneet arvostetut muotikuvaajat Guy Aroch ja Nacho Ricci, jotka ovat tuoneet kuviin nykyaikaista katutyyliä. Eri puolilla maailmaa kuvatut ihmiset nauttivat jääkylmästä Coca-Colasta erilaisissa jokapäiväisissä tilanteissa. Lopulliseen kuvavalikoimaan kuuluu yli 100 kuvaa, joita tullaan laajasti eri yhteyksissä mm. ulkomainonnassa ja myyntipisteissä.

Kuvissa Coca-Cola on keskeisessä roolissa ja jokainen kuva kertoo omaa tarinaansa. Kuvat on otettu lähietäisyydeltä ja ne välittävät hyvin henkilökohtaiselta tuntuvia hetkiä Coca-Colan kanssa. Kuvanottohetkellä Coca-Colalla ja sen juomisella on tarkoitus, hetki on erityinen ja nautittava.

Mainoksia ja mainoskuvia voi katsoa 
www.coca-colacompany.com/tastethefeeling

www.coca-colacompany.com
twitter.com/CocaColaCo
www.coca-colablog.com
www.linkedin.com/company/the-coca-cola-company