Coca-Cola on säilyttänyt asemansa maailman kolmanneksi arvokkaimpana brändinä Interbrandin ’Best Global Brands’ –listalla. Coca-Cola on neljännen kerran peräkkäin maailman kolmanneksi arvokkain brändi, brändin arvon ollessa noin 73,1 miljardia dollaria. Sprite on mukana listalla sijalla 86 ja sen arvo oli yli viisi miljardia dollaria.

Lokakuussa 2016 julkistetun brändien arvoa mittaavan raportin mukaan Coca-Colan tuote- ja pakkausinnovaatioilla on suuri vaikutus brändin arvoon, kuten myös brändin toteuttamilla kuluttajia virkistävillä toimenpiteillä. Raportti mainitsee mm. Journey-digijulkaisun ympärillä toteutetut toimenpiteet, Rio 2016 Olympiakisojen aktivoinnin ja Coca-Colan ns. yhden brändin strategia.

“Kuluttajat haluavat nauttia enemmän kuin koskaan aiemmin useista erilaisista Coca-Cola –juomista, sokerilla tai ilman - mutta minkä tahansa Coca-Colan he valitsevatkin, he haluavat nauttia juuri perinteisestä Coca-Cola-brändistä”, sanoo Marcos de Quinto, Coca-Cola Companyn kansainvälinen markkinointijohtaja. “Kattobrändistrategian myötä olemme siirtyneet pois useiden erilaisten Coca-Cola-brändien rakentamisesta. Yhteen brändiin keskittyvän viestinnän avulla voimme juhlistaa sekä tuotetta että brändiä.”

Coca-Cola tarjoaa pakkaus- ja kampanjainnovaatioiden avulla kuluttajille syitä pysyä lojaalina brändille, kiteyttää Interbrand tiivistelmässään Coca-Colan sijoituksen syitä. “Brändi tarjoaa runsaasti pienempiä pakkausvaihtoehtoja, joiden ansiosta sokerista ja kaloreista huolestuneiden kuluttajien on mahdollista valita itselleen paremmin sopiva annoskoko,” Interbrand mainitsee.

Yleisesti ottaen teknologia ja automerkit dominoivat tämän vuoden listaa. Apple ja Google olivat kärjessä neljännen kerran peräkkäin. Coca-Cola, Microsoft, Toyota, IBM, Samsung, Amazon, Mercedes-Benz ja GE kuuluivat Top 10 -listalle. Katso koko listaus täältä.

Nyt julkistettu listaus on järjestyksessä 17. Interbrandin julkaisema. Se keskittyy sisäpiirinäkemykseen siitä, miten mahtavat brändit kasvattavat yrityksen liiketoiminnan arvoa. Listaus perustuu kolmeen perustekijään, jotka vaikuttavat brändin kumulatiiviseen arvoon.  Nämä ovat brändituotteiden ja –palveluiden taloudellinen vaikutus, brändin rooli kuluttajavalinnoissa sekä miten paljon kuluttajat ovat valmiita maksamaan brändistä.

“On ilmiselvää, etteivät maailman parhaimmat brändit mukaile maailman muuttumista vaan ovat ajamassa muutosta,” sanoo Jez Frampton, Interbrandin pääjohtaja.  “Nämä brändit ymmärtävät, että kasvun anatomia on hyvin monimutkainen, ainutlaatuinen ja myös brändikohtainen. Nämä brändit katsovat aktiivisesti niin sisään- kuin ulospäinkin, laajenevat uusille markkinoille ja rakentavat sellaisia kokemuksia, joiden avulla niin brändit kuin yrityskin kukoistavat.”