Kaikkien tuntema TV-kokki ja ruokakirjailija Sara La Fountain on seurannut läheltä kansainvälisiä ruokatrendejä lähes 15 vuoden ajan. Hän kertoo, että parhaillaan Yhdysvaltojen ruokakulttuurissa eletään muutoksen aallonharjalla. Amerikkalaiset haluavat nyt ruokaa, joka ei ainoastaan näytä ja maistu hyvältä vaan on myös terveellistä ja tehty laadukkaista, jäljitettävistä raaka-aineista. Vaikka trendit muuttuvat, yksi on ja pysyy: 130-vuotias
KUVA: EMMI AATOLA
Amerikanranskalaisen isän ja suomalaisen äidin tytär Sara on eräs tunnetuimpia amerikkalaisen ruokakulttuurin edustajia Suomessa. Hän opiskeli aikoinaan kokiksi New Yorkin Culinary Institute of Americassa. Vuosien varrella häneltä on ilmestynyt viisi kirjaa, joiden joukossa on mm. Passion for food, Healthy kitchen sekä viimeisimpänä Sara´s Australia. Hänen tv-ohjelmiaan on esitetty yli 140 maassa.
– Kun urani alkuaikoina aloin tuoda jenkkiruokalajeja Suomeen, monia klassikoita kuten browneja ei täällä tunnettu ollenkaan. Juuri nyt elämme mielenkiintoisia aikoja sekä Yhdysvalloissa että Suomessa. Ruoka on menossa moneen muotoon mutta aina, jos se on tehty sydämellä, se koskettaa.
Sara elää kiireisiä aikoja, sillä suomalaisen ruokaohjelmansa lisäksi hän tekee ruokaohjelmaa ulkomaille. Lisäksi kesäkuussa Tampereen Laukontorille avataan saunaravintola Kuuma, jonka ruokakonseptin Sara on luonut. Konseptissa yhdistyvät sauna ja terveellinen ruoka.
– Saunaravintola Kuumasta tulee hyvän olon ja ruoan kohtaamispaikka, johon voi tulla lepäämään ja rentoutumaan sekä nauttimaan hyvästä terveellisestä ruoasta. Haluan tarjota ihmisille kokonaisvaltaista hyvinvointia. Konsepti on elämys, joka rentouttaa kaikki aistit.
Terveys, luomu ja lähiruoka kasvavat nyt Yhdysvalloissa
Sara kertoo, että amerikkalainen ruokakulttuuri on varsinainen tyylien, makujen ja menetelmien sulatusuuni.
– Yhdysvalloissa terveellinen ruoka ja hyvinvointi on askeleen edellä. Haluan tuoda sitä samaa osaamista Suomeen. Juuri nyt elämme monella tavalla muutoksen harjalla ruoan suhteen. Monet amerikkalaiset haluavat satsata tasokkaisiin raaka-aineisiin ja esimerkiksi tietää, mitä eläimille syötetään. Luomu- ja lähiruoan kysyntä on kovaa niin New Yorkin Union Squaren luomutorilla kuin Los Angelesin Farmer’s Marketsilla. Näille ruokatoreille kerääntyy viikonloppuisin valtavasti lähituottajia, luomuviljelijöitä ja käsityöläisiä.
Saran mukaan muutoksen etujoukoissa Yhdysvalloissa olivat urbaanit hipsterit, jotka ensimmäisiksi halusivat erilaista fast casual -ruokaa: sellaista, joka ei ainoastaan näytä ja maistu hyvältä mutta on myös terveellistä ja tehty laadukkaista, jäljitettävistä raaka-aineista.
– Terveys ja laadukkaat raaka-aineet ovat iso osa tämän päivän ruokaa Yhdysvalloissa. Myös nopeasti mukaan otettavassa fast casual -ruoassa voi olla sanoma, jos se on ammattikokin tekemää. Yhdysvalloissa on nyt iso muutoksen vaihe menossa. Ihmiset ovat muuttuneet sen suhteen, mihin haluavat laittaa rahaa: matkusteluun vai dinneriin.
Coca-Cola sopii sekä pihvin että jäätelön kanssa
Intohimoisena terveellisen ruoan ja elämän puolestapuhujana Sara kannustaa ihmisiä kokeilemaan, maistelemaan ja ottamaan puhtaat raaka-aineet osaksi elämäntapoja.
– Mielestäni kaikkea saa nauttia kohtuudella ja herkuttelukin on sallittua. Voin rentoutua pitkän kuvauspäivän jälkeen ja nauttia
Yli 130 vuotta vanhalla
–
Sara suosittelee kokeilemaan
Suomen ruokatarinoille olisi kysyntää maailmalla
Sara rakastaa suomalaista, puhdasta ruokaa, ja luonto ja hyvinvointi ovat lähellä sydäntään. Hän korostaa, että ruoka vaikuttaa hyvinvointiin monin tavoin, ja terveellisen ruoan ei todellakaan tarvitse olla tylsää tai mautonta.
Saran mielestä suomalaisilla on kaikki avaimet menestyä muuttuvassa ruokamaailmassa. Jos kiireisessä arkielämässä kaikki on menossa yhä nopeammaksi, vastapainoksi löytyy tilausta käsintehdylle, perinteikkäälle, laadukkaalle ruoalle.
– Esimerkiksi Suomen luonto on edelleen hyvä valttikortti. Maailmalla halutaan nyt maistaa ja kokea elämyksiä ja kertoa tarinoita. Meillä on monia asioita, joita voisimme viedä maailmalle: osaamista, puhtautta, skandinaavista kauneutta ja hyviä arvoja. Olisi vain tärkeää, että osaisimme brändätä vahvuutemme. Niistä pitäisi tehdä if-juttu: jotain, jonka kaikki haluavat.
SINUA SAATTAA KIINNOSTAA MYÖS:
-
”Tää on kova juttu!” CokeTV:n juontajat kävivät
Coca-Cola n syntysijoilla Keravalla -
Tunnettu muotisuunnittelija sai inspiraation
Coca-Cola -pullosta -
Hyönteiskokki Kairenius:
Coca-Cola tekee kotisirkasta salonkikelpoisen - Coca-Cola & Neil Patrick Harris yhteistyössä HIV/AIDSin leviämistä vastaan
-
Punainen on
Coca-Cola n väri ja toinen salainen resepti
COCA-COLA ON SOCIAL