Coca-Colan punainen väri ei ole Pantone-värikartassa mutta kun sen näkee, ei voi olla erehtymättä. Miten punaisesta tuli väri, josta Coca-Cola tunnetaan?

Coca-Colan keksijän Dr. John Pembertonin kirjanpitäjä ja kumppani Frank Robinson oli se henkilö, joka keksi ehdottaa Coca-Colaa uuden juoman nimeksi. Hän suunnitteli logon, joka on vuosien saatossa muodostunut maailmankuuluksi, ikoniseksi symboliksi.

Robinson piti punaisen ja valkoisen värin kontrastista. Hän piirsi valkoiseen kylttiin punaisin kirjaimin ”Drink Coca-Cola - Delicious and Refreshing”.  


Coca-Colan ensimmäisen mainoskyltin jälkeen logo ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Jo ensimmäisestä piirroksesta lähtien punaisesta tuli väri, josta Coca-Colan tunnistaa.

Punainen: lupaus kylmästä ja raikkaasta Coca-Colasta

Monen ravintolan seinää koristava pyöreä ja punainen Coca-Colan logolevy tuli markkinoille vuonna 1948. Sen ansiosta punaisen värin ja brändin yhteys vahvistui entisestään.

– Kun näet punaisen levyikonin ravintolan edessä tiedät, että paikasta saa jääkylmää Coca-Colaa. Siitä tuli tavallaan lupaus, Coca-Colan arkistosta ja historiasta vastaava johtaja Ted Ryan pohtii.

Punaisen ”lupauksesta” on tullut osa Coca-Colan muotoiluun liittyvää lähestymistapaaniin vahvasti, että Coca-Colan globaalin muotoilun varajohtaja James Sommerville pitää punaista Coca-Colan toisena salaisena reseptinä.

Uusi strategia yhdistää Coca-Colan yhden ilmeen alle

Coca-Colan uusi globaali markkinointistrategia ja -kampanja kunnioittaa yhtiön muotoilun rikasta historiaa uudella nykyaikaisella twistillä. ”Yhden brändin” -strategia käynnistyi lisäämällä ikoninen punainen ympyrä kaikkiin Coca-Colan tuotteisiin.

Kampanjan tarkoituksena on yhdistää juomat saman ilmeen ja tunteen alle. Sommerville uskoo, että punaisen vaikutusvalta luo kuluttajille mielikuvan yhtenäisestä Coca-Colasta, vaikka mukaan tarttuisikin light tai Zero Sugar versio.

– James on tehnyt loistavaa työtä luomalla menneestä jotain uutta ja nykyaikaista. Mennyttä ei haluta elää uudelleen, mutta sitä ei voi myöskään unohtaa. Täytyy säilyttää ydin, josta pitää kiinni ja johon nojautua, Ted Ryan jatkaa.

Artikkelin alkuperäisen version löydät täältä.