Jo useiden vuosikymmenien ajan Coca-Colan Japanin liiketoiminta on erottunut useista muista markkinoista. Japanin juomamarkkinalla on omat erityispiirteensä ja juomayhtiöt ovat nopeita liikkeissään sekä nojaavat vahvasi innovaatioihin. Pelkästään Coca-Cola lanseeraa Japanissa vuosittain noin 100 erilaista juomaa ja tutkii vähintäänkin yhtä monen muun juoman menestymisen mahdollisuuksia. Monet Japanissa menestyneet juomamme eivät kuitenkaan ole saatavilla missään muussa maassa.

Juoma-, maku- ja ainesosainnovaatiot ovat osa Coca-Colan ydinosaamista ja toimintaa. Japanin juomamarkkinan erityispiirteistä johtuen Japani on huippuun viety esimerkki tästä toiminnasta ja Coca-Colan paikallinen tiimi kehittää ja kokeilee systemaattisesti uudenlaisia juomakonsepteja. Tästä johtuen yhtiö on päättänyt tutkia uudenlaista juomakategoriaa, joka Japanissa tunnetaan nimellä Chu-Hi. Uudessa tölkeissä myytävässä juomassa on kivennäisvettä, makuaineita sekä hieman alkoholia.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Coca-Cola esittelee tuotteen alkoholittomien juomien kategorian ulkopuolelta. Kyseinen juoma on kehitetty erityisesti vastaamaan japanilaisten kuluttajien makumieltymyksiä eikä sitä uskota nähtävän – kuten ei muitakaan japanilaisia varten kehitettyjä tuotteita- kyseisen markkina-alueen ulkopuolella.

 

Lyhennelmä kansainvälisellä Coca-Cola Journey -sivulla julkaistusta artikkelista. Lue alkuperäinen täältä: http://www.coca-colacompany.com/stories/innovation-in-japan-the-exception-becomes-the-rule