KUVA: KIRSI HYYTIÄINEN

Suomi on erikoisruokavalioiden pyhättö, kertoo Keski-Euroopan huippuravintoloissa työskennellyt Sanni Tikkanen. Hän on kerännyt kokemusta kahdesta Michelin-ravintolasta Sveitsistä ja Ranskasta. Niissä molemmissa voi syntyä hämmennys, jos ravintolaan saapuu vegaani tai gluteenikko ilmoittamatta etukäteen. Coca-Cola taas tunnetaan Keski-Euroopan huippuravintoloissa myös suosittuna ruokajuomana.

Sanni kertoo vasta ulkomailla työskentelyn avanneen silmiä sen suhteen, miten hyvin Suomessa on varauduttu erikoisruokavalioihin. Suomalaisravintolassa joka kolmas asiakas saattaa noudattaa erikoisruokavaliota, mutta Keski-Euroopan huippuravintoloissa ei yleisesti tunneta edes laktoosittomia tuotteita.

”Jos tänne tulee yksi gluteeniton asiakas, keittiössä voi syntyä paniikki. Mikäli asiakkaalla on maitoallergia tai laktoosi-intoleranssi, maitoa ei ruoassa automaattisesti korvata millään. Niinpä asiakkaan kokemus saattaa olla hyvin erilainen, jos hän ei ole ilmoittanut ruokavaliostaan etukäteen ravintolaan. Työskentelin Ranskassa melkein puoli vuotta ja koko sinä aikana ravintolaan tuli vain yksi vegaani. Ehkä allergiset eivät täällä uskalla lähteä ulos syömään?”, Sanni pohtii.

Michelin-ravintola on paikallinen nähtävyys

Sanni on ehtinyt perehtyä eurooppalaiseen gourmet-ruokaan perusteellisesti ruohonjuuritasolta käsin. Hän työskenteli vuoden loppuun saakka kahdella Michelin-tähdellä palkitussa Le Point de Brent Montreux -ravintolassa Sveitsissä.

Sanni päätyi asumaan Keski-Eurooppaan täydennyskoulutuksen kautta. Hän lähti Ranskaan opiskelemaan jälkiruokien tekemistä. Nuori nainen ei epäröinyt hetkeäkään, kun hänelle tarjottiin mahdollisuutta työskennellä Michelin-tähdillä palkitussa Le Chabichou Courchevel -ravintolassa.

Ranskasta osaava ja ahkera Sanni houkuteltiin toiseen Michelin-ravintolaan Sveitsin puolelle. Le Point de Brent Montreux -ravintola on pienessä Montreuxin kaupungissa paikallinen nähtävyys. Turistit ajavat erikseen taksilla hieman kaupungin ulkopuolella sijaitsevaan ravintolaan.

Coca-Cola ruokajuomana Michelin-ravintolassa

Coca-Cola on suosituin virvoitusjuoma myös Sveitsissä. Jopa Michelin-ravintolassa monet turistit valitsevat sen ruokajuomakseen erityisesti, jos eivät nauti ruoan kanssa alkoholia.

Sanni on aina haaveillut käyttävänsä Coca-Colaa joskus jälkiruoissa, mutta resepti on vasta kehitteillä. Sen sijaan pääruoan kasvislisäkkeeseen klassikkojuoma sopii hänen mielestään mainiosti.

”Olen hauduttanut punasipuleita Coca-Colassa ja tarjosin ne vierailleni burgerin kanssa. Siihen Coca-Colan makumaailma oli mielenkiintoinen valinta!”

Suomalaiset voisivat suhtautua ruokaan rennommin

Sanni kuvailee sveitsiläistä ruokakulttuuria pelkistetyksi. Hän kertoo, että perinteinen sveitsiläinen ruoka on yksinkertaista, helppoa ja aika raskastakin.

”Ruoassa käytetään paljon juustoja ja kokolihaa. Tarjolla saattaa olla kokonainen kana tai ankka. Ruoassa ei käytetä paljoa mausteita, jotka peittäisivät raaka-aineiden maun. Sveitsissä ei välttämättä tarvitse käyttää paljoa aikaa ruoanvalmistukseen, mutta ruoka on silti maukasta. Täällä arvostetaan paljon yhdessä syömistä ja ruoanvalmistusta ylipäätään.”

Sanni on havainnut sekä yhtäläisyyksiä että eroja keskieurooppalaisen ja suomalaisen ruokakulttuurin välillä. Yhteistä Suomelle ja Sveitsille on esimerkiksi se, että ruoka on kallista.

”Iso ero näkyy suhtautumisessa kierrätykseen. Kun tulin Keski-Eurooppaan, olin kierrätysasioista suorastaan järkyttynyt: täällä ei kierrätetä juuri mitään. Sveitsiin verrattuna Suomessa kierrätetään ihan kaikki, paikalliset voisivat ottaa meistä oppia. Sveitsiläisiltä suomalaiset taas voisivat oppia rennompaa suhtautumista ruokaan. Syömistä voi juhliakin – arkenakin voi ruoan kanssa juoda vaikka lasin viiniä.”

Maanosat vaihtuvat mutta yksi asia pysyy: Coca-Cola Zero

Alkanut vuosi käynnisti Sannin ruokamaailman uusien sävyjen merkeissä, sillä vuodenvaihteessa hän siirtyi työharjoitteluun Tokioon.

”Japanista suuntaan seuraavaksi Hong Kongiin, ja sen jälkeen alkaa uusi työ Oslossa Maaemo-ravintolassa”, Sanni kertoo.

Onneksi maasta toiseen reissaavan kokin elämään kuuluu joka paikassa jotain tuttua. Niin Ranskan viininviljelysmailla, Sveitsin Alpeilla kuin Aasian suurkaupunkien vilinässä Sanni korkkaa aina lauantai-iltaisin Coca-Cola Zeron. Tänään Tokion sykkeessä ja pian jo Oslon tunturien katveessa…

 

Coca-Cola esittelee vuonna 2018 kahdeksan suomalaista huippukokkia, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet ulkomailla. Haastattelut valottavat ammattilaisten suhdetta suomalaiseen ja edustamansa maan ruokakulttuuriin sekä sen erityispiirteisiin.  Näin syntyy tarina siitä, miten suomalainen osaaminen yhdistyy kansainväliseen keittiöön.
Ruoanlaittomenetelmät ja raaka-aineet vaihtelevat eri puolilla maailmaa, mutta yksi pysyy: 132-vuotias Coca-Cola. Se on juurtunut osaksi eri maiden ruokakulttuuria ja on paikallinen raaka-aine, mauste tai ruokien makuprofiiliin sopiva juoma, oltiin sitten Aasiassa, Euroopassa tai Amerikassa. 
Ruokamatka-sivustolla Coca-Colan ystävät voivat  ruokamatkailla omassa keittiössään. Ruokamatka-sivustolle on koottu Coca-Cola-vaikutteisia reseptejä niin Amerikasta, Euroopasta kuin Aasiasta.