Vuonna 1966 Suomeen pyörähdellyt Fanta juhlii tänä vuonna 50-vuotista taipalettaan. Uusi vuosikymmen tuo Fantalle myös uuden innovatiivisen ilmeen, joka nostaa hattua 60-luvun tunnelmalle.

Lyhyitä hameita, tuuheita kampauksia, värikkäitä kuoseja, ja uusia vaikutteita – 1960-luvun Suomen katukuvassa näkyi nopea kaupungistuminen ja uuden vuosikymmenen mukanaan tuomat ulkomaiset vaikutteet. Uusia trendejä rantautui Suomenkin rannikoille, ja pian televisio valloitti joka kodin; puhumattakaan nuorisoa villinneestä Beatles-yhtyeestä.

Ihana 60-luku jätti jäljen historiaan värikkäänä vuosikymmenenä, joka mullisti monen suomalaisen arjen. Lisätwistiä elämään toi myös 1966 Suomen markkinoille saapunut Fanta, joka sammutti janon villeimmiltäkin musiikkifaneilta.

Jo tuolloin Fanta ilahdutti innovatiivisella lasipullollaan, jonka kaltaista ei oltu aikaisemmin Suomessa nähty. Niin sanotun rengaspullon oli suunnitellut kuuluisa amerikkalainen muotoilija Raymond Loewy, jonka erottuva muotoilu ja pulloa ympäröivät renkaat antoivat Fantalle huurteisen ja virkistävän ulkomuodon.


Mutta miltä näytti Fantan virkistämä 60-luku?
60-luku oli totisesti innovoinnin aikaa Suomessa. Nopeasti teollistuva maa hyödynsi teknologiaa onnistuneesti, bruttokansantuote kasvoi ja hyvinvointi lisääntyi.

Suomalaisilla oli entistä enemmän vapaa-aikaa ja rahaa käytettävissä: ulkomaanmatkailu yleistyi ja pieni kansa pääsi entistä paremmin yhteyteen muun maailman kanssa. Suomalaisten ei tarvinnut kuivin suin kulkea Espanjan aurinkorannoillakaan, sillä Fanta oli rantautunut suosittuun lomakohteeseen jo 1961.

Rohkeita kuoseja ja iloisia värejä
Myös muodin saralla 1960-luku oli Suomessa innovoinnin juhlaa. 60-luvulla tehtiin selkeä harppaus tulevaan, kun hameenhelmat lyhenivät ja rohkeat kuosit hyppäsivät niin mekkoihin kuin sisustukseenkin.

60-luvulla nuorisosta tulikin muodin määrittäjä, ja pesäeroa menneeseen yritettiin tehdä monella tapaa. A-linjaisten mekkojen rinnalle vaatekaappeihin löysivät tiensä myös hippiaatteen mukaiset liehuvat mekot, huivit ja farkkuvaatteet. Parantuneen tiedonvälityksen myötä muiden länsimaiden ja jopa Yhdysvaltojen vaikutus rupesi näkymään entistä enemmän katukuvassa. 

Moderni viihde aikansa huippua
60-luvun ehdoton voittajainnovaatio oli Suomessa suuren suosion saavuttanut televisio. Vaikka TV oli saapunut Suomeen jo edellisellä vuosikymmenellä, yleistyi ”näköradio” suomalaisissa kodeissa kunnolla vasta 60-luvun aikana. Ohjelmaa näytettiin vain iltaisin, mutta 60-luvun TV-viihde Suomessa edusti alansa huippua myös kansainvälisellä tasolla. 

Twistaten uuteen aikaan
60-luvun musiikki oli vähintään yhtä värikästä kuin muotikin. Nuoriso tempaantui twistin ja rock & rollin saloihin, Beatles villitsi, ja musiikki-idolit vaikuttivat vahvasti pukeutumiseen. Myöskin amerikkalainen folk-musiikki löysi tiensä Pohjois-Eurooppaan, ja suomalaisissa kodeissa soi mm. Bob Dylan. Luonnollisesti myös iskelmämusiikki ja tango olivat löytäneet tiensä suomalaisten sydämiin.

Juhlavuosi synnytti innovaation
Suomi on kulkenut pitkän matkan 60-luvulta, mutta ainakin yksi asia on selvää: tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Fanta ei suinkaan ole väsynyt vuosikymmenien pyörteessä.

Suomalaisten sydämiin tanssahdellut Fanta twistaa juhlavuotensa kunniaksi entistä näyttävämmin. Uusi muotoilu nostaa hattua alkuperäiselle rengaspullolle tuomalla markkinoille jotakin ennen näkemätöntä: Fanta nautitaan nyt kierteellä!

Uuden pulloinnovaation on Fantalle tarjoillut Coca-Colan hovisuunnittelija James Sommerville. Yhteistyössä innovaatioihin erikoistuneen Drinkwors –yhtiön ja NICE muotoilutoimiston kanssa Sommerville lähti hakemaan uutta näkökulmaa, joka korostaa Fantan hedelmäistä ja iloista persoonaa.

Kuten innovoidessa yleensä, täydelliseen lopputulokseen vaadittiin monta versiota ennen kuin persoonallinen muoto saavutettiin. Tänä kesänä suomalaisnuorten suosituin appelsiinijuomabrändi onkin twistannut itsensä luonteensa mukaisesti aivan kierteelle sekä 0,5 että 1,5 litran pulloissa.

Epäsymmetrinen pullo edustaa täysin uudenlaista kierrätyspullojen suunnittelua ja poikkeaa iloisella ulkoasullaan virvoitusjuomien valtavirrasta. Mitä muuta voisi tältä 50-vuotiaalta ilon lähettiläältä olettaakaan.