Kun pieni pohjoinen Suomi isännöi kesän 1952 olympiakisat oli maa hädin tuskin päässyt omille jaloilleen sotien jäljiltä. Olympiakesä merkitsi kuitenkin uutta aikaa Suomelle ja suomalaisille. Ja myös tuohon hetkeen rantautui Coca-Cola Suomeen, minkä niin monet yhä vielä muistavat.  

65 vuoden jälkeen on vaikea ymmärtää, miten paljon se kesä ja kisaisännyys merkitsivät Suomelle. Kisakesänä Tom Backman oli kymmenen ja hän muistaa kisatunnelman yhä elävästi.

“Helsinki, kotikaupunkini, oli todella muuttunut kisojen alla”, hän muistelee. “Sodan jälkeen meillä ei oikeastaan ollut mitään, kaikesta oli puutetta. Ja sitten, yhtäkkiä, kaupunki kuhisi elämää, vieraita ja musiikkia. Ilmapiiri oli täysin muuttunut.”

Sota-aika oli vaikeaa suomalaisille, niin myös Tomille ja hänen perheelleen. Tom ja hänen kolme veljeään matkasivat 72 000 sotalapsen mukana Ruotsiin, koska Helsinki ei ollut turvallinen asuinpaikka lapsille.  Isoksi onneksi koko perhe selvisi sodasta. Kun pahin oli vihdoin vuonna 1944 ohi, pääsivät pojat palaamaan vanhempiensa luokse Suomeen. Ruotsin hyvät olot vaihtuivat sodan runteleman maan niukkuuteen ja puutteeseen.  

“Esimerkiksi kahvia ja sokeria ei oikeastaan ollut, kaikkea säännösteltiin”, Tom muistelee. Hänen sodasta palannut isänsä sai työn Olympiastadionin vahtimestarina. Olympiakisojen aikana hän päästi myös Tomin vaivihkaa sisään seuraamaan kisoja – parasta, mitä nuorelle pojalle saattoi noina aikoina tapahtua!

“Minulla oli vihko, johon keräsin eri puolilta maailmaa tulleiden urheilijoiden nimikirjoituksia”, hän kertoo yhä innostuen muistoista. “Se on yhä tallessa.” Helsingin kesäolympiakisat sytyttivät elinikäisen urheilukipinän ja ohjasivat Tomin myöhemmin urheilujournalismin pariin.

Tom Backman vieraili Helsingin Olympiastadionilla yhdessä ruotsalaisten kasvatusvanhempiensa kanssa heti kesäkisojen jälkeen 1952.

Ensimmäistä Coca-Colaa ei unohda

Tom muistaa myös ympäri kaupunkia pystytetyt Coca-Colan myyntipisteet. Hän ei ollut koskaan aiemmin maistanut juomaa, kuten ei ollut kovin moni muukaan suomalainen.

 “Muistan meidän pysähtyneen yhdelle myyntipisteelle, jonka ympärillä oli paljon ihmisiä. Kuului puhetta ja iloista naurua ja isäni osti meille yhden lasipullollisen juomaa. Se oli jotain ihmeellistä, eihän Suomessa saanut edes banaaneja tuolloin. Siinä kesäillassa kylmä juoma kädessä tuntui, kuin sodan varjo olisi hälventynyt ja jotain uutta olisi odotettavissa. ”

65 vuotta myöhemmin Suomi on muuttunut ja vakiinnuttanut vahvan aseman monella yhteiskunnallisella kuin taloudellisellakin alueella maailmassa.  Olympiakesä on Tomille sellainen muisto, jonka arvo säilyy.

”On ihana istua tässä Suomen kesäillassa lastenlasten kanssa, hän sanoo Coca-Cola-pullo kädessään. Mutta tämä pullo vie minut muistoissani tuohon merkitykselliseen kesään, jolloin olin vasta pieni poika.”

Coca-Cola tuli jäädäkseen

Tuosta kesästä on nyt 65 vuotta. Ensimmäisenä kisapäivänä Helsingissä myytiin 70 000 pullollista Coca-Colaa ja myyntipisteistä tuli suosittuja kohtaamispaikkoja niin 1,4 miljoonalle kisavieraalle kuin urheilijoillekin. Suomelle kisat merkitsivät uutta alkua. Suomi sai sodan jälkeen kipeästi tarvitsemaa positiivista kansainvälistä huomiota.

Juoman suuresta suosiosta johtuen sen valmistus päätettiin vihdoin aloittaa Suomessa vuonna 1957. Suomesta tuli 103. Coca-Colan valmistusmaa maailmassa.