Coca-Cola on ollut olympiakisojen yhteistyökumppani Amsterdamin kisoista 1928 saakka. 88 vuoden yhtäjaksoinen tuki olympialiikkeelle tekee Coca-Colasta Olympiakisojen pitkäaikaisimman sponsorin.

"Tämä tarkoittaa, että Coca-Cola on rahoittanut urheilijoita vuodesta 1928 saakka," kiteyttää Thierry Borra, Coca-Colan olympiatoiminnasta vastaava johtaja. "Kun yhteistyövuodet kertoo kisoissa mukana olleiden urheilijoiden määrällä, on tuesta hyötyneiden urheilijoiden määrä melkoinen. Tämä on uskomattoman suuri panostus yksittäiseltä yritykseltä."

Ensimmäisiin yhteisiin kisoihin vuonna 1928 Coca-Cola toi Amerikan olympiajoukkueen ja 1000 koria Coca-Colaa Amsterdamiin samalla rahtialuksella. Vaikka Olympialiikkeen ja Coca-Colan yhteistyö on laajentunut ja muovautunut vuosien kuluessa, on yksi asia pysynyt ennallaan. Coca-Colalla on merkittävä rooli siinä, miten olympiaurheilijoita tuetaan heidän tavoitellessaan mitaleita ja myös sen jälkeen.

Tumua 6 604

Tumua Anae Tavana (vasemmalla) ja Alyssa Anderson suorittivat Kansainvälisen Olympiakomitean uraohjelman harjoittelujakson Coca-Colalla.

Kuva: Marc Andrew Stephens

"Ilman tätä tukea ei minun kaltaisille urheilijoille olisi kisoja eikä unelmia tavoiteltaviksi," sanoo Tumua Anae Tavana. Hän on Amerikan vesipoolojoukkueen kultamitalisti vuodelta 2012. Hän on myös suorittanut harjoittelujakson Coca-Colalla, osana Kansainvälisen olympiakomitean urheilijoille rakentamaa uraohjelmaa. Taannoin Tumua Anae Tavana  siirtyi Utah Jazz –organisaation palvelukseen.

Coca-Colan sponsorituki tavoittaa urheilijat ympäri maailmaa, sillä 90 prosenttia Kansainväliselle Olympiakomitealle annetuista varoista ohjataan suoraan kisojen toteuttamiseen ja kisoihin osallistuvien maiden kansallisille Olympiakomiteoille – ja sitä kautta edelleen urheilijoiden harjoitteluun ja kehitykseen.

Miek van Geenhuizen osallistui jokin aika sitten Hollannin Coca-Colalla harjoitteluohjelmaan. Hän on Hollannin maahockeytiimin olympiakultamitalisti vuodelta 2008, hopeamitalisti vuodelta 2004 ja maailmanmestari vuodelta 2006. Hän on henkilökohtaisesti kokenut Coca-Colan kaltaisten yrityssponsorien merkityksen.

"Sponsorien ansiosta on mahdollista harjoitella sen sijaan, että miettisi toimeentuloaan," van Geenhuizen sanoo. "Vuosia pystyin pelaamaan maahockeytä viitenä-kuutena päivänä viikossa, minkä ansiosta olin erittäin hyvässä kunnossa. Jos haluaa yltää olympiamitalitasolle, on kyettävä sitoutumaan harjoitteluun täysillä."

Coca-Cola esittelee kansainvälisessä Rio 2016 - mainonnassaan yli 20 urheilijaa näiden autenttisissa, jokapäiväisissä hetkissä.  #ThatsGold -nimellä kulkevan kampanjan TV-mainoksissa on arkistokuvaa menneistä kisoista sekä kuvia maailman huippu-urheilijoista. Mukana ovat mm. amerikkalainen uimari Nathan Adrian, australialainen estejuoksija Michelle Jenneke sekä nouseva brittiläinen yleisurheilija Jodie Williams. He kaikki nauttivat “kultahetkistä” niin palkintokorokkeilla kuin niiden ulkopuolella. 

Thats Gold Rio 2016

Amerikkalaisuimari Nathan Adrian on saavuttanut kolme olympiakultaa ja seitsemän maailmanmestaruutta sitten vuoden 2008.

Lontoon 2012 Olympiakisojen yhteydessä Coca-Cola päätti ryhtyä tukemaan Kansainvälisen Olympiakomitean (IOC) urheilijoille rakentamaa uraohjelmaa. Ohjelman avulla pyritään helpottamaan urheilijoiden siirtymistä työelämään urheilu-uran jälkeen. Coca-Cola tarjoaa urheilijoille markkinonnin harjoittelupaikkoja.

Triple Play Program Boys Girls Club

Mechelle Lewis Freeman TrackGirlz:in toimitusjohtaja ja perustaja. TrackGirlz tukee ja kouluttaa naisia ja tyttöjä yleisurheiluyhteisössä.   

Olympiatason pikajuoksija Mechelle Lewis Freeman jätti urheilun loukkaannuttuaan vakavasti. Hän oli ensimmäinen urheilija, joka oli harjoittelussa Coca-Colalla IOC:n ohjelman kautta.

"Voi olla vaikea ymmärtää siirtymisen työelämään olevan hankalaa urheilemisen jälkeen, varsinkin jos on työkokemusta ajalta ennen urheilu-uraa. Minun oli kuitenkin keksittävä elämäni uudestaan, kun lopulta todella sisäistin pikajuoksu-urani päättyvän," kertoo Freeman. "Löysin harjoittelupaikan Coca-Cola kansainvälisessä urheilumarkkinointitiimissä, joka keskittyi olympiaohjelmaan. Koska markkinointi oli pääaineeni, oli paikka aivan mahtava minulle. Olin jälleen kerran osa olympialiikettä, eri roolissa vain."

Coca-Colan harjoitteluohjelma on erilaista treenaamista ja hyvin erilaisella pelikentällä. Alyssa Anderson, 4x200 vapaauintiviestin kultamitalisti 2012 oli harjoittelijana Coca-Colan ’Sochi 2014 talviolympiakisaprojektissa’.

alyssa anderson 604 dark

Kultamitaliuimari Alyssa Anderson oli Coca-Colalla harjoittelussa vuonna 2014. 'Se oli mahdollisuus, jolla oli suuri vaikutus elämääni,' hän muistelee. 'Ensimmäistä kertaa elämässäni pääsin työskentelemään ympäristössä, joka oli urheilukokemukseni ulkopuolella.' Jeff Roffman

"Työskentely työpöydän ääressä vaatii ihan erilaista energiaa kuin urheilu - mutta harjoittelu oli kokemus, jolla todellakin oli vaikutusta elämääni," toteaa Stryker Spine –yhtiön konsulttina työskentelevä Anderson. ’Minusta olisi voinut tulla valmentaja, mutta harjoittelujakso osoitti minulla olevan mahdollisuuksia työskennellä myös muissa kuin urheilutehtävissä. Erilaisella pelikentällä, uusien ihmisten kanssa minusta kuoriutui aivan uusi Alyssa. Coca-Cola oli työurallani monessa suhteessa ensimmäinen: elämäni ensimmäinen työpaikka, elämäni ensimmäinen lounaspalaveri, ensimmäinen projektini… sain oppia lahjakkailta ihmisiltä turvallisessa ympäristössä.

Coca-Cola palkkaa urheilijoita harjoittelijoiksi Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Pohjois-Afrikassa.  Yhtiö puolestaan saa urheilijoilta näkemyksiä siitä, mikä tekee brändistä mielenkiintoisen ja ajankohtaisen.

Miesten kymmenottelun kultamitalisti 2012, amerikkalainen Ashton Eaton ja amerikkalainen jalkapalloilija Alex Morgan, joka joukkueineen voitti Lontoossa 2012 kultaa ja myös naisten jalkapallon maailmanmestaruuden 2015.