Fuze Tea tutki yhdessä johtavien neurotieteilijöiden ja Oxfordin yliopiston professori Russell Fosterin kanssa ns. minä-aikaa eli omaan hyvään oloon käytetyn ajan merkitystä jokapäiväiseen elämään.

Länsi-Euroopassa työikäisillä on käytettävissään noin tunti minä-aikaa päivässä, joissain maissa muutama minuutti alle ja joissa muutama minuutti yli tunti. Vähiten omaa aikaa on useimmiten käytettävissä erityisesti maanantaisin, mutta myös muinakin arkipäivinä oma aika on kortilla. Eniten omasta ajasta päästään kaikissa Länsi-Euroopan maissa nauttimaan sunnuntaisin, mikä tuskin yllättää ketään.

Seuraavassa professori Foster kirjoittaa tutkimuksen huomioista.  

Ihmiskunnan historiassa ei koskaan ole eletty vastaavaa aikaa, jolloin valtaväestön odotetaan olevan luovia sekä kykeneviä reagoimaan ja vastaamaan jatkuviin muutoksiin. Työkulttuuri on muuttunut luonteeltaan jatkuvaksi. Arjelle on ominaista riittävän unen puute sekä sähköpostien ja viestien aiheuttama jatkuva häiriö, mitkä yhdessä kasvavien luovuusvaatimusten kanssa nostavat stressitasoa.

Useimmat ihmiset raportoivat olevansa luovimmillaan ja parhaimmillaan silloin, kun ovat poissa työpaikalta ja kokouksista, jatkuvien häiriöiden ulottumattomissa. Minä-aika tarkoittaa asioiden tarkastelemista etäämmältä sekä ajattelun ja rentoutumisen priorisoimista sen sijaan, että suorittaa koko ajan jotain.  Tällainen aika nähdään yhä useammin hyvänä keinona alentaa stressiä, ladata akkuja sekä edistää luovaa ajattelua yhä monimutkaisemmaksi käyvässä maailmassa.

Uusi jäätee Fuze Tea muistuttaa meitä minä-ajan tärkeydestä. Se tutki yli 9000 aikuisen elämää Euroopassa* ja selvitti, mitä minä-aika merkitsee heille.

Haluamme lisää minä-aikaa

Keskeinen huomio tutkimuksessa oli, että kaikki haluavat kaksinkertaistaa minä-ajan määrän elämässään. Minä-ajalla nähtiin myös selkeitä hyötyjä. Omaan aikaansa panostavat ihmiset kertoivat olevansa tyytyväisempiä omaan elämäänsä, kokivat elämänsä mielekkäämmäksi ja raportoivat useammin kokevansa onnellisuutta ja luovuutta.  

Fuze Tea kannustaa jokaista panostamaan omaan aikaan ja haastoi myös minut miettimään, millaisia neuvoja voisin antaa minä-ajan lisäämiseksi arjessa.  

Minun ehdotukseni on varsin yksinkertainen: mikrotason minä-aika. Ylimääräisen 30 minuutin löytäminen itselleen päivittäin voi olla useille meistä melko haastavaa. Sitä vastoin minä-ajan kokoaminen pienistä hetkistä on helpompaa – usein riittää irtautuminen työtehtävästä hetkeksi muutaman minuutin rauhalliselle juomatauolle.  Laadin kuusi ideaa, joiden avulla voi koota päiväänsä lyhyitä mutta arvokkaita omia hetkiä. Omasta ja Fuze Tea jääteen puolesta haluan toivottaa parasta onnea minä-ajan kasvattamiseen.

Professori Fosterin minä-ajan vinkit

1.      Pienet hetket antavat lisää virtaa. Nouse lyhyelle kävelylle, jolla voit parantaa tuottavuuttasi. Vaihda työpöydän ääressä vietetyt lounashetket puiston penkillä vietettyyn lounaaseen. Pidä virkistävä juomatauko.

2.      Hyödynnä työmatkat viestittelyyn perheenjäsenten, ystävien ja sukulaisten kanssa. Näin saat enemmän omaa aikaa itsellesi, kun olet kotona. 


3.      Käsittele ja pohdi omia tuntemuksiasi kirjoittelemalla, piirtelemällä tai unelmoimalla hetken. Näin varastettu hetki voi auttaa sinua ratkaisemaan jonkin asian, joka on vaivannut sinua jo kauemmin. 


4.      Ennen kotiinlähtöä käsittele ja poista sähköpostistasi sellaiset pyynnöt, jotka saattavat päätyä tehtäväksi vielä sinä iltana. Sulje sitten puhelimesi meileiltä. Toista tätä muutaman viikon ajan ja totut uuteen järjestelyyn. 


5.      Moniin palveluihin ruokaostoksista siivoukseen löytyy jo tekijä ja oma applikaatio. Tällaisten palveluiden kustannukset myös laskevat jo vähitellen. Mieti, voitko siirtää jotain kotitöistä muiden tehtäväksi, jolla voisit vapauttaa itsellesi pienen oman hetken. 


6.      Ole tarkka unen määrästä. Riittävä uni auttaa sinua pysymään terveempänä, onnellisempana ja luovempana, joten uni on parasta mahdollista minä-aikaa. 


 

 

*Iso-Britannia, Tanska, Belgia, Ranska, Saksa, Hollanti, Norja ja Ruotsi.