Riedel järjesti maistelutilaisuuksia Coca-Colalla.

Coca-Colalla, viineillä ja shampanjalla on jotain yhteistä.

Riedel Crystal on 258 vuotta vanha lasinvalmistaja, joka tunnetaan laajasti viinimaailmassa arvostetuista erikoisviinilaseistaan ja karahveistaan. Nyt Riedel on suunnitellut Coca-Colalle lasin, joka tuo hyvin esille juoman moninaiset aromit, tuoksut ja suutuntuman.

Coca-Cola -lasi täytti Georg Riedelin elinikäisen unelman. Hän on itävaltalaisyhtiön omistaja jo kymmenennessä sukupolvessa. Nelivuotissyntymäpäivänään, 60 vuotta sitten, hänen vanhempansa ostivat hänelle 12 pullon monipakkauksen Coca-Colaa. Hän keskittyi jokaiseen kulaukseen nautinnolla ja yritti saada pullotusinan riittämään mahdollisimman pitkään.

“Toisen maailmansodan päättyessä kaikesta oli pulaa ja ihmiset elivät puutteessa. Niinpä tämä makea kuplinta suussani oli täydellinen elämys” Riedel muistelee puhelinhaastattelussa.

Toista vuotta sitten Coca-Colan kansainvälisen lisenssitiimin jäsen Brad Fields otti yhteyttä Riedeliin tiedustellen heidän kiinnostusta kehittää erityinen Coca-Cola -lasi. Riedel suostui mielellään suunnittelemaan yhtiönsä ensimmäisen alkoholittomalle juomalle suunnitellun lasin.

“Kun tiedustelin Georg Riedeliltä, kuka mahtaa olla yhteyshenkilöni tässä projektissa, hän vastasi: “Minä”, Fields muistelee. “Hän on suhtautunut tähän projektiin hyvin intohimoisesti heti ensimmäisestä keskustelusta alkaen.”

“Riedel on lasien Rolls Royce. Me halusimme lasin, joka tuo esiin Coca-Colan maun nautinnolliset erityispiirteet ja samalla muistuttaa Coca-Colan historiasta. Riedel oli juuri oikea yhteistyökumppani – juuri sellainen, joka pystyi suunnittelemaan tällaisen lasin. Tiesimme varmasti, että he tekisivät enemmän kuin vain suunnittelisivat mukavan lasin”, muistelee Fields projektin taustoja.

Tällä Fields viittaa Riedelin tapaan ajatella lasin suunnitteluprojekteja. Lasin suunnittelussa yhdistyvät taide ja tiede, joiden ansiosta lopullisessa lasissa yhdistyvät paitsi käytettävyys myös kaunis muotoilu. Yhtiöllä on tapana järjestää useita maistelutilaisuuksia. Näissä tutkitaan optimaalisinta lasin muotoa, jonka avulla juomat erityisominaisuudet välittyvät useiden aistien kautta nautittavaksi.

Riedel kehitti 18 prototyyppiä, joita Coca-Colan makuprofiilin parhaiten tuntevat omat asiantuntijat pääsivät testaamaan. Ryhmä oli yksimielinen lasista, joka parhaiten toi esille Coca-Colan monivivahteisen makuprofiilin.

Voittaneessa lasissa oli samankaltaisia kurveja kuin alkuperäisessä Coca-Cola –muotopullossa. Riedelin mukaan lasin leveämmän osan koko ja muotoilu sekä halkaisijan koko tuovat esiin Coca-Colalle ominaisen makean mausteisuuden ja “rapsakkuuden” sekä monia muita hienostuneempia vivahteita. Hän kuvailee lasia sellaisella herkkyydellä, kuin vain viiniasiantuntija voi. Samalla hän kehottaa ihmisiä maistelemaan juomaa tästä lasista, joka varmasti antaa Coca-Colan maulle aivan erityisen arvon.

Haluamme korostaa Coca-Colan maun yksityiskohtia, josta erottuu tuore sitruuna sekoitettuna maltaan makuun, juoman makeutta ja kirpeyttä”, hän sanoo. “Coca-Cola ja shampanja jakavat samanlaisen kuplivan olemuksen. Tämä lasi kesyttää Coca-Colan kuplintaa ja saa maun viipyilemään kitalaessa, jolloin juoman maku saa hämmästyttävän raikkaan vivahteen.”

Joko janottaa? Juuri siitä tässä on kysymys.

“Ihmiset eivät aina tiedosta, miten suuri vaikutus lasilla on juoman makuun,” hän summaa. “Useimmat ihmiset kokevat lasin pelkästään esteettisenä esineenä, eivätkä näe sen käyttöarvoa. Me toivomme voivamme muuttaa tätä näkemystä.”

Riedelin Coca-Cola –laseja voi ostaa Suomessa hyvin varustelluista laseja ja astioita myyvistä liikkeistä.