Huhtikuussa vietettävä Earth Day, eli Maan päivä, kääntää ihmisten huomion kestävyyteen ja ympäristöön. Sehän on Maan päivän tarkoitus. Coca-Colan kestävän kehityksen johtaja Bea Perez tosin muistuttaa, että todellisuudessa kestävyyteen pitää kiinnittää huomiota kaikki 365 päivää vuodessa.

Perez aloitti työskentelyn Coca-Colalla vuonna 1996. Aluksi hän teki töitä brändinhallinnassa ja sai sen myötä pestin Coca-Cola Pohjois-Amerikan markkinointipäällikkönä. Viiden vuoden ajan hän on johtanut Coca-Colan kestävyysoperaatioita. Lue Perezin haastattelu, jossa hän kertoo enemmän roolistaan ja työstään, kestävyyden merkityksestä, ja siitä mitä hän oppi, kun kaksi puuta murskasivat hänen talonsa.

Voitko kertoa enemmän siitä, mitä työhösi kuuluu?

Pähkinänkuoressa, edustan kaikkia niitä Coca-Colan vastuullisuustiimejä ympäri maailman, jotka työskentelevät kestävyyden hyväksi yrityksessämme. Minun rooliini kuuluu järjestyksen ja fokuksen pitäminen oikeana, jotta teemme niitä asioita, joilla on eniten merkitystä. Haluan keskittyä osa-alueisiin, joilla on merkitystä yrityksemme kannalta, ja joissa voimme olla johtoasemassa.
Esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyy paljon asioita, jotka ovat erittäin linkittyneet liiketoimintaamme: pakkaukset, jäähdytys, kuljetus. Toimimme yli 200 maassa, joten panostuksella kestävyyteen voi olla merkittäväkin vaikutus. Tiiminä meidän pitää maasta riippumatta liikkua samaan suuntaan sen sijaan, että liikumme itsenäisesti ja siiloissa. Kyse ei ole pelkästään ympäristöstä. Kyse on lisäarvon tuottamisesta, sosiaalisesta vaikuttamisesta ja ihmisten keskiöön laittamisesta. Kyse on siitä, että teemme yhteisöistä parempia kuin mitä ne alun perin olivat.
Työni on yksinkertaisesti pitää asiat oikeilla urillaan. Oikean vaikutuksen ja menestyksen luovat yrityksessämme ne ihmiset, jotka työskentelevät yhteisöjen parissa. Filosofiani on, että pienet teot voivat johtaa suuriin asioihin.

Mitä ajattelet yhtiön viimeaikaisista saavutuksista kestävyyden saralla?

Coca-Colalla on nyt yli 1,9 miljoonaa HFC-vapaata (hydrofluorocarbon) kylmäkaappia ja juoma-automaattia ympäri maailman. Yhtiö on auttanut yli 1,2 miljoonaa naisyrittäjää 5by20-projektinsa kautta. Sadas EKOCENTER-yhteisökioski avattiin juuri Vietnamiin. Kioskilta saa puhdasta vettä, terveyspalveluita ja pääsyn internetiin.
Meillä on paljon mistä iloita, mutta se myös pelottaa minua. Yhtiöllä on paljon kunnianhimoisia tavoitteita, kuten käyttämiemme vesivarojen 100-prosenttinen korvaaminen vuoteen 2020 mennessä – tämänkin tavoitteen saavutimme viisi vuotta etuajassa. Ajoittain minua hermostuttaa, sillä samalla kun iloitsemme jostakin toteutuneesta tavoitteesta, saatamme unohtaa, että saavutusten ylläpito vaatii jatkuvaa työntekoa. Osa työnkuvaani on se, että en ole ikinä tyytyväinen, vaan rakennan jatkuvasti uutta.

Eikö ikinä houkuttele höllätä tahtia vähän?

Varmasti. Kestävyyden täytyy kuitenkin olla jokaisen tehtävä ja vastuu. Esimerkiksi, asetimme tavoitteeksemme, että autamme viittä miljoonaa naisyrittäjää vuoteen 2020 mennessä. Nyt olemme auttaneet 1,2 miljoonaa naista 60 maassa. Meillä on siis 3,8 miljoonaa jäljellä. Joten vaikka olemme jo saavuttaneet paljon, on vielä tehtävää jäljellä. On tärkeää pitää sekä liiketoiminta että yhteisöt hyvässä kunnossa.

Mikä yksittäinen ihminen voi tehdä kestävyyden hyväksi?

Yksittäisinä ihmisinä voimme nähdä vaivaa kierrätyksen eteen ja sammuttaa valot kun lähdemme huoneesta. Teemme tätä jo omissa kodeissamme – meidän pitäisi tehdä sitä myös liiketoiminnassa. Hanan sulkeminen kun hierot saippuaa käsiisi voi oikeasti säästää vettä. Vuotava hana, josta tippuu yksi pisara sekunnissa valuttaa lähes 5000 litraa vettä hukkaan vuodessa. Pienistä puroista syntyy suuri joki.
Maan päivä merkitsee minulle mielenkiintoista muistoa, sillä kaksi suurta puuta kaatuivat taloni päälle juuri Maan päivänä muutama vuosi sitten. Kuinka ironista, eikös? Opin, että luonto voi olla äärimmäisen voimakas, mutta myös herkkä. Nuo kaksi puuta olivat tarpeeksi voimakkaita tuhoamaan kokonaisen talon, mutta heikkoja säälle ja eroosiolle. Se oli muistutus minulle, että planeettamme on herkkä, ja että sitä ei pitäisi ottaa itsestäänselvyytenä.

Miten asetat hyvän esimerkin ystävillesi ja perheellesi ilman, että vaikutat saarnaavalta?

En pidä saarnaamisesta. Uskon, että ihmiset haluavat tehdä asiat oikein. Yritän tehdä perheestäni roolimallin. Ihan oikeasti, lapseni ovat ottaneet tämän asian omakseen ja oikaisevat jopa minun tapojani. Tiedän, että kierrättäminen on joskus haastavaa. Suurimmat esteet ovat tiedon puute ja nähty vaiva.

Globaalissa yrityksessä yksi isoimmista haasteista on sen varmistaminen, että hyvät ideat leviävät nopeasti. Miten teette tämän?

Mielestäni meillä on vielä tehtävää tämän asian suhteen. Oikeasti haluan että onnistumme siinä, sillä maailmassa on paljon hyviä ideoita.
Yksi asia minkä huomasin aloittaessani tässä tehtävässä oli se, että minun ei pitänyt luoda mitään uutta. Haastavin tehtävä on itse asiassa ihmisten motivoiminen ja auttaminen siinä, että menestyneet projektit leviävät ja kasvavat. Onneksi maailmanlaajuisessa systeemissämme on jo joitakin mekanismeja, jotka auttavat siinä.  Se, että meillä on maailmanlaajuinen liiketoiminta ja että panostamme kestävyyteen, eivät ole ristiriidassa. Esimerkiksi vesitehokkuuden lisääminen on säästänyt meiltä yli 1,6 miljardia dollaria viime vuosien aikana. Se on aika merkittävä saavutus, joten miksi emme tekisi niin.
Nuori sukupolvi harkitsee tarkasti tekemiään päätöksiä, kenelle he tekevät töitä ja myös kenen kanssa. Tämä vaikuttaa myös siihen mitä he ostavat. Brändit, jotka ottavat kestävyyden huomioon tarjoavat myös enemmän arvoa kuluttajille. Tähän suuntaan kuluttajakäyttäytyminen on menossa.

Mainitsit Coca-Colan kunnianhimoiset tavoitteet kestävyydelle. Miten näiden tavoitteiden saavuttaminen varmistetaan ja kuka sitä valvoo?

Tiesimme tarvitsevamme viitekehyksen palkitsemiselle ja vaikutusten seurannalle. Tarvitsemme sekä kepin että porkkanan. Meillä on sellainen systeemi, että tiedämme jos joku jää tavoitteesta jälkeen tai jos jonkun pitää kiristää tahtia. Suhtaudumme kestävyyteen kuin muuhunkin liiketoimintaan. Me mittaamme, jäljitämme ja raportoimme. EY varmistaa mittauksesta saadun datan. Voimme luottaa saatuihin lukuihin ja olla hyvin ylpeitä saavutuksistamme, sillä ne ovat todellisia.
Jos emme olisi näin tarkkoja ja järjestelmällisiä tämän asian kanssa, emme voisi tietää missä menemme tavoitteidemme kanssa. Läpinäkyvyys ja täsmällisyys lukujen kanssa auttaa meitä työssämme.