Etelä-Afrikassa Mpumalangan provinssin Bushbuckridgen alueella on Wi-Fi-yhteydellä varustettu Coca-Cola-kioski. Nuoret opiskelijat kerääntyvät sinne hakemaan tietoa koulutöitä varten ja käyttämään sähköpostia.

Noin 1 100 kilometriä etelämpänä Itä-Kapin maakunnassa sijaitsevassa Qunossa on vastaavanlainen kioski Sasol Integrated Energy Centre (SIEC), ja sinne kerääntyvät kaikenikäiset ihmiset.

Coca-Cola South Africa sekä sen paikallinen pullotuskumppani Coca-Cola Fortune Global Services aloittivat yhteistyön BT:n kanssa noin kuusi kuukautta sitten. Tavoitteena on tarjota ilmainen Internet-yhteys eteläafrikkalaisille yhteisöille maaseudulla, jossa verkko on käytettävissä rajoitetusti. Coca-Cola asentaa kylmälaitteet ja BT tarjoaa suunnittelun, tuen, yhteydet sekä liiketoimintakoulutuksen. 

"Tässä hankkeessa emme virkistä kuluttajia pelkästään juomilla, vaan myös teknologian avulla", kertoo Coca-Cola South African IT-liiketoimintapalvelujohtaja David Visser. "Ilmaisen Wi-Fin ansiosta alueen opiskelijat ja koululaiset saavat lisää tietoa, kun taas yhteisön yrittäjät ja pienyritysten omistajat voivat hallita liiketoimintaansa verkossa."

Yhteisön jäsenet voivat käyttää kioskeissa Internetiä tablet-laitteilla. Juoman ostaminen ei ole pakollista.

"Koululaiset voivat tulla tekemään läksynsä ilmaiseksi, eikä heidän tarvitse maksaa mitään", kertoo Coca-Colan yhteistyökumppania Sisco Distributorsia edustava Zama Ndlovu. "Tarvitsemme lisää tällaisia kehityshankkeita, koska ne voimaannuttavat yhteisöjä ja tuovat tiedon ihmisten ulottuville."

Paikat valittiin strategisesti hyvien yhteyksien perusteella. Molemmat sijaitsevat lähellä ostoskeskuksia ja kouluja, joten yhteisön jäsenet voivat yhdistää päivittäiset aktiviteettinsa ja Internetin käytön yritys- ja koulutustarkoituksiin. Esimerkiksi SIEC sijaitsee lähellä suosittua taksitolppaa, ja pääasiassa naisten pyörittämä osuuskunta hyötyy kasvavista ihmisvirroista.

Duncan van Jaarsveld (vasemmalla) ja Coca-Cola South African David Visser Mpumalangan provinssissa.

Vuoden kestävässä pilottihankkeessa keskitytään näihin kahteen paikkaan. Tulosten perusteella Coca-Cola ja BT harkitsevat ohjelman laajentamista Etelä-Afrikan muille maaseutualueille ja myös muualle.

"Tarkastelemme sitä, miten moni käyttää Internetiä, mitkä ovat kävijämäärät, miten alueen yritysten myynti kehittyy sekä sitä, miten kaikki tämä vaikuttaa yhteisön elämään", Visser kertoo.

Idea sai alkunsa Kalifornian Piilaaksosta, kun Coca-Colan yritysarkkitehtuuripäällikkö Alan Boehme tutki tapoja luoda yhteisön koulutusohjelman hyödyntämällä Coca-Colan nykyistä kalustoa – erityisesti juoma-automaatteja ja kylmälaitteita – yhteistyössä teleoperaattorin kanssa.

Keskusteltuaan useiden eri puolilla maailmaa toimivien IT-alan sisäpiiriläisten kanssa hän otti yhteyttä Coca-Colan Euraasian ja Afrikan IT-johtajaan Teoman Buyaniin tavoitteenaan tunnistaa potentiaalisia markkina-alueita. Aluksi tähtäimessä oli Turkki, mutta sitten tiimi päätti keskittyä Etelä-Afrikkaan. Mukaan pyydettiin BT ja Coca-Cola Fortunen IT-päällikkö Chantal van Niekerk. Pilottiohjelma käynnistettiin muutamaa kuukautta myöhemmin.

"Etenimme konseptista toteutukseen melko nopeasti", sanoo Boehme. "Olimme onnekkaita, että pääsimme lanseeraamaan hankkeen Etelä-Afrikassa, mutta mallin voi jäljentää myös muualle maailmaan."