Coca-Cola on luonut sarjan valokuvakirjoja, joissa yhdistyy popkulttuurin ja Coca-Colan yhteinen taival. Sarjaan kuuluu kolme eri aihealueiden ympärille rakennettua kirjaa, jotka kertovat tarinaansa valokuvina. Kirjasarjan on julkaissut Assouline-kirjakustantamo ja sen kuvituksessa on käytetty Coca-Colan arkistoihin vuosien varrella kertynyttä kuvamateriaalia liittyen elokuviin, musiikkiin ja urheiluun. 

Coca-Cola: Film, Music and Sports -teos vangitsee sisäänsä tarinoita Coca-Colan historiasta osana popkulttuuria. Coca-Colan läsnäolo kantautuu aina kulisseista lavalle ja edelleen pelikentille. Popkulttuurin nostalginen tunnelma välittyy upeiden valokuvien kautta.

– Nämä kirjat ovat vaikuttavia, sillä popkulttuuri ja Coca-Cola toimivat upeasti yhdessä. Valokuvakirja on luotu merkittävien hetkien muistoille, Ted Ryan, Coca-Colan arkistonhoitaja kertoo. 


Valokuvien ajattomuus viehättää

Assoulinen muistoja herättävä Coca-Cola -kuvakollaasi sisältää kolme teosta, joihin on valikoitunut 130 erilaista kuvaa. Kuvista voi nähdä muun muassa Marilyn Monroen siemailevan Coca-Colaa elokuvan Gentleman Prefer Blonder kuvausten aikana vuonna 1953, sekä James Brownin nauttivan huurteista Coca-Colaa muusikkoystäviensä kanssa.

Vuonna 1991 Michael Jordan esiintyi Coca-Colan mainoksessa, josta on myös ikuistettu valokuva kyseiseen kirjaan. Kirjaan päätyneet valokuvat välittävät visuaalista tarinaa brändin rikkaasta historiasta.

– Emme halunneet käyttää kliseisiä kuvia, vaan pyrimme luomaan mahdollisimman maanläheisen ja totuudenmukaisen ilmeen. Jokainen kuva on pala taidetta, ja ne vaikuttavat ihmisiin elämäntilanteesta ja taustasta riippumatta. Vain harvalla brändillä on niin vahva sukupolvien ja kulttuurien ylittämä vetovoima, kuin Coca-Colalla,  Esther Kremer, Assoulinen toimituksellinen johtaja perustelee kirjan syntyä.

Alkuperäiseen artikkeliin pääset käsiksi täältä.