KIERTOTALOUS 4/4: Tämä artikkeli on osa alun perin LinkedInissä julkaistua juttusarjaa. Sen alkuperäinen kirjoittaja on Ulrike Sapiro, Coca-Colan vastuullisuusjohtaja Länsi-Euroopassa.

Pakkaussektorilla kohtaa jatkuvasti uusia innovaatioita. Usein innovaatio ilmenee pienin askelin ja parannuksin: kevyempi muovipullo, sulavalinjaisempi tölkki ja kevyemmät lasimateriaalit kaikki edustavat resurssien parempaa hyödyntämistä ja säästöjä.

Joskus innovaatio edustaa kuitenkin isompaa muutosta. Yksi esimerkki on Coca-Colan PlantBottleTM -pakkaus, joka on osittain tehty uusiutuvasta kasvipohjaisesta materiaalista. Ero muihin bio-muoveihin on se, että PlantBottleTM on myös täysin kierrätettävä.

Toimme PlantBottleTM -pakkaukset globaaleille markkinoille vuonna 2009, ja olemme nyt valmistaneet yli 35 miljardia pulloa vesien, kuplivien juomien, mehujen ja teejuomien myyntiin ympäri maailman.

Olemme myös jakaneet PlantBottleTM -innovaation muiden yritysten kanssa, ja sitä voi hyödyntää ruokasektorilla, sekä jopa autoteollisuudessa. Vuoden 2015 toukokuussa valmistimme myös ensimmäisen täysin kasvipohjaisesta materiaalista tehdyn PET-pullon.

Kun yhdistämme kevyemmän pakkauksen, uusiutuvan PlantBottleTM -materiaalin ja kierrätetyn PET-muovin, tulevat kiertoajattelu ja kierrätys yhteen. Olemme oikeastaan aika lähellä täydellistä kiertotaloutta PlantBottleTM -pullon suhteen.

Näin tarkasteltuna, innovaatio ja kokemus kiertomalliin siirtymisestä ovat jo olemassa. Keskitytäänpä kysymyksen miksi sijaan kysymykseen miten: kyse on määrästä. Useamman tekijän mukaan saaminen vaatii oikeanlaiset taloudelliset olosuhteet. Meidän pitää kysyä itseltämme: onko meillä oikeat kannustimet markkinoilla; onko riittävästi investointeja; onko sääntely-ympäristö suotuisa muutokselle?

Sääntely-ympäristön sopivaksi saaminen on tärkeää. Tehokas sääntely auttaa kiertotalousajattelun muokkaamisessa sellaiseksi taloudelliseksi malliksi, joka tuo hyötyä kaikille sidosryhmille, luonto mukaan lukien.
EU-maissa pakkausten valmistajien tulee lakisääteisesti saavuttaa tietty kierrätystaso. Coca-Cola onkin etunenässä ollut tukemassa ja tutkimassa pakkausten kierrätystä eri Euroopan maissa. Uskomme, että myös tulevaisuudessa nämä systeemit ovat tärkeässä roolissa kiertotalouden ja kierrätyksen kannalta Euroopassa.

Jotta kiertotalous toimisi Euroopassa, EU-maiden velvoitteet kierrätyksen suhteet tulisi nähdä velvollisuutena, ei verona. Valmistajia pitää kannustaa täyttämään velvollisuutensa kierrätyksen suhteen operationaalisesti, ei vain maksamalla itsensä ulos.

Materiaalien uusiokäytön pitää toimia myös taloudelliselta kannalta. Pitää varmistaa, että se taho joka maksaa kierrätysmateriaalien keräyksestä, saa myös materiaaleista saatavan taloudellisen hyödyn. On myös tärkeää, että markkinat toimivat kunnolla, ja että kiertotalous ei haittaa itse talouden ja markkinoiden toimintaa.

Päätän tämän juttusarjan nyt mainintaan kuluttajista, jotka valitettavan usein jätetään tämän keskustelun ulkopuolelle.
Coca-Cola on merkittävä kuluttajabrändi, joten luonnollisesti näemme kuluttajan tärkeänä osana innovointiamme. Esimerkiksi Coca-Colan EKOCYCLE-projekti, johon kuuluu kokoelma erilaisia kierrätystuotteita, edustaa visiotamme siitä, että pakkaukset ovat arvokasta materiaalia ja elämän pitäisi olla kestävämpää.

Edessä on suuria muutoksia, sääntelyn kehittämistä ja jatkuvaa innovointia. Meidän ei kuitenkaan pidä unohtaa, että kuluttajat voivat olla tärkein liittolaisemme tällä matkalla. Kaikkien asioiden pitää joskus tulla päätökseen, mutta päätös voi olla myös uusi parempi alku.

Ulrike Sapiro, Coca-Colan Länsi-Euroopan vastuullisuusjohtaja