Näin syntyi Coca-Colan erottuva logo | Coca-Cola Suomi

Näin syntyi Coca-Colan erottuva logo | Coca-Cola Suomi

Me kaikki kyllä tunnistamme Coca-Colan logon. Alusta saakka klassinen logo on ollut kauniin koristeellinen, mutta 130 vuotta ovat tuoneet mukanaan myös muutoksia. Juhlavuoden kunniaksi kannattaakin ottaa katsaus Coca-Colan legendaarisen logon kiemuraiseen historiaan…

 

1886 – Mutta mikä nimeksi?

 

Amerikkalainen apteekkari John S. Pemberton viimeistelee uuden juomansa reseptin. Hänen liikekumppaninsa Frank M. Robinson keksii juomalle nimen Coca-Cola, koska toistuva C voisi näyttää hyvältä mainostauluissa. Hän hahmottelee juomalle houkuttelevan logon, joka hyödyntää aikakauden koukeroista kirjoitustyyliä.

 

1887-1890 – Rekisteröity tavaramerkki

 

Coca-Colan tavaramerkki rekisteröidään, ja ensimmäisen C:n häntään kirjoitetaan ”Trademark”.

 

Yhden vuoden ajaksi Coca-Colan logo saa dramaattisen koukeroisen muodonmuutoksen.

 

1941-1960 – Hienosäätöä

 

Tänäkin päivänä tuttu muoto alkaa hahmottua. Tavaramerkki-merkintä siirtyy pois tekstin päältä ja kirjoitetaan erikseen logon alle.

 

1958-1960 – Kalajuttu

 

Klassinen teksti saa ympärilleen punaiset kalamaiset kehykset.

 

1969 – Aallon harjalla

 

Teksti on hypähtänyt punaiseen laatikkoon. Logon alle on lisätty klassinen valkoinen ”aalto”, joka näkyy Coca-Colan mainonnassa tänäkin päivänä.

 

2003 – Astetta aidompaa

 

Logoon tuodaan realistista tuntua lisäämällä huurteisia pisaroita ja uusia aaltoviivoja.

 

2007 – Klassinen design

 

Logo palaa takaisin aikaisempaan muotoonsa yksinkertaisella punaisella taustalla ja yhdellä valkoisella aallolla.

 

2011 – 125 vuotta onnellisuutta

 

Coca-Cola täyttää 125 vuotta! Juhlavuoden kunniaksi logoon lisätään kuuluisa Coca-Cola-pullo, josta kuohahtaa kuplia.

 

2013-2014 – Sinun nimesi

 

Logon sijaan etikettejä koristavatkin etunimet ja klassinen valkoinen aalto. Nimietiketeistä tulee kaikkien aikojen hitti.

 

2016 – Mitä seuraavaksi?

 

130-vuotias Coca-Cola on jatkuvassa liikkeessä. Kenties klassinen logo näkee tänäkin vuonna jotakin uutta?