Tiedätkö, missä Coca-Colan salaista reseptiä säilytetään? Se lepää suuressa holvissa, jykevän oven takana. Tätä ovea ja satoja muita Coca-Cola-esineitä voi ihastella World of Coca-Cola-museossa, juoman synnyinseuduilla Atlantassa. Joukko suomalaisia kävi ihmettelemässä suuren maailman menoa, maisteli sataa erilaista juomaa ja halasi jääkarhua.

Coca-Colan resepti kirjoitettiin ensimmäisen kerran paperille 1919 ja tallennettiin New Yorkin Guaranty-pankkiin aina vuoteen 1925 asti, jolloin se siirrettiin SunTrust  -pankin holviin Atlantaan. Vuonna 2011 reseptin sisältävä kassaholvi siirrettiin Coca-Colan museonäyttelyssä sijaitsevaan kassaholviin Atlantassa.

Astu Coca-Colan kuplivaan maailmaan!

Heinäkuinen Atlanta on kuuma ja kostea, kuten Yhdysvaltojen eteläiset osavaltiot yleensä ovatkin. Ei siis mikään ihme, että juuri täällä apteekkari John Pemberton keksi Coca-Colan 130 vuotta sitten, vuonna 1886. Kylmä Coca-Cola on parasta helpotusta helteellä, ja sitähän löytyy Atlantan keskustasta, World of Coca-Cola -museosta.

Kierros Coca-Cola-näyttelyssä alkaa valtavalla huoneella, joka on täytetty lattiasta kattoon erilaisilla Coca-Cola-kylteillä, -mainoksilla ja -tuotteilla.

World of Coca-Cola avattiin vuonna 2007 aivan Coca-Colan pääkonttorin läheisyyteen. Valtava ja vaikuttava museo pursuaa kaikkea Coca-Colaan liittyvää aina historiasta suureen maisteluhuoneeseen. Suomalaisen näkökulmasta kaikki on suurta, värikästä, ja työntekijät todella iloisia ja avuliaita. Jo museon aulasta lähtien tuntuu siltä kuin olisi astunut Coca-Cola-pulloon itseensä – tunnelma on kupliva, kuohuva ja jokainen hetki on edellistä parempi. Saattaa johtua myös siitä, että kierros päättyi yli sataan juoma-automaattiin, joista sai vapaasti maistella Coca-Cola-tuotteita ympäri maailman.

Historiaa ja kyyneleitä

Kierroksen alussa mukaamme lyöttäytyy energiaa pursuava opas, joka saattelee ryhmämme ensimmäiseen esittelyhuoneeseen. Saman tien on syytä kaivaa kamerat esiin, sillä valtava huone on täytetty lattiasta kattoon erilaisilla Coca-Cola-kylteillä, -mainoksilla ja -tuotteilla. Saamme kuulla poikkeuksellisen innokkaan selostuksen Coca-Colan historiasta, kunnes meidät saatellaan suureen teatterisaliin.

Seuraavaksi kaiveltiinkin jo nenäliinoja. Amerikkalaiset totisesti osaavat tehdä koskettavia videoita, ja vain kuudessa minuutissa yksittäisiä onnenhetkiä esittelevä videonpätkä sai seurueemme aikuiset miehetkin itkemään. Kuka olisi uskonut, että virvoitusjuoma herättää näin paljon tunteita?

”Onnen hetkiä” -filmin traileriin voi tutustua täältä

Onnen hetkiä on sykähdyttävä kuusiminuuttinen filmi, joka kertoo eri-ikäisten ja maalaisten ihmisten elämän ikimuistoisista hetkistä.

Silmät punaisena vaellamme salista seuraavaan huoneeseen, josta avautuu näkymä erilaisiin näyttelyihin ja mahtipontiseen holviin, jonka suojissa salainen resepti on. Asiat piti kuitenkin pistää tärkeysjärjestykseen, sillä näköpiirissämme on jo päivän odotetuin nähtävyys: Coca-Cola-jääkarhu! Yli parimetrinen karhu on hämmentävän aidon oloinen ja liikuttelee silmiään ja suutaan todella sujuvasti. Asetumme muiden innokkaiden fanien tavoin valokuvausjonoon päästäksemme karhun karvaiseen syleilyyn

World of Coca-Cola –näyttelyssä voit tavata lähes ilmielävän Coca-Cola-jääkarhun. Ei ehkä nyt ihan oikeaa, mutta useimmat haluavat kuvauttaa itsensä tämän sympaattisen eloisan karhun kanssa.

Informaatioähky ja sata makua

World of Coca-Cola -museossa riittäisi nähtävää useaksi tunniksikin. Tutustumme tarkemmin Coca-Colan historiaan, Coca-Cola-taiteeseen ja brändin nykypäivään. Informaatioähkyn myötä kaipaamme kuitenkin hieman virkistystä, eikä sitäkään onneksi tarvinnut kaukaa hakea.

Pop-kulttuurin gallaeriassa näkee, brandin fanit ovat tehneet pop-kulttuurin ikonin ja millaisen roolin taiteilijat ovat antaneet brandille teoksissaan.

Valtavassa Taste It! -maisteluhuoneessa on yli sata juoma-automaattia, joista voi maistella Coca-Cola-tuotteita ympäri maailman. Vaikka osa juomista on erinomaisia ja voisivat kernaasti tulla myös Suomen markkinoille, muutama erikoisempi makukokemus nieltiin kakistellen alas. Yksi suurimmista vetonauloista on Italiasta kotoisin oleva Beverly-aperitiivi, jonka hapan maku ei sovi monenkaan makunystyröille. Suomalainen joukkomme ilahtui kuitenkin juoman mainoslauseesta: “Cold as Helsinki, sparkling as Rio, dry as El Paso."

CocaCola_juomien_maistelu_huone_vierailu

Maisteluhuoneessa on mahdollista maistella yhtiön juomia ympäri maailmaa. Huoneessa on tarjolla yli 100 erilaista juomaa kaikilta asutuilta mantereilta. 

Vatsat kuplivaa juomaa täynnä teemme vielä viimeisen pysähdyksen lahjakauppaan. Mukaan tarttuu OPI-kynsilakkamerkin ja Coca-Colan yhteistyössä tekemä kynsilakkamallisto, johon kuuluu kaikkea Coca-Colan punaisesta Coca-Cola Lightin hopeaan. Kenenkään ei tarvitse lähteä tyhjin käsin, sillä mukaan saa myös Coca-Cola-lasipullon museon logolla varustettuna. Sitä tarvitaan, kun astumme taas Atlantan polttavaan helteeseen.

Tekstin kirjoittaja on suomalainen korkeakouluopiskelija Priska Natri.