Coca-Cola investoi hollantilaisen Ioniqan lupaavaan uuteen kierrätysteknologiaan – tavoitteena nopeuttaa vaikeasti kierrätettävän roskamuovin muuttamista elintarviketasoiseksi muoviksi.

Coca-Cola Company on investoinut hollantilaiseen Ioniqa Technologies -yhtiöön. Yhteistyön tavoitteena on nopeuttaa Ioniqan kehittämän ainutlaatuisen, muovimateriaalin kierrättämäksi kehittämän teknologian kehitystyötä ja käyttöönottoa. Ioniqan menetelmällä voidaan tuottaa korkealaatuista kierrätettyä PET-muoviraaka-ainetta pulloihin sellaisista käytetyistä muovipakkauksista, joita aiemmin on ollut vaikea kierrättää. Coca-Colan ja Ioniqan yhteistyön tavoitteena nopeuttaa  kierrätetyn PET-muovin saatavuutta ja käyttöä uusissa juomapulloissa.

Ilvestointi on osa Coca-Colan globaalia tavoitetta edistää juomapullojen kierrätystä ja uusiokäyttöä, kuten yhtiö on julkistanut  ’World Without Waste’ -strategiassaan. Strategian tavoitteena on lisätä kierrätetyn muovin käyttöä juomapulloissa. Ioniqan teknologia mahdollistaa mm. värillisen PET-pulloroskan uusiokäytön elintarviketasoisena pakkausmateriaalina. Aiemmin tällaisia pakkauksia ei ole voitu kierrättää juomapulloihin.

Ioniqan teknologian avulla on mahdollista muuttaa hankalasti kierrätettävästä värillisestä PET-muovipakkausjätteestä puhtaita polymeerien rakennuspalikoita, jotka voidaan edelleen muokata korkealaatuiseksi PET-muoviksi. Teknologiaa hyödyntävä ensimmäinen käsittelylaitos valmistuu Hollantiin tänä vuonna.

Coca-Colan innovaatiojohtaja Robert Longin mukaan investointi Ioniqan kaltaisiin edelläkävijäkierrätysteknologioihin edistää PET-muovin suljettua kiertoa ja siten kiertotalouden toteutumista. Coca-Colan suunnitelmissa on jatkaa investointeja Ioniqan kaltaisiin partneruuksiin ja hankkeisiin, jotka edistävät muovijätteen uusiokäyttöä ja kierrätystä.

“Partneruus  Coca-Cola Companyn kanssa vahvistaa, että työmme vaikeasti kierrätettävän PET-muovin muuttamiseksi elintarviketasoiseksi muoviksi jatkuu” toteaa Tonnis Hooghoudt, Ioniqan toimistusjohtaja. “Ioniqan kehittämä prosessi tekee mahdolliseksi kerätä talteen aiemmin roskaksi päätyneet PET-muovipakkaukset ja kierrättää ne edelleen elintarviketasoiseksi muoviksi.  Käsittelylaitoksen avaaminen vuonna 2019 tulee olemaan merkittävä edistysaskel siinä, miten pulloissa käytettyä muovia voidaan kierrättää tehokkaammin.

Suomessa Sinebrychoff valmistaa ja myy Coca-Colaa ja Suomen Coca-Colan muita juomia puolen litran pulloissa, joiden materiaalista jo nyt on 50% kierrätettyä PET-muovia.