Ryhmäkuva juuri avatun EKOCENTERin edessä

Coca-Cola vei kymmenen bloggaajaa eri puolilta maailmaa tutustumaan EKOCENTERin toimintaan pienessä ja syrjäisessä Twundin kylässä Tansaniassa. Vierailu oli osa suurempaa matkaa, jossa tutustuttiin Coca-Colan yhteiskunnallisten hankkeiden toteutumiseen eri puolilla Tansaniaa. Kaksi muuta esiteltyä hanketta olivat Project Last Mile ja 5by20, jotka tekivät bloggereihin lähtemättömän vaikutuksen.

Kuten bloggaaja Laura Allmayer totesi: "Kukin hanke liittyy kestävään kehitykseen ja siihen, että ihmisiä autetaan kasvamaan ja kehittymään. Viime kädessä kyse on siitä, että ihmisiä autetaan kalastamaan sen sijaan, että heille annettaisiin kala."

Bloggaaja Laura Allmayer keskustelee matkakumppaniensa kanssa bussimatkalla seuraavaan kohteeseen.

EKOCENTERin myötä Coca-Cola Company ja sen kumppani Solarkiosk tarjoavat paikallisille naisyrittäjille tarvittavat yrittäjätaidot elannon ansaitsemista varten (lue lisää 5by20-hankkeensa). Samalla alueen asukkaille luodaan kokoontumispaikka, jossa ihmisillä on käytettävissään perushyödykkeitä, jotka muuten ovat vaikeasti saatavilla.

Twundissa bloggaajat tapasivat paikallisia asukkaita ja pääsivät tutustumaan heidän päivittäisiin haasteisiin. Heillä oli vain vähän tai ei lainkaan sähköä käytettävissään ja joutuivat käyttämään puhdistamatonta vettä yhteishanasta. Uuden EKOCENTERin myötä kyläläisillä on nyt käytettävissään turvallista juomavettä, aurinkopaneeleilla tuotettua sähköä ja Internet-yhteys.

Bloggaaja Sally Whittle myöntää: "Olin kai tietoinen siitä, että jossain päin maailmaa ihmiset edelleen nukkuvat savimajan lattialla, eikä heillä ole vettä, sähköä tai yhteyksiä ulkomaailmaan. Mutta en tiennyt, miltä nuo paikat näyttävät. Siitä minulla ei ollut aavistustakaan, että monikansalliset yhtiöt ovat nykyisin erittäin tärkeässä roolissa taistelussa näitä ongelmia vastaan."

EKOCENTERin kehittämisen visiona oli yhteisökeskus, johon ihmiset voivat tulla käyttämään tuotteita, palveluita, puhdasta juomavettä, sähköä ja Internet-yhteyttä. Nämä välttämättömyydet puuttuvat monista paikoista maailmassa, sillä lähes 800 miljoonalla ihmisellä maailmassa ei ole käytettävissään puhdasta juomavettä.

Eteläafrikkalainen bloggaaja Lebogang Xolo juttelee kollegansa kanssa ennen EKOCENTERin avajaisia Tundwissa.

Bloggaaja Lebogang Xolo kirjoittaa: "Nähtyäni tämän hankkeen tiedän, että haluan tehdä enemmän. Bloggaaminen ei riitä, vaan haluan osallistua ja vaikuttaa."

Coca-Cola on yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa sitoutunut investointiin, jonka avulla 150 EKOCENTERIä saadaan toimitettua hädänalaisissa yhetisöissä vuoden 2015 aikana. Tällä hetkellä toiminnassa on 25 EKOCENTERiä esimerkiksi Etiopiassa, Keniassa, Vietnamissa, Ruandassa, Ghanassa ja Tansaniassa.

"Mielestäni EKOCENTER-konsepti on suorastaan nerokas, ja kiitän kaikkia suunnittelussa ja toteutuksissa olleita yhteistyökumppaneita", kehui Mommy Musings -blogin pitäjä Stefanie Fauquet.

Global Shapers Communityn bloggaaja Mike Mushi pohti, onko veden tarjoaminen ilmaiseksi järkevä operatiivinen päätös, mitä kannattaakin miettiä. "Vettä tullaan käyttämään väärin, koska sitä on saatavilla ilmaiseksi, ja olen varma, ettei tämä ole Coca-Colan tarkoitus. Puhdistetun veden myyminen edes minimihintaan ylläpitää kylän liiketoimintaa ja auttaa keskusten ylläpidossa tai niiden kehittämisessä edelleen Internetin käyttöä varten", kirjoitti Mushi.

Tällä yhteiskunnallisten hankkeiden kiertomatkalla bloggaajat saivat itse kokea juuri ne tunteet, joita on kovin vaikea pukea sanoiksi: kiitollisuutta, inspiraatiota ja toivoa. Whittle totesi lopuksi kokemuksistaan: "Vaikka olosuhteet Tansaniassa ovat vaikeat, oli toisaalta ihana nähdä myös tarinoita, jotka antavat toivoa." 

Lue lisää blogitekstejä Tansanian matkalta:
Memoirs 4 My Munchkins
The Ana Mum Diary