Coca-Cola on edustanut hyvää makua ja ajatonta suunnittelua jo 130 vuoden ajan. Eikä nyt puhuta pelkästään juoman herkullisesta mausta. Jo vuosikymmenten ajan Coca-Cola on edustanut paljon muutakin: tyyliä, kaunista muotoilua ja ikonista tyylitajua, jossa klassinen kohtaa modernin. Eipä siis mikään ihme, että maailmankuulut muotisuunnittelijat haluavat jatkuvasti ammentaa inspiraatiota Coca-Colan ikonisesta maailmasta.

Design ja Coca-Cola ovat kulkeneet käsi kädessä jo juoman alkuajoista lähtien. Jopa juoman nimi päätettiin sen perusteella, että C-kirjain näyttäisi kauniilta mainoskylteissä. Vuonna 1915 ruotsalaissyntyinen lasinpuhaltaja Alexander Samuelsson suunnitteli Coca-Colalle oman kurvikkaan pullonsa, jonka ikoninen muoto tunnistetaan kaikkialla maailmassa. Siitä lähtien Coca-Cola on ollut kaikkien huulilla ja inspiroinut pop-kulttuuria vuodesta toiseen.

Coca-Cola on tuttu kuuluisien taiteilijoiden maalauksista, ja mm. Andy Warhol on ikuistanut pullon taiteeseensa. Tämän lisäksi Coca-Colan näkee usein kävelevän jopa catwalkeja pitkin. Lukuiset suunnittelijat ja muotitalot ovat halunneet käyttää Coca-Colan ikonista muotokieltä ja klassisia värejä omissa mallistoissaan. Muun muassa nämä suunnittelijat ja brändit ovat tarttuneet pulloon:

Adidas

adidas ClimaCool Coke

Adidas ja Coca-Cola tekivät ensimmäisen kerran yhteistyötä jo vuonna 2002. Yhteistyön tuloksena syntynyt ja Coca-Colan väreistä inspiroitunut kenkä tuli markkinoille jalkapallon MM-kisojen yhteydessä, ja malli myytiin loppuun ennätysajassa.

UEFA EURO 2016TM -kisoja varten Adidas ja Coca-Cola lanseeraavat uuden ClimaCool-malliston, jonka kengät inspiroituvat Coca-Colasta, Coca-Cola Lightista ja Coca-Cola Zerosta. Kengät ovat yhtä viileät kuin Coca-Cola itsekin, mutta kauppa käy jälleen kuumana.

Skinnydip London

Skinnydip London tunnetaan pop-kulttuurista ammentavista hauskoista ja kauniista asusteistaan. Syksyllä firma lanseeraa veikeän malliston, johon kuuluu Coca-Colan logosta, muotokielestä ja väreistä ammentavia tuotteita. Kuluttajat voivat ostaa Skinnydip Londonin verkkokaupasta mm. kännykänkuoria, laukkuja ja kuulokkeita. Tuotteet ovat omiaan niille, jotka kaipaavat elämään vähän hauskuutta ja glitteriä.

WILDFOX


WILDFOX on amerikkalainen vaatemerkki, joka inspiroituu Kalifornian auringosta, hempeistä väreistä ja vintagesta. Ikoninen Coca-Cola onkin täydellinen pari tälle tyylikkäälle brändille, joka levittää ilon sanomaa laadusta tinkimättä.

Keväällä 2016 lanseerattu mallisto hyödyntää Coca-Colan klassista logoa ja pulloa, mutta heittää sekaan myös aivan uusia värejä. WILDFOXin paidoissa seikkailevatkin nyt Coca-Cola-pullot hempeissä pastelliväreissä, jotka tuovat mieleen kesäiset rantapäivät.

Kit Neale

Lontoosta kotoisin oleva muotisuunnittelija Kit Neal on tunnettu rohkeista miestenvaatteistaan, jotka pursuavat värikkäitä kuoseja ja yllättäviä yksityiskohtia. Neale halusi kesämallistoonsa rantaloman tunnelmaa ja palasi suunnittelutyön aikana omiin lapsuusmuistoihinsa. Yksi asia mikä kuului Nealin kesiin vuodesta toiseen oli jääkylmä Coca-Cola – se siis sai kunnian hypätä malliston kuoseihin.

Neal inspiroituu myös jokapäiväisistä asioista, jotka kuuluvat jokaisen ihmisen visuaaliseen ympäristöön. Hän halusi tallentaa kaikkien tunteman Coca-Cola-pullon toistuvaksi kuosiksi, joka koristaa malliston takkeja, housuja ja haalareja. Kit Nealen mallisto edustaa kaikkea sitä mitä Coca-Colakin edustaa: hauskuutta, värikkyyttä ja oman tien kulkemista.

Fyodor Golan


Fyodor Podgorny ja Golan Frydman ovat lontoolainen suunnittelijakaksikko, joiden vaatteet nousivat muotimaailman lavoille vuonna 2011. Yhdessä he muodostavat muotimerkin Fyodor Golan, joka on tunnettu rohkeista väreistään, kuoseistaan ja materiaaleistaan. Talven 2016 mallisto, joka sai debyyttinsä Lontoon muotiviikoilla, nosti myös Coca-Colan parrasvaloihin.

Suunnittelijakaksikko kertoi ammentaneensa inspiraatiota monista eri lähteistä mallistoa suunnitellessaan. Yhtenä inspiraationlähteenä toimi Coca-Cola, ja erityisesti brändin vintage-henkiset mainoskyltit. Malliston mekoissa toistuvat suuret kuosit, Coca-Colan logot ja hehkuvat värit, kuten punainen ja sininen. Coca-Cola oli tärkeässä roolissa myös kulissien takana: kaksikko kertoo juovansa kokista aina suunnittelutyön lomassa.

Sophia Webster


Sophia Webster on nuori lontoolainen kenkäsuunnittelija, jonka tyyli on saavuttanut jopa eräänlaisen kulttimaineen. Websterin kengät on suunniteltu rohkeille ja itsevarmoille naisille: niissä seikkailee perhosia ja siipiä, rohkeita värejä ja uniikkeja yksityiskohtia. Katseenvangitsijat ovat löytäneet tiensä kuuluisien naisten jalkoihin, ja oman parinsa ovat ostaneet mm. Rihanna, Jennifer Lawrence, Sarah Jessica Parker and Chloe Grace Moretz.

Webster kertoo rakastavansa Coca-Colan ikonista brändiä ja halusi tuoda tämän ilmi myös suunnittelutyössään. Talven 2015 mallistossaan Webster teki yhteistyötä Coca-Colan kanssa. Suunnitteluyhteistyö osui hyvään saumaan, sillä samana vuonna oli myös ikonisen Coca-Cola-pullon 100-vuotisjuhla.

Webster haluaa suunnitella naisellisia kenkiä, joissa on jokin juju. Hän kertoo käyttäneensä mallistossaan Coca-Colalle ominaisia kuoseja, kuten ikonista logoa, mutta piilottaneensa kenkiin myös muita hauskoja yksityiskohtia. Webster arvostaa Coca-Colassa samoja piirteitä mitä hän arvostaa kengissään: laatua ja positiivista sanomaa.