Coca-Cola sai omaleimaisen herkullisen makunsa atlantalaisen apteekkarin salaisesta reseptistä. Muutamaa vuosikymmentä myöhemmin se sai tunnetut kurvinsa, kun indianalainen lasiyhtiö suunnitteli sille pullon.

Vuonna 1915 Coca-Cola yritti hätistää kopiobrändit kannoiltaan, mikä johti päätökseen vahvistaa omaa tavaramerkkiä. Yhtiö ja sen pullotuskumppanit antoivat luovan haasteen muutamille yhdysvaltalaisille lasiyhtiöille. Tehtävänä oli luoda niin omaleimainen pullo, että sen tunnistaisi tunnustelemalla pimeässä tai vaikka sen ollessa rikkonaisena maassa. Indianan Terre Hautessa toimiva Root Glass Company loi voittoisan designin, joka jäljitteli kaakaopavun pitkää kurvikasta muotoa ja selkeitä kylkiuurteita. Pullo patentoitiin 16.11.1915, mistä lähtien se on vuosisadan ajan inspiroinut merkkihetkiä elokuvissa, historian merkittävissä käänteissä, muotoilussa ja kuvataiteissa.

Coca-Cola juhlii pakkauksensa 100-vuotista taivalta peräti vuoden mittaisella kampanjalla. Vuosi täyttyy paitsi mainonnasta myös musiikista ja taiteesta. Vuoden huippukohtia on taidenäyttelyiden kansainvälinen sarja, joissa on johtavien nykytaiteilijoiden, kuten Andy Warholin, Norman Rockwellin ja Peter Blaken töitä.

"Vuonna 1915 syntynyt Coca-Cola-muotopullo on saavuttanut ikonisen aseman ja se yhdistetään niin virkistykseen kuin hyviin hetkiin – tämä on edelleen tärkeä valtti yrityksellemme", sanoi Coca-Colan markkinointijohtaja Marcos de Quinto. "Juhlavuosi näkyy yli 130 maassa, ja sen myötä kutsumme kuluttajat eri puolilla maailmaa nauttimaan jääkylmästä Coca-Colasta ystävien kanssa.”

Helmikuussa Atlantan High Museum of Artissa avautui uusi näyttely. The Coca-Cola Bottle: An American Icon at 100, joka on auki lokakuuhun asti. Se juhlistaa Coca-Cola-pulloa ja sen erityisasemaa taiteessa, muotoilussa ja mainonnassa 100 viimeisen vuoden aikana. Näyttelyssä on esillä ensimmäistä kertaa kaksi alkuperäistä Andy Warholin Coca-Cola-pullomaalausta sekä yli 100 alkuperäistä taideteosta ja valokuvaa, joissa pullo on kuvattu. Lisäksi näyttelyssä on nähtävissä alkuperäisen pullon prototyyppejä ja luonnoksia.

Kiertävä taidenäyttely The Coca-Cola Bottle Art Tour: Inspiring Pop Culture for 100 Years tuo harvinaisen Coca-Cola –taiteen myös useisiin Euroopan maihin, myös Suomeen. Näyttelyssä on mukana Coca-Cola-pulloon liittyvää taidetta, historiallisia esineitä ja interaktiivisia elämyksiä, jotka esittelevät Coca-Cola-pullon roolia taiteessa ja populäärikulttuurissa. Näyttely vierailee yli 15 maassa ja kiertää lähes 100 000 kilometriä eri puolilla maapalloa vuonna 2015.

Coca-Cola-pullon historia herää henkiin myös 14 filmissä. Esimerkiksi Ogilvy & Mather Paris –yhtiön filmissä isoveli kertoo pikkusisarukselleen Coca-Cola-pullon eeppisen syntytarinan. Pullo matkaa kaukaisissa maissa ja erikoisissa paikoissa, jotka vangitsevat pikkupojan mielikuvituksen. Tällä matkalla Coca-Colan tunnusmusiikkina on 19-vuotiaan kanadalaisen laulaja-lauluntekijä Francesco Yatesin kappale Nobody Like You. Yatesin levy-yhtiö on nykyisin Atlantic Records. Tunnusmusiikin sanat kertovat perinteisen rakkaustarinan ja ylistävät Coca-Cola-pullon kurveja ja erityisiä yhteisiä hetkiä. Nobody Like You kuullaan vuoden aikana radiossa ja Coca-Colan TV-mainoksissa, ja se on ladattavissa tästä päivästä alkaen.

Ikoniset kuuluisuudet Marilyn Monroe, Elvis Presley ja Ray Charles ovat juhlavuoden mainoskampanjan tähtiä. Kuvissa tähdet "suutelevat" Coca-Cola-pulloa – tämä suudelma on useiden sukupolvien jakama yhteinen kokemus viimeisen 100 vuoden ajalta.

Coca-Cola julkaisee yhteistyössä ranskalaiskustantamo Assoulinen kanssa Kiss the Past Hello -kirjan, jossa esitellään Coca-Cola-pullon värikästä historiaa. Kirjasta tulee saataville rajoitettu painos, ja siinä on kuuluisia Coca-Cola-pulloa kuvaavia teoksia. Lisäksi yhtiö on pyytänyt nykytaiteilijoita ja -suunnittelijoita eri puolilta maailmaa luomaan omanlaisen tulkintansa pullosta. Tuloksena on hämmästyttävää mash-up-taidetta, jota esitellään maaliskuussa 2015 julkaistussa kirjassa.

Story of the Coca-Cola Bottle –sovellus vie kulissien taakse vierailulle Coca-Colan arkistoihin. Interaktiivisessa sovelluksessa on mukana uusia ja tuttujakin tarinoita niin Coca-Cola- brändistä kuin pullostakin, Atlantan pääkonttorin kertomana. Ilmainen sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-laitteille.