Punainen on Coca-Colan toinen salainen resepti | Coca-Cola Suomi

Punainen on Coca-Colan toinen salainen resepti | Coca-Cola Suomi

Coca-Colan punainen väri ei ole Pantone-värikartassa mutta kun sen näkee, ei voi olla erehtymättä. Miten punaisesta tuli väri, josta Coca-Cola tunnetaan?

 

Coca-Colan keksijän Dr. John Pembertonin kirjanpitäjä ja kumppani Frank Robinson oli se henkilö, joka keksi ehdottaa Coca-Colaa uuden juoman nimeksi. Hän suunnitteli logon, joka on vuosien saatossa muodostunut maailmankuuluksi, ikoniseksi symboliksi.

 

Robinson piti punaisen ja valkoisen värin kontrastista. Hän piirsi valkoiseen kylttiin punaisin kirjaimin ”Drink Coca-Cola - Delicious and Refreshing”.  

 

 

 

Coca-Colan ensimmäisen mainoskyltin jälkeen logo ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Jo ensimmäisestä piirroksesta lähtien punaisesta tuli väri, josta Coca-Colan tunnistaa.

 

Punainen: lupaus kylmästä ja raikkaasta Coca-Colasta

 

Monen ravintolan seinää koristava pyöreä ja punainen Coca-Colan logolevy tuli markkinoille vuonna 1948. Sen ansiosta punaisen värin ja brändin yhteys vahvistui entisestään.

 

– Kun näet punaisen levyikonin ravintolan edessä tiedät, että paikasta saa jääkylmää Coca-Colaa. Siitä tuli tavallaan lupaus, Coca-Colan arkistosta ja historiasta vastaava johtaja Ted Ryan pohtii.

 

 

 

 

 

Uusi strategia yhdistää Coca-Colan yhden ilmeen alle

 

Coca-Colan uusi globaali markkinointistrategia ja -kampanja kunnioittaa yhtiön muotoilun rikasta historiaa uudella nykyaikaisella twistillä. ”Yhden brändin” -strategia käynnistyi lisäämällä ikoninen punainen ympyrä kaikkiin Coca-Colan tuotteisiin.

 

Kampanjan tarkoituksena on yhdistää juomat saman ilmeen ja tunteen alle. Sommerville uskoo, että punaisen vaikutusvalta luo kuluttajille mielikuvan yhtenäisestä Coca-Colasta, vaikka mukaan tarttuisikin light tai Zero Sugar versio.

 

 

 

 

 

Artikkelin alkuperäisen version löydät täältä.