Coca-Cola on toiminut yhteistyössä WWF:n kanssa jo melkein vuosikymmenen verran. Organisaatiot ovat lanseeranneet 7 yhteistä kunnianhimoista tavoitetta, jotka ne pyrkivät täyttämään vuoteen 2020 mennessä.

1.      Vesitehokkuuden parantaminen

Vesi on tärkein yksittäinen ainesosa Coca-Colan tuotteissa ja välttämätön kaikessa tuotannossa. Yhtiön tavoite on parantaa vesitehokkuutta 25 prosentilla vuodesta 2010. Vuosien 2004 ja 2012 välillä Coca-Cola paransi tehokkuutta veden käytössä yli 21 prosenttia ja  kehitys jatkuu edelleen. Tarkoitus on, että esimerkiksi viljelyssä kuluva vesi käytettäisiin mahdollisimman säästäväisesti, eikä sitä menisi hukkaan.

2.      Vesisysteemistä huolehtiminen

Yhteistyö vesilähteiden suojelemiseksi ulottuu jo 11 alueelle kuudella eri mantereella. Vesi on tärkein elämää ylläpitävä luonnonvara, ja pulaa puhtaasta vedestä on erityisesti köyhimmillä alueilla.

3.      Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen

Coca-Cola työskentelee kansainvälisesti kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi tavoitteenaan vähentää päästöjä neljänneksellä jokaista juomaa kohti vuodesta 2010. Yhtiö aikoo pienentää hiilijalanjälkeään koko tuotantoketjussa aina raaka-aineiden hankkimisesta kuluttajan jääkaappiin saakka.

4.      Vastuullisten pakkausten kehittäminen

Coca-Cola tekee jatkuvaa selvitystyötä pakkausmateriaaleiksi soveltuvista luontaisista materiaaleista. Yhtiön pyrkimyksenä on korvata 30 prosenttia muovipullojen materiaaleista kasveista peräisin olevilla raaka-aineilla vuoteen 2020 mennessä.

5.      Pääraaka-aineiden vastuullinen hankkiminen

Coca-Cola on julkaissut eettisten toimintatapojen oppaan kestävän maatalouden tueksi. WWF:n avulla Coca-Cola varmistaa, että nämä ohjeet ovat käytössä ympäri maailmaa yhtiön käyttämillä maatiloilla.

6.      Veden 100 % kierrätys

Puhtaan veden saatavuuden parantaminen on yksi Coca-Colan tärkeimmistä tavoitteista. Yhtiö aikoo palauttaa kaiken tuotteiden valmistuksessa käyttämänsä veden lopulta takaisin luontoon puhdistettuna ja lisäksi jatkaa yhteisöjen vesiprojekteja yli 100 maassa.

7.      Kierrätyksen lisääminen kehittyneillä markkinoilla

Coca-Cola pyrkii siihen, että pullojen ja tölkkien kierrätysaste nousisi vähintään 75 prosenttiin kehittyneissä maissa. Yhtiö työskentelee paikallisten organisaatioiden ja juomateollisuuden kanssa saavuttaakseen päämäärän.

Alkuperäisen artikkelin pääset lukemaan täältä.