Kun ajattelet Coca-Colaa, mitä tulee ensimmäiseksi mieleen? Ehkäpä kylmä pullo, tölkki tai Coca-Colan legendaarinen logo punaista taustaa vasten. Coca-Colaan liittyy paljon muutakin – tarkalleen ottaen miljoonien historiallisten esineiden kokoelma. Coca-Cola-aarteiden kätköpaikka löytyy Atlantasta, jossa varjellaan 130-vuotiaan brändin ikonista historiaa ja nykypäivää.

Coca-Cola-arkiston historia alkaa jo vuonna 1939, kun 50-vuotisjuhlaansa juhlistanut yritys päätti ryhtyä keräämään esineitä mahdollista näyttelyä varten. Arkistoihin kerättiin Coca-Cola-tuotteita, taidetta ja esineitä Pohjois-Amerikan alueelta, kunnes 70-luvulla kokoelman siirtyessä uusiin tiloihin sitä ryhdyttiin kasvattamaan myös kansainvälisillä esineillä.

Alkuperäinen kokoelma oli hajanaisesti erilaisissa varastoissa, mutta 80-luvulla arkistoa ruvettiin systemaattisesti kokoamaan samoihin tiloihin. Tämän jälkeen alituisesti kasvava kokoelma on siirretty vielä kaksi kertaa, viimeisimmän kerran vuonna 2015.

Miten sitten näin laajan kokoelman siirtäminen edes onnistuu? ”Varovaisesti!”, naureskelee Ted Ryan, Coca-Colan arkistonhoitaja. ”Meillä on niin paljon esineitä, että kaikki arkistohyllyt peräjälkeen muodostaisivat lähes neljän kilometrin mittaisen jonon. Siirtotyöhön kuuluu kuukausien suunnittelu, ja tavarat pyritään siirtämään uusiin tiloihin ryhmittäin.”

Kymmenien miljoonien dollarien kokoelma

Kaikkein arvokkain Coca-Cola-esine on itse salainen resepti, joka ei löydykään varastohuoneista vaan on visusti tallessa World of Coca-Cola -museon suuressa holvissa. Toisiksi arvokkaimmat esineet ovat Norman Rockwellin legendaariset maalaukset, esimerkiksi maailmankuulu maalaus pojasta, joka istuu kalastamassa ja juo kylmää Coca-Colaa. Samaan ryhmään kuuluu myös ensimmäinen luonnos kuuluisasta muotopullosta vuodelta 1915. ”Meillä oli muuttomiehiä auttamassa pakkaamisessa, mutta kaikkein arvokkaimmat esineet kannoimme itse käsin uuteen varastoon”, naureskelee Ryan.

Onneksi näiden lukuisten esineiden ei tarvitse pölyttyä hämärissä hyllyköissä, vaan niille löytyy koko ajan käyttöä. ”Rakensimme uuteen varastoon erityiset hyllyt taidemaalauksille. Nyt pystymme oikeasti ripustamaan kuvat esille, minkä lisäksi ne myös säilyvät paremmin”, kertoo Ryan. Arkiston työntekijät etsivät myös jatkuvasti huutokauppasivuilta uusia esineitä. Joukkoon mahtuu myös muutama mysteeri: Coca-Cola on jo vuosien ajan etsinyt kolmea Norman Rockwellin maalausta, jotka ovat joutuneet kadoksiin jo 30-luvulla.

Arkistonhaltijan tyypilliseen päivään kuuluu lisäksi tiivis yhteydenpito Coca-Colan brändivastaaviin ympäri maailman. Päivittäin tulee kyselyitä erilaisista esineistä, ja niitä lähetetään näyttelyihin ja tapahtumiin, esimerkiksi vaikka Brasiliaan. Arkisto on myös hyvä katsaus menneiden vuosien pakkauksiin ja mainoksiin, tarjoten esimerkkejä siitä mikä toimii ja mikä ei.

Coca-Colan historiallinen arkisto jatkaa kasvamistaan. Se on löytänyt nyt jälleen uuden ja arvolleen sopivan kodin, jonka seinien sisällä varjellaan sekä historiaa että nykypäivää. Yksi toive arkistonhoitaja Ted Ryanilla kuitenkin on: ”Olen muuttanut arkiston uusiin tiloihin urani aikana jo kahdesti. Toivottavasti seuraava urakka on seuraajani vastuulla!”