Sokeri ja virvoitusjuomat suomalaisten ruokavaliossa

Suomalaisten sokerin kulutus pysyy vakaana  

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL on vuodesta 1984 tutkinut suomalaisen aikuisväestön ruoankäyttöä ja ravinnonsaantia Finravintotutkimuksella. Finravinto 2012 –tutkimus  kertoo, että suomalaiset saavat suurimman osan energiastaan viljatuotteista, liharuoista  sekä maitovalmisteista.

Työikäiset miehet ja naiset saivat eniten energiaa rasvasta (36%), mikä on enemmän kuin suositellaan (suositus 30%). Suomalaiset saivat myös hieman suosituksia enemmän (>17% ) energiaa proteiinista, suosituksen ollessa 15%.

Suomalaiset söivät vuonna 2012 yhtä paljon sokereita kuin vuonna 2007. Naiset saivat vuonna 2012 ruokavaliostaan hieman enemmän hiilihydraatteja ja sakkaroosia kuin miehet. Työikäiset miehet saivat kokonaisenergiastaan 9,2% sakkaroosista (suositus 10%). Naiset puolestaan saivat sakaroosista 10% energiastaan (suositus 10%).

Yleisellä tasolla virvoitusjuomien kulutus ei ole ongelma suomalaisten ruokavaliossa, sillä suomalaiset saavat virvoitusjuomista sokereita maltillisesti.

Finravinto 2012 –tutkimuksen mukaan työikäisten miesten merkittävimmät päivittäiset sakkaroosilähteet ovat suurimmasta pienimpään:  mehut ja mehujuomat (21%), viljatuotteet (16%), mistä  eniten sakkaroosia ruokavalioon tulee makeista leivonnaisista (11%), maitotuotteet (12%), mistä eniten sakkaroosia tulee ruokavalioon jogurteista (8%), suklaa ja makeiset (12%), sokeri (10%) ja virvoitusjuomat (6%).

Naisten merkittävimmät päivittäiset sakkaroosin lähteet suurimmasta pienimpään ovat: viljatuotteet (17%), mistä eniten sakkaroosia ruokavalioon tulee makeista leivonnaisista (12%), mehu ja mehujuomat (16%), maitotuotteet (14%), mistä eniten sakkaroosia tulee ruokavalioon jogurteista (8%), suklaa ja makeiset (14%), sokeri (5%) ja virvoitusjuomat (3%).

 

Suomessa juodaan vähiten virvoitusjuomia läntisessä Euroopassa

Suomalaisten ylivoimaisesti suosituin alkoholiton juoma on hanavesi. Suomalaiset juovat myös kahvia ja maitoa maailmanennätysmääriä.  Suomessa juodaan henkeä kohden reilu 180 litraa kahvia ja noin 130 litraa maitoa vuodessa.

Suomalaiset juovat hiilihapollisia sokeri- ja kevytmakeutettuja virvoitusjuomia henkeä kohden hieman alle 60 litraa vuodessa, mikä tekee noin 1,5 desilitraa päivässä. Noin kolmasosa virvoitusjuomista eli noin 20 litraa vuodessa nautitaan nollakalorisina kevytjuomina.

Finravinto 2012 –tutkimuksen mukaan suomalaiset saavat mehuista ja virvoitusjuomista yhteensä noin 3% nauttimistaan kaloreista. Mehujen ja mehujuomien kulutus on Suomessa samaa suuruusluokkaa, kuin virvoitusjuomien kulutus. Eurooppalaisessa vertailussa suomalaisten virvoitusjuomien kulutus on pienimmästä päästä ja Länsi-Euroopan maista vähäisintä. Esimerkiksi hollantilaiset juovat virvoitusjuomia 6,3 desilitraa päivää kohden laskettuna.

Lähde: Canadean, Commercial beverage consumption Finland, April 2014

 

Miten sokerisaantiaan voi rajoittaa

Virvoitusjuomat ovat yksi harvoista elintarvikkeista, joissa sokeri voidaan korvata kokonaan kevytmakeuttajilla. Virvoitusjuomakategoriassa on runsaasti kevyitä ja hyvänmakuisia vaihtoehtoja niille, jotka haluavat vähentää sokerin saantiaan.

Sokeri ei kohtuullisesti nautittuna ole epäterveellistä. Koska kaikilla nautituilla kaloreilla on merkitystä kokonaiskalorisaantiin, myös energiaa sisältävien ravintoaineiden kuten sokerin,  liiallinen nauttiminen voi johtaa painonnousuun  – erityisesti, jos ei kiinnitä huomiota ylimääräisten kalorien kulutukseen.

Kansalliset ravitsemussuosituksemme muistuttavat, että lisättyä sokeria on hyvä nauttia kohtuudella. Meidän ei pitäisi saada enempää kuin 10% päivittäisestä energiastamme lisätystä sokerista. Käytännössä tämä on mahdollista, kun säännöstelee nauttimiensa sokeria sisältävien elintarvikkeiden annoskokoa tai kun nauttii sokeria sisältäviä elintarvikkeita harvemmin.

Nollakaloriset juomat ovat loistava vaihtoehto sokerimakeutetuille juomille ja yksi helppo tapa vähentää sokerinsaantiaan. Monet ravitsemusasiantuntijat katsovat, että kevytjuomat ovat terveellisempi vaihtoehto niille, joiden tulisi vähentää sokerin käyttöä.

Erilaisia juomia valittavaksi, vähemmän myytyjä kaloreita

Virvoitusjuomahyllystä löytyy runsaasti erilaisia juomia, jotka sopivat erilaisten ihmisten elämäntapaan ja vaihteleviin tarpeisiin - hyvänmakuisia juomia joko sokerilla tai kokonaan ilman sokeria. Kevennetyt juomat ovat kolmas juomavaihtoehto, joiden makeuttamiseen on käytetty osittain sokeria ja osittain kevytmakeuttajia, esimerkiksi steviol glykosideja.

Coca-Cola on jo vuosia tarjonnut eurooppalaisille perinteisten virvoitusjuomien ja mehujen rinnalla laajan valikoiman kevyempiä juomia ja vesiä. Yhtiön ensimmäinen kevytjuoma Coca-Cola light lanseerattiin yli 30 vuotta sitten. Viime vuosikymmenellä eurooppalaiset nauttivat 10 % vähemmän kaloreita Coca-Cola –yhtiön juomista kuin sitä edellisellä vuosikymmenellä – siitäkin huolimatta, että yhtiön juomien myynti kasvoi Euroopassa. Vuoteen 2020 mennessä tavoittelemme edelleen 10% pienempää  kalorijalanjälkeä Euroopassa tarjoamalla kuluttajille uudenlaisia ja hyvänmakuisia kevyempiä juomia.

Jo 30% kevyemmän elintarvikkeen valitseminen auttaa pitkällä aikavälillä pienentämään omaa sokerinsaantiaan. Puhumattakaan siitä, mikä on nollakaloristen juomien vaikutus.

Kaikkien nauttimiemme elintarvikkeiden ei kuitenkaan tarvitse aina olla sokerittomia. On tärkeää, että kukin voi itse valita, mitkä tuotteet nauttii kevyempinä ja milloin. Meistä on myös tärkeää, että jokainen voi halutessaan valita myös kalorittoman juomaversion. Juhlahetkinä voi sitten nauttia vaikka sokerijuomaakin – ruokavalion kokonaisuus ratkaisee.

Jos haluaa pudottaa painoaan, energiankulutuksen tulisi olla energiansaantia suurempaa. Ja vastaavasti energiansaannin on oltava kulutusta suurempaa, kun paino nousee. Loppujen lopuksi painonhallinnassa on kyse kohtuudesta ja tasapainosta, myös virvoitusjuomien osalta.