Jalkapallon Euroopan-mestaruuskilpailut pelataan Ranskassa 10. kesäkuuta – 10. heinäkuuta. Kisojen virallisena yhteistyökumppanina Coca-Cola on valmistautunut tapahtumaan jo hyvän aikaa. Pitkäjänteinen työ huipentuu kymmenellä stadionilla ympäri Ranskaa pelattavaan 51:een otteluun.

Tänä vuonna tämän uniikin urheilutapahtuman toteutuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota kestävään kehitykseen ja monikulttuurisuuteen. Molemmat ovat osa myös Coca-Colan toimintaa.

Nyt on aika virittäytyä kesäkuussa alkavien kisojen tunnelmaan. Tiesitkö seuraavat kymmenen asiaa jalkapallon EM-kisoista?

  1. Ympäristöystävällinen kilpailu


    Euroopan jalkapalloliitto UEFA (The Union of European Football Associations) on sitoutunut minimoimaan UEFA EURO 2016 -kilpailun ympäristövaikutukset. Liitto noudattaa sitoumuksen toteuttamisessa kolmea periaatetta:  vähennä, uudelleenkäytä, kierrätä.
    Kisoissa työskentelee 6500 vapaaehtoista, joista 80 on vastuussa jätteiden käsittelystä. UEFA pyrkii myös optimoimaan veden ja energian kulutuksen kisoissa, sekä opastamaan niin katsojia kuin henkilökuntaakin tämän osalta. 
    UEFA on julkaissut myös ympäristölaskurin, joka kannustaa kisapaikoille matkaavia katsojia valitsemaan vähiten saastuttavan kulkuvälineen. Laskurin avulla voit laskea kisamatkasi ympäristövaikutukset ja saada vinkkejä niiden vähentämiseen: https://en-ecocalculator.uefa.com/journey

  2. Uuden sukupolven kisastadionit


    Jalkapallon EM-kisat käydään kymmenellä eri stadionilla, joista neljä on rakennettu näitä kisoja varten ja viisi remontoitu uuteen uskoon. Stadionien rakentamisessa ja kunnostuksessa on kiinnitetty huomiota kestävään kehitykseen ja ne tukevat UEFAn tavoitteita pienentää kisojen ympäristövaikutuksia.

    Bordeauxin, Lillen, Lyonin ja Nizzan stadionien uudet äänentoistojärjestelmät hyödyntävät aurinkopaneeleita, ja tiloissa pyritään vähentämään syntyvän jätteen määrää. Suurimpaan osaan stadioneista on rakennettu myös sadevettä keräävä järjestelmä nurmialueiden kastelua varten. 

  3. Asiantuntijakomitea tukee kisan aktiviteetteja


    Ranskan presidentti François Hollande on koonnut erityisen “11 Tricolor” -komitean, joka edustaa Ranskan valtiota kisajärjestelyissä ja ohjaa kisoille tarvittavaa tukea. Komitea koostuu 11 eri alan asiantuntijasta. Komitean toimesta kisoissa kiinnitetään erityistä huomiota seuraaviin aiheisiin: kulttuuri, nuoriso, digiteknologia, liikuntaesteisyys, kestävä kehitys, työllisyys, talous ja turismi. Komitean asiantuntijat nostavat näitä teemoja esiin ja edistävät niihin liittyvien projektien toteutumista koko kisojen ajan. 

  4. Savuton turnaus
    UEFAn jalkapallo-ottelut pelataan täysin savuttomassa ympäristössä. Tupakointikielto pelien aikana pätee myös stadionien ympäristössä, ja 110 koulutettua vapaaehtoista valvoo kiellon toteutumista. Kieltämällä tupakoinnin UEFA haluaa lähettää voimakkaan viestin erityisesti nuorille ja pyrkii suojaamaan faneja ja työntekijöitä passiiviselta tupakoinnilta.

  5. UEFA EURO 2016 virallinen maskotti


    Vuoden 2016 kisojen maskotti on viitalla ja supervoimilla varustettu poika, Super Victor. Utelias ja seikkailunhaluinen Super Victor sai nimensä julkisessa äänestyksessä, ja kannustaa pelaamaan jalkapalloa ilon, yhteisöllisyyden ja reilun pelin vuoksi. Victorin supervoimiin kuuluu kyky lentää sekä erilaiset temput jalkapallolla. Super Victor edustaakin kisojen positiivista luonnetta ja jalkapallon yhteisöllisyyttä.

  6. David Guetta musiikkilähettiläänä


    Maailmankuulu ranskalainen DJ, David Guetta, toimii kisojen musiikkilähettiläänä ja on artisti kisojen virallisen tunnuslaulun takana. Tämän lisäksi David Guetta rakentaa musiikillisen taustan ja ympäristön kisoille ja sen tapahtumille. Guetta esiintyy suuressa avajaiskonsertissa 9.6. Pariisissa, ja on luvannut nostattaa kisatunnelman kattoon.

  7. Gibraltar valloittaa Euroopan


    Gibraltar eli Ison-Britannian erillisalue eteläisessä Espanjassa, osallistui ensimmäistä kertaa ikinä jalkapallon EM-kisojen karsintoihin. Gibraltar on vuosisadan verran osallistunut ainoastaan epävirallisiin otteluihin, mutta nyt se on viimein noussut mukaan suurempiin kuvioihin.
    Pääosin ei-ammattilaispelaajista koostuva joukkue osoitti karsinnoissa suurta taistelutahtoa, mutta ei vielä päässyt mukaan EM-kisakentille. Parhaimmillaan tämä saattaa kuitenkin olla alku tuhkimotarinalle, joka jonakin päivänä johtaa lopputurnaukseen saakka.

  8. Tribuutti ranskalaiselle koomikolle


    Ranskassa tunnettu ja rakastettu koomikko Coluche kuoli moottoripyöräonnettomuudessa 30 vuotta sitten. UEFAn puheenjohtaja, Michel Platini, halusi muistaa koomikon kuoleman vuosipäivää, ja on omistanut yhden UEFA EURO 2016™ -ottelun kunnioittamaan Coluchen muistoa. Jokaisesta Ranskan peliin 19. kesäkuuta ostetusta lipusta lahjoitetaan yksi euro Coluchen hyväntekeväisyysjärjestölle, joka auttaa vähäosaisia.  

  9. Lähettiläät fanien tukena


    UEFA:n kisoissa on aiemminkin toiminut vapaaehtoisia työntekijöitä  “fani-lähettiläinä”. Lähettiläiden tehtävänä auttaa kaikkialta maailmasta saapuvia jalkapallofaneja. Tavoitteena on kunnioittaa erilaisia kulttuureja ja kulttuurillisia eroja.
    Fanien kisakokemusta helpottavat mm. vuorokauden ympäri toimiva auttava puhelin, käytännön oppaat, infopaketit kisakaupungeista ja tuki ristiriitatilanteissa. Vapaaehtoisten tehtävänä on luoda turvallinen ja juhlava kisaympäristö kaikille osallistujille.

  10. 20 000 lasta kutsuttu mukaan  


    UEFA kiinnittää huomiota ympäristön lisäksi myös sosiaaliseen hyvinvointiin. Liito perustikin maaliskuussa 2015 säätiön, joka ohjaa tukea vaikeista taustoista tulevien lasten hyvinvointiin. UEFAn säätiö tukee projekteja ympäri maailman ja on luonnollisesti näkyvä osa myös jalkapallon EM-kisoja. Kisat järjestävät tahot, yhdessä kisakaupunkien ja järjestöjen kanssa, lahjoittavat 20 000 pääsylippua heikommassa asemassa oleville lapsille ja nuorille. Tällä aloitteella UEFA haluaa korostaa kaikkien lasten ja nuorten oikeutta päästä osaksi urheilukulttuuria.

    Jalkapallon Euroopan-maailmanmestaruuskisat 2016 tuovat jännitystä ja kisahumua kaikkialle Eurooppaan. Myös Coca-Cola odottaa innolla kisoja alkavaksi ja toivottaa kaikki jalkapallon ystävät tervetulleeksi seuraamaan kisoja sekä paikan päällä että kotisohvalta.