DAVOS, SVEITSI – Muovijätteen hallitseminen ja muovin kiertotalouden toteutuminen edellyttää yrityksiltä, hallituksilta, kansalaisjärjestöiltä sellaisia toimenpiteitä, joiden avulla kierrätys on aiempaa helpompaa kaikkialla maailmassa, sanoi Coca-Colan pääjohtaja James Quincey Maailman talousfoorumin paneelikeskustelussa.

“Kierrättämisen on oltava kuluttajille nykyistä houkuttelevampaa, jotta juomapakkaukset palautuvat ja me voimme ostaa ne takaisin käytettäväksi uudelleen. Jos tämä saadaan toteutumaan, toteutuu myös muovin kiertotalous hyvinkin nopeasti.”

 “Olemme onnistuneet huolehtimaan kuluttajien tarpeista tähän mennessä hämmästyttävän hyvin. Heillä on valittavinaan hyvänmakuisia tuotteita, joita on helppo hankkia ja nauttia. Mutta pakkauksien takaisinkerääminen ja uusiokäyttö on ollut hankalaa. Kun tämäkin tehdään helpoksi, syntyy aito kiertotalous, jossa jokaisella pullolla on erityistä arvoa. ”

Quinceyn lisäksi paneelikeskustelussa olivat mukana PepsiCo:n pääjohtaja Ramon Laguarta, Dow Chemicalin pääjohtaja CEO Jim Fitterling sekä korkean tason ympäristövirkamiehet Brune Poirson Ranskasta ja Tran Hong Ha Vietnamista. Kaikki osallistujat korostivat eri toimijoiden rajat ylittävän yhteistyön merkitystä.

Viime vuonna Coca-Cola julkisti laajentavansa oman, maailman ensimmäisen kierrätettävän ja osittain kasvijätteistä valmistetun PET-pullon oikeuksia siten, että esimerkiksi kilpailijoilla on mahdollisuus hyödyntää PlantBottleTM - ratkaisua omissa pakkauksissaan.

“Haluamme edistää laaja-alaista yhteistyötä ympäristöystävällisten pakkauksien kehittämiseksi ja myös niiden saamiseksi takaisin käytön jälkeen,  Quincey perusteli päätöstä vapauttaa yhtiön innovaatio myös muiden käyttöön. Vain yhteistyöllä voimme nopeuttaa elintarvikealan vastuullisuuskehitystä.”

Coca-Colan pääjohtaja James Quincey 'Transforming the Plastics Economy' -paneelissa Maailman talousfoorumin kokouksessa Davosissa. World Economic Forum / Sikarin Fon Thanachaiary

’Ranskassa Coca-Colalla on Euroopan suurin elintarviketasoisen PET-muovin kierrätyslaitos, joka ei kuitenkaan pyöri täydellä kapasiteetilla, Quincey kertoo. Syynä on se, ettei laitokseen saada riittävästi käytettyä PET-muovia käsiteltäväksi. Pulloja on kerättävä tehokkaammin takaisin. PET-muovin käsitettelyn suurin haaste ei ole enää teknologia vaan pullojen saaminen takaisin. ”

Pakkauksien osalta ei pidä miettiä vain kierrätettävyyttä. Meidän on kiinnitettävä huomiota myös kaikkien pakkausvaihtoehtojen hiilijalanjälkeen. PET-pulloilla on pienempi hiilijalanjälki kuin vastaavan kokoisilla lasi- tai alumiinipakkauksilla.  

Coca-Cola jatkaa panostuksiaan innovaatioiden edistämiseksi muovin koko elinkaaren osalta – pakkaussuunnittelusta kemikaaliseen kierrätykseen. Quincey kuitenkin korosti, että jo nyt olemassa olevat ratkaisut toimivat. Suurin haaste liittyy siihen, miten kuluttajat saadaan palauttamaan muovipakkauksia useammin ja enemmän.

“Olemme nähneet, että tämäpakkauksien takaisinkeräämisessä on mahdollista saada aikaan nopeaakin kehitystä. Maissa kuten Meksikossa ja Etelä-Afrikassa muovipullojen kierrätys on noussut 10 prosentinsta 70 prosenttiin. Kansainvälisesti pulloista kiertää jo  noin 60%. “Kierrätyksen tehostaminen on onnistunut monissa maissa, josta voidaan ottaa mallia muualle."

Lopuksi Quincey korostaa, että muovin kiertotalouden toteutumiselle on erinomainen mahdollisuus juuri nyt. Kehitys kulkee yksilön ja yksittäisten maiden onnistumisista kohti suurempia menestystarinoita.  Monet maat ovat jo osoittaneet, että on olemassa toimivia malleja, kierrätystä ei tarvitse keksiä kokonaan alusta – mutta innovoimalla voimme tehostaa ja tehdä siitä vieläkin  parempaa. Yhdessä eri toimijoiden kesken voimme ratkaista tämän haasteen.”

KATSO PANEELIKESKUSTELU TÄSTÄ: