Kolme vuotta sitten Coca-Cola asetti tavoitteekseen hankkia tärkeimmät raaka-aineensa maatiloilta, jotka noudattavat kestävän kehityksen periaatteita. Yritys loi maailmanlaajuisen kartan, josta näkee sen tärkeimpien raaka-aineiden hankintapaikat. Päämääränä on, että vuoteen 2020 mennessä kaikki Coca-Cola pääraaka-aineet ovat peräisin näiltä tiloilta.

Coca-Colan globaali tuotekartta näyttää yrityksen käyttämät hankintapaikat 11 tärkeimmästä maataloustuotteesta, jotka ovat merkittävässä osassa yrityksen tuotteiden hankintaprosessissa. Kartan avulla voit esimerkiksi katsoa, missä juomasi mehun mangot kasvatetaan.

– Kartta auttaa meitä yrityksenä olemaan paljon läpinäkyvämpi siinä, miten Coca-Colan tuotantoprosessi toimii ja mistä ainekset ovat peräisin. Uskomme, että ihmiset ovat kiinnostuneita tuotteiden alkuperästä ja tuotantoketjun eri vaiheista. Siksi pyrimme toimimaan mahdollisimman avoimesti ja edistämään maatalouden kestävää kehitystä yhdessä viljelijöiden kanssa, kertoo Ben Jordan, joka vastaa kestävän kehityksen mukaisten maataloustuotteiden hankinnasta Coca-Colalla.

Kestävä maatalous on Coca-Colalle kunnia-asia

Useimmat ihmiset eivät tiedä, että Coca-Cola työskentelee yhdessä tuottajien ja muiden kumppaniensa kanssa kestävän maatalouden edistämiseksi.

– Vietin ensimmäiset 18 vuotta elämästäni persikkafarmilla Georgian osavaltiossa. Kun käyn tapaamassa Coca-Colan kanssa yhteistyötä tekeviä viljelijöitä, tulee taustani usein esiin jo keskustelun ensimmäisten minuuttien aikana. Sen ansioista ymmärrän viljelijöiden haasteet paremmin. Viljelijät eivät nimittäin useinkaan pidä ajatuksesta, että valkokaulustyöläinen Atlantasta tulee neuvomaan, miten asiat kannattaisi hoitaa. Kokemuksestani on hyötyä luottamuksen rakentamisessa, Ben Jordan arvioi.

Tuotekartan luominen ei ole suinkaan viimeinen etappi kestävän maatalouden kehittämisessä, vaan työ jatkuu. Jokainen tuotannon vaihe on tärkeä, ja Coca-Cola haluaa yrityksenä panostaa koko prosessiin aina hedelmäpelloilta kuluttajiin saakka.

– Haluamme jatkuvasti parantaa tapoja, joilla kerromme prosesseistamme. Siinä kaikilla meillä on osamme. Toivomme, että tämä kartta tuo ihmiset mukaan keskusteluun kestävästä maataloudesta ja tuotannosta, Ben Jordan summaa.

Through Coca-Cola’s brand, Honest Tea, Wuyuan Xitou was one of the first tea producers in China to become Fair Trade Certified. Farmers have voted to use their Fair Trade premiums for university scholarships and to install streetlights and repair roads.

 Coca-Cola –yhtiön juomavalikoimaan kuuluvan Honest Tea –juomissa käytetyn teen tuottaja, Wuyuan Xitou ansaitsi ensimmäisten joukossa Reilun kaupan sertifikaatin Kiinassa. Maanviljelijät ovat äänestäneet, että he käyttävät Reilun kaupan palkkiot yliopistostipendeihin sekä maanteiden kunnostukseen ja katuvalojen asentamiseen.

With WWF and Cargill, we worked with farmers in the Jilin province of China, one of the largest corn regions in China, to increase corn yields, reduce post-harvest waste and reduce their environmental footprints. Since the project’s inception in 2011, application of technology has saved water usage with yield increases of nearly 30% on average and training programs engaged more than 26,000 farmers.

 Coca-Cola on tehnyt WWF:n avulla yhteistyötä maanviljelijöiden kanssa Jilin Provinsissa, joka on yksi suurimmista maissinviljelyalueista Kiinassa. Päämääränä oli kasvattaa maissisatoa, vähentää sadonkorjuun hävikkiä ja pienentää ympäristöjalanjälkeä. Projektin käynnistyttyä vuonna 2011 vedenkulutus on pienentynyt ja tuotanto kasvanut lähes 30 % uusien teknologisten välineiden myötä.  Koulutusohjelmat ovat auttaneet jo yli 26 000 maanviljelijää. 

Through Coletivo Forest, we are working in a shared-value model to strengthen the capabilities of communities in the Amazon, while producing Del Valle Reserva, a high-quality superfruit juice of Coca-Cola Brazil’s portfolio.

 Coca-Cola toimii Amazonissa yhteistyössä Colevito Forestin kanssa tavoitteenaan parantaa paikallisyhteisöjen toimintaedellytyksiä. Kyseisillä alueilla tuotetaan Coca-Colan korkealaatuista hedelmämehua, Del Valle Reservaa.

innocent, part of The Coca-Cola Company, is working in the Huelva region of Spain to support improved water management practices for strawberry farming, and has identified ways to grow strawberries using 10-40% less water without any impact on yield or quality.

 Osa Coca-Colan tuoteperhettä on Innocent smoothie[AP1] . Juomassa käytettäviä mansikoita kasvattavalla farmilla Espanjan Huelvassa auttaa Innocent vedenkulutuksen hallinnassa ja kehittämisessä. Uusien tapojen avulla vedenkulutusta on voitu pienentää 10-40 % ilman vaikutusta sadon määrään tai sen laatuun.

In Paraguay, Coca-Cola’s brand, Honest Tea, is sourcing USDA Organic and Fair Trade Certified sugar. Fair trade premiums are used to help fund development projects such as renovating local schools, increasing access to healthcare or boosting wages.

 Honest Tea on yksi Coca-Colan brändeistä, jonka tuotannossa hyödynnetään Reilun kaupan sertifikaatin saaneiden maanviljelijöiden tuotteita. Honest Tea:n käyttämä Reilun kaupan sokeri on Paraguaysta.  Reilun kaupan bonukset käytetään kehitysprojektien rahoittamiseen kuten esimerkiksi paikallisten koulujen kunnostamiseen sekä terveydenhuoltoon. 

 

Alkuperäisen kirjoituksen Coca-Colan yhteistyöprojektista maanviljelijöiden kanssa löydät täältä.