Aalto-yliopiston opiskelijoiden upeat työt osoittavat, että innovatiivinen suunnittelu on avaintekijä kiertotalouteen perustuvassa yhteiskunnassa. Suunnittelijoilla on osaamista ja mahdollisuus muuttaa roskana nähty käytetty materiaali haluttaviksi hyödykkeiksi.

Muovista on tullut osa jokapäiväistä arkeamme. Lukuisat erilaiset toimijat tarvitsevat muovia paitsi tuotteidensa valmistusmateriaaliksi myös pakkausmateriaaliksi, jolla suojataan tuotteita pilaantumiselta ja siten päätymästä jätteeksi ennen käyttöä.  
Muovin kierrätys ja uusiokäyttö ovat keinot, joiden avulla alkuperäisen tehtävänsä täyttänyt, käytetty muovi ei päädy jätteeksi. Kierrätys- ja teknologiainnovaatioiden ansiosta kierrätysmuovia voidaan käyttää uudestaan yhä useammissa uusissa tuotteissa. Kierrätysmuovista on tulossa uuden muovin kaltainen arvokas materiaali.
Kiertotaloudessa materiaali ei ole roskaa vaan kiertää käytettäväksi uudelleen

Kiertotaloudessa kertaalleen valmistettu materiaali pysyy mahdollisimman pitkään käytössä ja sitä hyödynnetään uudelleen ja uudelleen niin kauan kuin mahdollista. Coca-Cola on sitoutunut edistämään kiertotaloutta ja sekä kehittää että tukee keinoja pitää mm. muovi kierrossa.

Kiertoajattelu käynnistyy jo suunnittelijan työpöydällä. Suunnittelija etsii ratkaisuja tuotteiden ja pakkauksien valmistamiseksi siten, että niissä tarvittaisiin entistä vähemmän materiaalia. Suunnittelija voi myös ratkaisuillaan vaikuttaa siihen, miten tehokkaasti materiaalia voidaan hyödyntää uudelleen alkuperäisen käytön jälkeen.

Maailman kierrätetyin muovi

Coca-Cola –pullot on valmistettu PET-muovista, mikä on maailman kierrätetyin muovilaatu. Tälle materiaalille on myös käyttöä. Coca-Cola onkin ollut juoma-alan edelläkävijä käyttäessään kierrätettyä muovia juomapakkauksissaan. Suomen Coca-Cola-pulloissa käytetään 50% kierrätettyä PET-muovia ja muualla maailmassa keskimäärin 30%.

Uusiutumattomien luonnonvarojen säästämiseksi Coca-Cola etsii aktiivisesti vaihtoehtoja, joilla PET-muovia valmistettaisiin öljyn sijasta uusituvista luonnonvaroista kuten kasviraaka-aineista. Tärkeää tässä kehitystyössä on, että myös kasvipohjaisesta materiaalista valmistetun pullon on oltava kiertotalouden periaatteiden mukaisesti kierrätettävä. Vuonna 2009 Coca-Cola oli ensimmäinen yhtiö, joka toi markkinoille osittain kasvipohjaisesta muovista valmistetun kierrätettävän PET-muovipullon, PlantBottleTMn. Suomessa käytettävissä Coca-Cola-pulloissa on kierrätetyn muovin lisäksi 15% kasvipohjaista PET-muovia. Pullo on edelläkävijäpullo ja samalla iso askel kohti tulevaisuuden juomapakkauksia: olemme jo ratkaisseet 100-prosenttisesti kasvipohjaisesta muovista valmistetun kierrätettävän PET-muovipullon reseptin.

Muovi on arvokasta materiaalia yhä vielä alkuperäisen käyttötarkoituksensa jälkeen. Siksi on tärkeää, että muovi saadaan kerättyä kuluttajilta käytön jälkeen takaisin. 95% Suomen pulloista palautuu kierrätykseen ja Euroopassakin peräti 71%. PET-muovi onkin maailman tehokkaimmin kierrätetty muovilaatu, jota käytetään monissa erilaisissa tuotteissa. Jotta takaisin kerätyllä muovilla olisi riittävästi kysyntää, tukee Coca-Cola kierrätysmuovin hyödyntämiseen perustuvia innovaatiohankkeita.

Muovin tulevaisuus alkaa suunnittelijan työpöydältä

Aalto-yliopiston opiskelijoiden upeat työt osoittavat, että innovatiivinen suunnittelu on avaintekijä kiertotalouteen perustuvassa yhteiskunnassa. Suunnittelijoilla on osaamista ja mahdollisuus muuttaa roskana nähty käytetty materiaali haluttaviksi hyödykkeiksi.

Suunnitteluosaamista tarvitaan, sillä nykyajan tuotteita tulisi valmistaa entistä vähemmästä raaka-aineista, jotka käytön jälkeen olisivat vielä uudelleenkäytettävissä. Suunnittelijoita tarvitaan miettimään uusia materiaalin keräys- ja kierrätysmalleja sekä näin kerätyn materiaalille sopivia käyttökohteita. Suunnittelijoilla on merkittävä rooli, kun roskaksi tai jätteeksi nähtävästä materiaalista tulisi tehdä kuluttajien aidosti haluamia tuotteita. Suunnittelijat kykenevät vapauttamaan käytetyssä materiaalissa olevan potentiaalin, mikä tulee hyödyttämään eitä kaikkia ja yhteistä maailmaamme.

 

Ulrike Sapiro

Vastuullisuusjohtaja: Pakkaus, kiertotalous, maanviljely, vesi ja sosiaalinen vastuu
The Coca-Cola Company