Kun lähtee kauas, näkee kirkkaammin lähelle. Sanonta pätee Espanjan Aurinkorannikolla työskentelevään ravintolapäällikkö Mika Väätäiseen, joka vastaa Fuengirolassa sijaitsevan Centro Finlandia -keskuksen kolmesta ravintolasta. Hän on ulkomailla asuessaan oppinut arvostamaan suomalaista ravintola-alan koulutusjärjestelmää ja maamme ruokakulttuuria. Espanjan rakastetuinta kolajuomaa, Coca-Colaa, hän käyttää keittiössään sekä aamupalana että kastikepohjana.

KUVAT: MIIA MARJAMÄKI

Mika on asunut Espanjassa 2,5 vuotta. Suomessa hän ehti toimia ravintola-alalla yhteensä 20 vuotta muun muassa keittiöpäällikkönä Hotelli Tornissa, ravintola Viassa, Kaarle XII:ssä sekä ravintola Soupissa.

Fuengirolan Centro Finlandiassa hän vastaa nykyään ravintola Kukon, Rooster Sport Barin sekä pizzeria Giovannin toiminnasta. Niistä Ravintola Kukko on skandinaavinen ravintola, jossa käytetään ainoastaan tuoreita raaka-aineita. Ravintolan ruokalista on rakennettu kuukausittain vaihtuvien maateemojen mukaan.

– Espanjassa olen tajunnut, kuinka loistavan pohjan suomalainen koulutusjärjestelmä, erityisesti ravintolakoulu Perho, antaa opiskelijalle. Täällä myös huomaa, miten hyvä raaka-ainevalikoima suomalaisissa perus-kivijalkaliikkeissä on. Jos esimerkiksi tarvitsen pinjansiemeniä, voin Suomessa kävellä lähimpään K-kauppaan ja ostaa niitä. Täältä en löydä niitä lähikaupasta enkä välttämättä tukustakaan, vaan joudun menemään erikoiskauppaan. Espanjassa merkittävä osa raaka-aineista on lähellä tuotettuja ja niin tuoreita kuin mahdollista. Toisaalta se tarkoittaa sitä, että joudut hakemaan aika pitkään ennen kuin löydät tiettyjä naapurimaan raaka-aineita.

Kiireisen keittäjän aamupalan tärkein elementti on Coca-Cola

Centro Finlandian ravintoloissa myydään eniten perinteistä Coca-Colaa, joka on myös Mikan henkilökohtainen suosikki. Coca-Colaa Aurinkorannikolla nautitaan yleensä janojuomana, ja siitä pitävät kaikenikäiset. Mika suosittelee sitä myös ruokajuomaksi erityisesti pihvin kanssa.

– Mielestäni sokeria voi kyllä nauttia, kohtuudella. Arvostan puhtaita raaka-aineita ja sokeri on raaka-aine, joka tunnetaan hyvin, onhan se ollut niin kauan käytössä. Yksinkertainen on kaunista myös juomissa.

Mika on käyttänyt Coca-Colaa ruoanvalmistuksessa esimerkiksi barbeque-kastikkeissa tai muissa tummissa kastikepohjissa. Niihin juoma tuo juuri oikeanlaista hapokkuutta ja makeutta. Ja aivan omassa lajissaan Coca-Cola on ”kiireisen keittäjän aamupalana”.

– Jos ravintolan henkilökunnalla on vauhdikas aamu, ei mikään toimi paremmin kuin graavilohi, karjalanpiirakka ja Coca-Cola. Ne ovat täydellinen yhdistelmä ja toimivat myös ravitsemuksellisesti: niistä saa hyvänlaatuisia rasvoja, hiilihydraatteja ja sokeria eli kokonaisuuden, jolla jaksaa! 

Mika-Väätäinen.jpg
Mika on Espanjassa rakastunut kalaan ja äyriäisiin raaka-aineena. Ne ovat todella tuoreita suoraan merestä nostettuina. Kuvat: Miia Marjamäki

Suomi on Aurinkorannikon edellä ruokakulttuurissa

Espanja on valtava maa, jossa raaka-aineiden käytössä ja ruoanvalmistusmenetelmissä on suuret alueelliset erot. Aurinkorannikko on maassa aivan omanlaisensa alue, jonka ruokakulttuuriin turismi on vaikuttanut voimakkaasti.

– Espanjan suurkaupungeissa on paljon nuoria kokkeja, jotka uudistavat ruokakulttuuria. Täällä maaseudulla taas arvostetaan enemmän perinteitä ja ollaan Suomen ravintolakulttuuriin verrattuna jopa jälkijunassa. Olen yllättynyt esimerkiksi siitä, miten paljon paikallisissa ravintoloissa käytetään puolivalmisteita ja kuinka suosittua friteerattu ruoka täällä on.

Merenrantakaupungissa toimiessaan Mika on rakastunut kalaan ja äyriäisiin. Ne ovat tuoretta raaka-ainetta parhaimmillaan suoraan merestä nostettuina. Myös lihan laatu on yllättänyt hänet myönteisesti.

– Kun täällä puhutaan pihvihärästä, liha on taatusti mureaa ja siinä on makua. Täällä myös possunliha on maukkaampaa, sillä siinä on rasvaa. Kananlihastakin huomaa, että broileri ei ole yhtä pitkälle jalostettua. Maalaiskanaa täällä on saatavilla joka kaupasta, ja raaka-aineiden hinnat ovat jotain aivan muuta kuin Suomessa.

Luomu on nousussa myös Espanjassa

Luonnonmukainen ja lähellä tuotettu ruoka on vahva trendi myös Aurinkorannikolla. Saksalaisista kauppaketjuista saa luomuvihanneksia ja -hedelmiä koko ajan. Lisäksi Malagan alueella toimii ekologinen yhdistys, jonka luomutoreja on eri puolilla seutua. Luomu- ja lähituotteiden hinnat ovat toreilla yhtä edulliset kuin tavallisten tuotteiden hinnat paikallisissa kaupoissa, Mika kertoo.

Ympäristöajattelu näkyy ravintoloiden ruokalistoilla voimakkaana sesonkiajatteluna. Sesonkituotteiden ansiosta ravintolat pystyvät tarjoamaan mahdollisimman tuoreita raaka-aineita.

– Täällä käytetään esimerkiksi appelsiineja silloin, kun on appelsiinisesonki. Hedelmiä ja vihanneksia ei tuoda tänne ulkomailta, mikä on ekologista. Loppujen lopuksi ei ole järkevää raahata minnekään hedelmiä toiselta puolelta maailmaa.

 

****

Ruoanlaittomenetelmät ja raaka-aineet vaihtelevat eri puolilla maailmaa, mutta yksi pysyy: 132-vuotias Coca-Cola. Se on juurtunut osaksi eri maiden ruokakulttuuria ja on paikallinen raaka-aine, mauste tai ruokien makuprofiiliin sopiva juoma, oltiin sitten Aasiassa, Euroopassa tai Amerikassa.

Coca-Cola haastattelee vuonna 2018 kahdeksaa suomalaista huippukokkia yhdistäen suomalaisen ja kansainvälisen ruokakulttuurin. Näin syntyy tarina siitä, miten suomalainen osaaminen yhdistyy kansainväliseen keittiöön.