Joulupukki ei ole aina ollut iloinen ja punanuttuinen

Monet ihmiset yllättyvät kuullessaan, että ennen vuotta 1931 joulupukkia kuvattiin mm. pitkänä luisevana miehenä tai pelottavannäköisenä haltijahahmona. Joulupukki oli pukeutunut joko piispan kaapuun tai eläimen taljaan. 

Amerikkalainen piirtäjä Thomas Nast piirsi vuonna 1862 kuvan joulupukista amerikkalaiseen Harper's Weekly - viikkolehteen. Nastin piirtämä Joulupukki oli pieni haltijannäköinen olento. Nast piirsi joulupukista kuvia yli 30 vuotta. Vuosien varrella hahmon takinväri vaihteli ruskeasta punaiseen 

Tässä hieman lisää tarinoita joulupukin historiasta.

1. Joulupukki on esiintynyt Coca-Colan mainoksissa 1920-luvulta alkaen

Coca-Colan joulumainonta aloitettiin 1920-luvulla. Ensimmäiset lehtimainokset liittyivät jouluostoksiin ja niissä näkyi varsin ankaran näköinen pukkihahmo.

Vuonna 1930 taiteilija Fred Mizen maalasi kuvan, jossa joulupukki juo Coca-Colaa tavaratalossa. Kuvaa käytettiin jouluajan lehtimainonnassa.

2. Coca-Cola on muokannut käsitystä joulupukin ulkonäöstä

Vuonna 1931 Coca-Cola -yhtiö osti mainostilaa suosituissa lehdissä. Samoihin aikoihin Archie Lee työskenteli D'Arcy Advertising –mainostoimistossa, joka suunnitteli Coca-Colan mainontaa. Hän halusi mainoksiin aiempaa puhuttelevamman joulupukkihahmon, joka oli paitsi aidomman oloinen mutta samalla myös symboloisi joulua paremmin. Niinpä Coca-Cola palkkasi amerikkalaisen kuvittajan Haddon Sundblomin kehittämään näkemyksen joulupukista. Nyt haluttiin kuva Joulupukista, ei joulupukiksi pukeutuneesta henkilöstä. Amerikassa syntyneellä Sundblomilla oli suomalaisjuuret, sillä hänen isänsä oli Ahvenanmaalta kotoisin.

Etsiessään ideoita Sundblom lueskeli Clement Clark Mooren runoa vuodelta 1822 "A Visit From St. Nicholas" (”Pyhän Nikolauksen vierailu”, joka tunnetaan myös nimellä "'Twas the Night Before Christmas"). Mooren kuvaama Pyhä Nikolaus sai Sunblomin ajattelemaan ystävällistä, lämminhenkistä ja mukavasti pyöreää henkilöä.

Vuosina 1931-1964 Coca-Colan joulumainonnassa näkyi Joulupukki, joka jakoi lahjoja ja leikki leluilla, luki saamiaan kirjeitä, tutkaili jääkaappeja ja nautti Coca-Colaa.

Joulupukki ja Coca-Cola

3. Uusi Joulupukki sai olemuksen myyntimieheltä

Ihan ensimmäisissä Joulupukki-kuvituksissa Haddon Sundblom käytti elävää mallia, ystäväänsä Lou Prentissiä. Prentiss oli eläkkeellä oleva myyntimies, jonka kuoltua Sundblom päätyi käyttämään itseään mallina. Joulupukki-kuvat syntyivät pelin avulla. Myöhemmin Sundblom alkoi käyttää valokuvia, joista otti mallia piirtäessään Joulupukkia.

Ihmiset rakastivat Coca-Colan Joulupukkia. Kun hahmo muuttui vähänkin, lähettivät he Coca-Cola-yhtiölle kirjeitä ja kommentteja. Eräänä vuonna Joulupukin vyönsolki oli väärin päin – ehkäpä juuri sen vuoksi, että Sundblom piirsi Joulupukin peilin avulla. Jonain toisena vuonna Joulupukilla ei enää näkynyt vihkisormusta, mikä sai ihmiset kyselemään: ”Mitä on tapahtunut Rouva Joulupukille?”:

Sundblomin maalauksissa näkyvät lapset olivat naapurin lapsia, kaksi pientä tyttöä. Toisen näistä tytöistä Sundblom kuitenkin maalasi pieneksi pojaksi tauluissaan.

Sundblomin vuoden 1964 maalauksessa näkyvä koira on hänen naapurustossa toimineen kukkakauppiaan harmaa villakoira. Koska Sundblom halusi koiran erottuvan selkeästi maalauksesta, maalasi hän koiran mustaksi.

4. Joulupukki saa uuden ystävän 1942

Vuonna 1942 Coca-Cola esitteli Sprite-pojan, joka näkyi Coca-Colan mainoksissa 1940- ja 50-luvuilla. Sprite Boy oli Joulupukki-hahmon tavoin Haddon Sundblomin luoma. Hahmoa käytettiin kauan ennen kuin Sprite juoma keksittiin. Pojan nimi syntyi siitä, että hahmo näytti pieneltä haltijalta, mikä englanniksi on Sprite. Sprite-juoma tuli yhtiön valikoimaan vasta 1960-luvulla.

5. Sundblomin Joulupukki herää henkiin televisiossa

Vuonna 2001 Coca-Cola teki joulumainoksen, jossa Sundblomin vuoden 1962 joulupukkihahmo herää eloon. Animoinnista vastasi Oscar-palkittu Alexandre Petrov.