·       Vuonna 2013 käynnistetty Ekocenter-projekti tukee taloudellista kasvua ja yhteisöjä kehittyvissä maissa.

·       Ekocenter-kioski tarjoaa sähköä, puhdasta vettä ja muita palveluja syrjäisten alueiden ihmisille. Coca-Cola on rakennuttanut Afrikkaan ja Aasiaan 100 Ekocenter-kioskia, ja vuoden 2016 lopussa niitä tulee olemaan 177.

·       Saksalainen Solarkiosk-niminen start-up toimii Coca-Colan yhteistyökumppanina kioskien rakennuksessa.

·       Philips, Ericsson ja Water.org ovat projektin muita yhteistyökumppaneita.

Ekocenter on markkinapaikka, joka tuo ihmiset yhteen. Puna-mustassa kioskissa voi tehdä ostoksia, ja illan tullen kokoontua juttelemaan aurinkovoimalla käyvien lamppujen valossa. Samalla vierailijat voivat ladata kännykkäänsä ja käyttää internetiä. Katos, jonka päälle aurinkopaneelit on viritetty, suojaa myös sateella. Joillakin kioskeista on myös puhdasta juomavettä.
Ekocenter-kioskeja pyörittävät lähes ainoastaan naiset. Projektin tarkoitus on tukea taloudellista kasvua ja kehitystä pienissä ja syrjäisissä yhteisöissä, ja tukea yrittäjyyttä erityisesti naisten keskuudessa. Naisyrittäjillä on usein keskeinen rooli yhteisöjen kehittämisessä kehittyvissä maissa. Kioskit antavat ihmisille pääsyn myös peruselintarvikkeisiin, veteen, sähköön, informaatioon ja koulutukseen.


177 kioskia vuoden 2016 loppuun mennessä

Coca-Colan Ekocenter-projekti käynnistettiin vuonna 2013. Coca-Cola toimii yli 200 maassa, joten sillä on tarvittava infrastruktuuri ja mahdollisuudet viedä apua jopa syrjäisimpiin kohteisiin. Ekocenter-kioskeja on tällä hetkellä Afrikassa ja Aasiassa, mm. Keniassa, Etiopiassa, Ruandassa ja Tansaniassa. Sadas Ekocenter avattiin kalastajien asuttamalle alueelle Ha Long Bayhin, Vietnamiin. Ekocenter-kioskin lisäksi alueella on nyt myös vedenkäsittelylaitos, monitoimitalo ja urheilukenttä.
Olemassa olevat Ekocenter-kioskit tarjoavat noin 500 naiselle opastusta yrittäjänä toimimisessa ja tuottavat noin 250 000 kilowattia uusiutuvaa energiaa. Kuluneiden vuosien tarjoaman kokemuksen myötä konseptia on kehitetty edelleen. Uuden yhteistyökumppanin, berliiniläisen Solarkioskin, avulla, Coca-Cola voi seuraavien kuukausien aikana rakentaa yli 70 uutta kioskia. Vuoden 2016 loppuun mennessä kioskeja on siis 177 kymmenessä eri Afrikan ja Aasian maassa.


Start-up kotoisin Berliinistä

Kevyt, kestävä, koottava: viimeisin versio Ekocenter-kioskista on kotoisin Berliinissä sijaitsevan Solarkioskin työpajalta. Vuodesta 2012 lähtien tämä start-up on vienyt pieniä aurinkovoimalla toimivia kioskeja kehittyviin maihin, kuten Tansaniaan, Botswanaan ja Ghanaan. Osaamisensa ansiosta yritys on täydellinen kumppani Coca-Colan Ekocenter-projektille. Samaan aikaan Coca-Cola on täydellinen kumppani Solarkioskille.

”Meillä oli alusta saakka Coca-Cola mielessämme”, kertoo Lars Krückeberg, Solarkioskin toinen perustaja. ”Ekocenter-projektin visio sopii täydellisesti siihen mitä olemme tehneet Solarkioskin kanssa viime vuosien aikana.” Krückebergin liikekumppani Wolfram Putz on samaa mieltä: ”Yhdessä Coca-Colan kanssa voimme tavoittaa paljon nopeammin ne ihmiset, jotka tarvitsevat näitä kioskeja.” Yrittäjyyteen kannustavat kioskit tuovat monille yhteisöille apua. Krückeberg tiivistää: ”Tässä projektissa piilee mahdollisuus tehdä isokin muutos maailmassa”. 

Lue lisää Ekocenter-projektista täältä: http://www.coca-colacompany.com/ekocenter