Coca-Colan tie startupista kansainväliseksi yritykseksi | Coca-Cola Suomi

Coca-Colan tie startupista kansainväliseksi yritykseksi | Coca-Cola Suomi

Coca-Colan kasvu pienestä atlantalaisesta apteekista brändimaailman huipulle on tarkoittanut tarkkaan harkittuja päätöksiä. Tässä niistä 10 tärkeintä:

 

1. Vuosina 1886-1940 Coca-Cola maksoi 5 senttiä

 

Coca-Colan ensimmäiset johtajat halusivat, että Coca-Cola kuuluu kaikille. Saavuttaakseen tavoitteensa he asettivat Coca-Colan hinnan 5 senttiin, ja hinta pysyi samana peräti 50 vuoden ajan. Tämän aikana ehti tapahtua paljon: oli kaksi maailman sotaa ja Suuri lama, mutta silti Coca-Cola pysyi valitsemallaan linjalla.

 

2. 1894: Näytekupongeilla Coca-Cola-maistiaisia

 

Ainutlaatuisesta maustaan huolimatta Coca-Cola oli vielä 1800-luvun loppupuolella tuntematon monille Atlantan ulkopuolella asuville. Asa Griggs Candler oli ostanut Coca-Colan alkuperäisen reseptin sen keksijältä apteekkari John Pembertonilta vuonna 1888. Suosion lisäämiseksi Candler alkoi vuonna 1894 jakaa kuponkeja, joilla sai maistaa juomaa ilmaiseksi. Vuosien 1894-1913 aikana yli 8,5 miljoona ihmistä lunasti mahdollisuuden päästä maistamaan Coca-Colaa. Tässä vaiheessa jo joka yhdeksäs amerikkalainen oli juonut Coca-Colaa.

 

3. 1899: Coca-Cola myyntiverkosto syntyy

 

Juomateollisuuden kokiessa suuria muutoksia ja kilpailun kasvaessa 1800-luvun loppupuolella Candler keskittyi laajentamaan jakelua. Hän myi Coca-Colan pullotusoikeudet vain yhdellä dollarilla valituille yhteistyökumppaneille ja tuli samalla varmistaneeksi tuotteelleen valtakunnallisen jakelun. Franchising-yhteistyö Coca-Cola Companyn ja pullottajayhteistyökumppanien välillä muodosti vähitellen kattavan 250 pullottajan verkoston, ja Coca-Colan kysyntä kasvoi suuremmaksi kuin Candler koskaan osasi kuvitella. Nykyään Coca-Colaa valmistetaan ja myydään yli 200 maassa.

 

4. 1915: Coca-Cola -pullosta tuli klassikko

 

Coca-Colan suosion kasvaessa markkinoille alkoi ilmestyä Coca-Colan kopioita, jotka matkivat Coca-Colaa pulloa myöten. Vastaukseksi tähän Coca-Cola haastoi suunnittelijat luomaan pullon, jonka ansiosta Coca-Colan tunnistaisi vaikka pimeässä. Vuonna 1915 ensimmäinen, poikkeuksellisesta muodostaan tunnettu Coca-Cola -muotopullo sai alkunsa ruotsalaissyntyisen lasimuotoilijan käsissä. Nyt yli 100 vuotta myöhemmin ikoninen lasipullo on tunnistettavissa ympäri maailman.

 

5. 1940-luvulla sodan aikana Coca-Colaa joka sotilaalle

 

Toisen maailmansodan aikana Coca-Cola lupasi, että jokainen amerikkalainen sotilas maailmalla saa Coca-Colaa 5 sentillä paikasta riippumatta. Näin Coca-Colasta tuli sotilaille ja heidän perheilleen ikoninen brändi. Juoman suosio laajeni samalla myös uusille markkinoille ja on kestänyt sukupolvien ajan.

 

6. 1960-luvulla Coca-Cola loikkasi hiilihapottomien juomien maailmaan

 

1960-luvulla Coca-Cola Company teki ensimmäisen loikan hiilihapottomien juomien maailmaan. Yritys osti suuren yhdysvaltalaisen mehutuottajan, Minute Maidin. Muutaman vuoden kuluttua Coca-Cola lanseerasi Spriten, yrityksen ensimmäisen sitruuna-lime -juoman. Tuotevalikoima lähti hurjaan kasvuun, ja nykyään Coca-Colan valikoimissa on yli 3 800 tuotetta ympäri maailmaa.

 

7. 1982: Coca-Colan kevytversio Diet Coke syntyy

 

80-luku näki kevytjuomien nousun. Tuolloin Coca-Cola toi markkinoille ensimmäisen kevytjuomansa Diet Coken. Aluksi epäiltiin, että uusi kolajuoma tulisi vähentämään Coca-Colan brändiarvoa, mutta toisin kävi. Diet Coken suosion seurauksena yritys rohkaistui ottamaan riskejä ja tarttumaan uusiin ideoihin.

 

8. 1985: epäonnistuneesta Coca-Cola -uudistuksesta tulikin lottovoitto

 

Tavoitteenaan elvyttää juomien kysyntää, Coca-Colasta lanseerattiin uudistunut versio: New Coke. Vaikka uudistus tuomittiin vuosisadan munaukseksi, osoittautui se lopulta lottovoitoksi Coca-Colalle - asiakkaat alkoivat täyttää kaappejaan alkuperäisellä juomalla. Myöhemmin yhtiö ilmoitti palauttavansa myyntiin jo klassikoksi muodostuneen Coca-Colan. Brändi oli löytänyt tiensä ihmisten sydämiin, ja sen suosio jatkoi kasvuaan.

 

9. 2000-luvulla Coca-Cola kasvoi kuplattomilla markkinoilla

 

2000-luvun koittaessa Coca-Cola oli jo käynnistänyt suunnitelmat laajentaa valikoimaansa mehujen lisäksi myös uusiin kuplattomiin juomiin. Hiilihapottomat juomauutuudet kuten jääteet ja vitamiinivedet saavuttivat nopeasti kuluttajien suosion.

 

10. Nyt ja tulevaisuudessa: Coca-Cola kartoittaa laajasti kuluttajatrendejä

 

Nykypäivän kuluttaja kaipaa juomateollisuudelta yhä enemmän innovaatioita ja Coca-Cola vastaa tuotekehityksensä avulla näihin toiveisiin. Vuonna 2007 yhtiö perusti yksikön, jonka tehtävänä on tunnistaa seuraavien sukupolvien juomahitit ja hittibrändit sekä tukea näiden yritysten kasvua investoimalla niihin.

 

Coca-Cola jatkaa edelleen kasvuaan ja laajentaa markkinoitaan eri puolilla maailmaa. Yhtiö kehittää uusia juomia, sijoittaa lupaaviin juomabrändeihin ja kasvattaa tuotevalikoimaansa. Tätä nykyä Coca-Cola Companyn valikoimaan kuuluu virvoitusjuomien lisäksi mm. mehuja, vesiä, tee- ja kahvijuomia, maitopohjaisia juomia ja luonnonmukaisia kasviperäisiä energiajuomia.

 

Voit tutustua alkuperäiseen artikkeliin Coca-Cola Companyn sivustolla.