KIERTOTALOUS 1/4: Tämä artikkeli on osa alun perin LinkedInissä julkaistua juttusarjaa. Sen alkuperäinen kirjoittaja on Ulrike Sapiro, Coca-Colan vastuullisuusjohtaja Länsi-Euroopassa.
Jokin aika sitten otin osaa pakkausinnovaatiokonferenssiin, jonne minut oli pyydetty myös puhujaksi. Puheen sisältöä ei ollut vaikeaa miettiä, sillä yksi aihe on viime aikoina ollut toimialan, poliitikkojen ja myös median huulilla: kiertotalous.
Kiertotalous onkin noussut jopa muotisanaksi, mutta luultavasti tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Yritin siis puheessani tutkia sitä, mitä kiertotalous minun mielestäni tarkoittaa erityisesti pakattujen kuluttajatuotteiden näkökulmasta, nyt ja tulevaisuudessa. Nämä kolme asiaa ovat mielestäni olennaisimmat kiertotaloudessa:
1.       Kiertotalouden saavuttaminen vaatii isoja muutoksia siihen miten me teemme asioita. Varmasti jotkin nämä muutokset saavat olomme epämukaviksi ja saattavat kohdata vastustusta. Meidän täytyy, mutta me myös voimme, voittaa esteet.
2.       Haasteistaan huolimatta kiertotalous tarjoaa myös tärkeän mahdollisuuden pakattujen kuluttajatuotteiden toimialalle. Kiertotalous on myös järkevää liiketoiminnan kannalta.
3.       Muutoksen avaimet eli käänteentekevä innovaatio ja tehokas sääntely ovat mielestäni jo saatavilla.
Ehkä meidän on kuitenkin ensin syytä ottaa askel taaksepäin ja pohtia, miksi kiertotaloudella ylipäätänsä on niin iso merkitys.
Olipa kyseessä yritysjohtaja, viranomainen, järjestöaktiivi, kansalainen tai kuluttaja – me kaikki tiedämme, että emme voi käyttää enempää resursseja kuin mitä planeetallamme on. Emme voi aiheuttaa enempää päästöjä kuin mitä ilmakehämme kestää, emmekä jättää jätevuoria tulevien sukupolvien ongelmiksi. Meidän pitää kääntää ratti toiseen suuntaan.
Pariisin ilmastokokous COP21 on ollut hieno esimerkki juuri tästä. Kokous on osoitus siitä, että teemme yhteistyötä ja otamme jo nyt askeleita hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Siksi olen niin innoissani ja optimistinen: uskon, että olemme matkalla oikeaan suuntaan, koko toimiala mukaan lukien. Pääsemme eteenpäin, jos vain päätämme niin.
Ulrike_sapiro_CocaCola_vastuullisuus
Pakattujen kuluttajatuotteiden toimiala on aina ollut kiertotalousajattelun edelläkävijä, sanoo Coca-Colan Euroopan vastuullisuusjohtaja Ulrike Sapiro. Pakkausten kestävä suunnittelu, kierrätysmateriaalien hyödyntäminen ja käytettyjen pakkausten kerääminen ovat jo standardeja alalla.

20 vuotta sitten kukaan ei olisi osannut kuvitellakaan, että on mahdollista siirtyä pois hiilivetoisesta taloudesta, mutta tänä päivänä se vaikuttaa täysin mahdolliselta. Luulen, että nyt on olemassa myös yleinen käsitys niistä keinoista, joilla saavutamme tavoitteet: tehokas sääntely, markkinalähtöiset keinot, enemmän innovaatioita ja enemmän investointeja.
Ottaen huomioon ilmastopolitiikassa tapahtuneet muutokset, olen optimistinen, että myös kiertotalous tulee olemaan käänteentekevä ratkaisu joihinkin ongelmiimme. Nyt on tärkeää, että yritysmaailma perehtyy aiheeseen tarkemmin ja yrittää ymmärtää, miten kiertotalous tapahtuu käytännössä.
Itse asiassa Coca-Colalla tutkitaan tälläkin hetkellä, miten kiertotaloutta voisi hyödyntää materiaalinkäytössämme. Oikeastaan koko pakattujen kuluttajatuotteiden toimiala on aina ollut kiertotalousajattelun edelläkävijä, aina suunnittelusta kierrätykseen. Nämä eivät ole uusia konsepteja: pakkausten kestävä suunnittelu, kierrätysmateriaalien hyödyntäminen ja käytettyjen pakkausten kerääminen ovat jo standardeja alalla. Mutta kiertotalousajattelun pitäisi tapahtua laajemmin, syvemmin ja läpi tuotteen koko elinkaaren. Suuria muutoksia tarvitaan.