Moni tietää, että Coca-Cola on olympialaisten pitkäaikaisin yritysyhteistyökumppani. Kaikki alkoi vuoden 1928 olympialaisista Amsterdamissa, jolloin yhtiö oli mukana kisoissa olympialaisia ensimmäisen kerran. Amsterdamin olympiastadionilla on siis merkittävä rooli Coca-Colan historiassa. Samoissa olympialaisissa myös hollantilaiset pääsivät tutustumaan Coca-Colan virkistävään makuun ensimmäistä kertaa.

Uusi näyttely Amsterdamin olympiastadionilla juhlistaa Coca-Colan olympiaperintöä sekä Hollannin roolia Coca-Colan erityisessä ja pitkäaikaisessa yhteistyössä olympialaisten kanssa. Syksyllä 2016 ovensa avannut ”1928 Room” ei ainoastaan heijastele historiallisia juuria Coca-Colan ja olympialaisten suhteesta, vaan se myös nostaa esiin sosiaalisia ja kulttuurisia vaikutteita, joiden syntyyn olympialaisilla on ollut osaa.

Vuoden 1928 olympialaiset olivat yhteiskunnallisesti merkittävät, sillä tuolloin naisurheilijat saivat osallistua kilpailuun ensimmäisen kerran. Samoissa olympialaisissa otettiin käyttöön nykyisin kansainvälinen P-symboli osoittamaan parkkipaikkoja.

Amsterdamin olympialaiset olivat historialliset siinäkin mielessä, että kyseisissä olympialaisissa kaikkien tuntema olympiatuli paloi ensimmäisen kerran.  Ei siis Kreikassa, niin kuin useimmat ihmiset uskovat.

Amsterdamissa Coca-Colaa myytiin punavihreästä kioskista

Olympiastadionille rakennettu ”1928 Room” -näyttely on pyritty rakentamaan kyseisen vuoden olympialaisten nostalgista tunnelmaa mukaillen. Muun muassa puinen kioski, josta Coca-Colaa myytiin, on saanut uuden elämän. Opiskelijat suunnittelivat ja rakensivat jäljennöksen kioskista, joka sai nyt värit ylleen. Mustavalkoisen kuvan perusteella on vaikea arvata, että Coca-Colan alkuperäiset värit vuoteen 1969 saakka olivat vihreä, punainen ja keltainen.


 

Vuoteen 1928 saakka Coca-Colaa sai Euroopasta vain Ranskasta ja Belgiasta. Coca-Colan aloittama olympiayhteistyö nosti juoman suosion nousukiitoon muuallakin Euroopassa urheilijoiden ja olympiavieraiden saattelemana. Coca-Cola teki yhteistyötä urheilijoiden kanssa jo ennen olympialaisia. Mainokset vuodelta 1905 näyttävät kuinka golffarit, tenniksen pelaajat ja pyöräilijät nauttivat Coca-Colaa.

– Musiikki, ruoka, perhe ja urheilu ovat aina olleet Coca-Colan neljä peruspilaria, jonka ympärille mainonta suunnitellaan. Brändimme olemus on hyvin lähellä olympialaisten henkeä ja meitä yhdistävät samanlaiset arvot: toivo, optimismi ja arvokkuus. Tämän vuoksi on luontevaa olla mukana tukemassa Olympiakisoja ja olympia-aatetta. Unohtamatta tietenkään, että teemme ihmisten päivästä entistäkin paremman, kun heillä on jano, yhtiön historiaviestinnästä vastaava Ted Ryan kertoo.               

 

Lue koko juttu linkin takaa

"1928 Room" in Amsterdam Stadium Plays Tribute to Coca-Cola's Olympic Legacy.