Kultaisen kolmion partneruudet ovat järkevä tapa muuttaa maailmaa

Teksti: Muhtar Kent, Chairman of the Board and Chief Executive Officer of The Coca-Cola Company

Alkuperäinen teksti julkaistu 7.11.2012

Uskon yritysten kykyyn muuttaa maailmaa ja tehdä siitä parempi paikka elää. Ei vain teoriassa, eikä joskus tulevaisuudessa. Vaan tässä ja nyt. Se on mahdollista, jos yritykset ja yksilöt tavoittelevat jotain erityistä osana tavallista liiketoimintaa.  

Positiivinen vaikutus ”kultaisen kolmion” voimin

Tämän ajan ympäristö- ja terveyshaasteet ovat liian suuria ja monimutkaisia yhden valtion, järjestön tai yrityksen ratkaistavaksi. Sen sijaan erilaisten yhteistyöprojektien avulla nämä kolme tahoa voivat yhdistää voimansa. Kutsumme tätä yhteistyömallia nimellä ”Kultainen kolmio”. 

Monet yritykset ovat havahtuneet siihen, että niillä on jotain muutakin annettavaa ihmisten hyväksi kuin vain dollareita, jenejä tai euroja. Se jokin on yritysten osaaminen. Tietotaito, yritysten ainutlaatuinen ja erityinen vahvuus.

Coca-Cola –yhtiölle osaaminen tarkoittaa mm. markkinointiin ja jakelutieratkaisuihin liittyvän erityiskokemuksemme hyödyntämistä. Meiltä on usein kysytty, voisimmeko auttaa ihmisiä samalla kun juomamme kuljetetaan maailman vaikeakulkuisimpiin paikkoihin. 

Lyhyt vastaus on kyllä, tottakai. Ja uskon, että paras tapa hyödyntää osaamistamme on valjastaa se näiden ns. kultainen kolmio –yhteistyöprojektien avuksi.

Coca-Colan menetystarinoita ympäri maailmaa  

Me Coca-Colalla tiedämme, että yrityksemme voi juuri niin hyvin kuin ne yhteiskunnat, joissa toimimme. Yrityksemme hyvinvointi on riippuvainen omien työntekijöidemme, kuluttajien, yhteistyökumppanien ja toimintaympäristön hyvinvoinnista.

NetsforLife työskentelee vähentääkseen ja torjuakseen malariaa Saharan eteläpuolisen Afrikan alueella. Projekti on hyvä esimerkki kultainen kolmio-yhteistyöstä. Coca-Colan Afrikka Säätiö (Coca-Cola Africa Foundation) on osallistunut  NetsforLife –projektiin vuodesta 2006. Ohjelman avulla on koulutettu lähes 74 000 malarian torjuntaan erikoistunutta henkilöä, jaettu  lähes 8,5 miljoonaa hyttysverkkoa - ja pelastettu yli 100 000 lapsen henki.

AIDS on niin ikään merkittävä terveyshaaste. Teemme yhteistyötä The Global Fund –järjestön ja myös (RED) –järjestön kanssa; tavoitteena on edistää varainkeruuta ja lisätä tietämystä AIDSin ehkäisemiseksi. Tässä työssäolemme mm. hyödyntäneet  musiikkipalvelujamme, jotta mm. HIVin leviäminen äideiltä vauvoille saataisiin kokonaan eliminoitua.

Parantaakseen tärkeiden lääkkeiden saatavuutta Tansaniassa Coca-Cola-yhtiöt ja sen juomien valmistuksesta vastaavat yhtiöt työskentelevät seuraavien järjestöjen kanssa: The Global Fund, The Gates Foundation ja Yale Health Leadership Institute.  

Kun hyödynnämme jakelutieosaamistamme, voimme auttaa Tansanian lääkevarastoyksikköä kehittämään uusia jakelutiestrategioita  ja omia ydinprosessejaan sekä kouluttamaan yli 50 lääkevarastoissa työskentelevää hankkijaa. Projektin tuloksena Tansania on lisännyt aktiivisia lääkkeiden jakelupisteitä 500:sta 5 000:een ja parantanut joidenkin lääkkeiden saatavuutta jopa 25 päivällä.

Minusta tämä projekti on erinomainen esimerkki toimivasta kultainen kolmio –yhteistyöstä. Se osoittaa yritysten, julkisen sektorin ja järjestöjen yhteistyön valtavan potentiaalin ja kyvyn työskennellä luovasti yhdessä. Itse asiassa, työskentelemme juuri nyt partnereidemme kanssa Ghanassa toistaaksemme sen, mitä saamme aikaiseksi Tansaniassa.

Vesi on toinen kultainen kolmio –yhteistyömme fokusalueista. Työskentelemme partnereidemme kanssa saavuttaaksemme vesitasapainon vuoteen 2020 mennessä. Toisin sanoen, tavoitteemme on palauttaa luontoon vastaava määrä vettä kuin mitä käytämme juomissamme ja niiden valmistuksessa.

Vuodesta 2005 olemme toteuttaneet 286 yhteisövesiprojektia 94 maassa. Näissä olemme työskennelleet hallitusten ja sellaisten partnereiden kuten World Wildlife Fund (WWF), USAID, The Nature Conservancy ja CARE kanssa. Jokaisella näistä prjekteista muutamme ihmisten elämää huomattavasti – erityisten naisten ja tyttöjen elämää, johon muuten kuuluisi useiden tuntien vedenhakumatkat päivittäin.

Tuoreimpana olemme julkistaneet suunnitelmamme hyödyntää asuinyhteisöjen käyttöön kehitettyä vedenpuhdistajaa, jonka avulla voimme mahdollistaa puhtaan veden tarjonnan  lähes kaikkialla. Laite on Segwayn keksijänä tunnetun ystävämme Dean Kamen’in kehittämä. Tällä uudella  Slingshot –vedenpuhdistajalla voidaan parantaa lukemattomien ihmisten elämää ja terveyttä. Olemme tehneet useita pilottikokeiluja ja julkistaneet suunnitelmamme viedä tätä teknologiaa tietyille alueille Afrikassa ja Etelä-Amerikassa vuoden 2013 aikana.   

Coca-Cola Companyn partneruusprojektien opaskartta

Yhteistyöprojektimme perustuvat noin sadan vuoden kokemuksellemme tällaisista projekteista, minkä ansiosta pystymme tänään auttamaan useampia ihmisiä nopeammin kuin koskaan ennen. Yhteistyöprojektit ja muutos onnistuvat näkemyksemme mukaan parhaiten, kun seuraavat seikat otetaan huomioon:

  • Jaa osaamistasi. Tämä koskee niin asiantuntemusta, tietotaitoa – sitä tietämystä, joka on parempaa kuin muilla partnereilla. Erityisosaaminen on usein paljon rahallista panosta arvokkaampaa.
  • Lähde liikkeelle. Pilotoi ja seuraa, mikä toimii. Muokkaa ongelmakohtia ja laajenna projektia. Muista, että täydellinen on hyvän pahin vihollinen.
  • Etsi oikeat partnerit. Oikein valitut partnerit tuovat lisäarvoa, mikä näkyy myös tuloksissa.
  • Seuraa työn tuloksia. Jos partnereiden ja yksittäisten ihmisten työn tuloksia ei seuraa, ei myöskään saa aikaiseksi kovinkaan suurta edistystä.
  • Tee projektista kestävä. Tansaniassa jaamme jakelutieosaamista lääkevarasto-organisaation kanssa. Tätä osaamista he voivat hyödyntää ja kopioida järjestelmissään loputtomasti.

Coca-Cola on sitoutunut kultainen kolmio –partneruuksiin; näemme päivittäin, miten ne parantavat ihmisten elämää ja siten vähä vähältä myös muuttavat maailmaa paremmaksi.

Haluaisinkin rohkaista kaikkia – niin yrityksissä, julkisella sektorilla tai järjestökentällä toimivia – miettimään tapoja, miten partneruuksien kautta olisi mahdollista edistää positiivista muutosta. Ja tämän jälkeen rohkaisen ottamaan sen ensimmäinen askeleen. Voit vaikuttaa monen ihmisen elämään positiivisesti.