Sinebrychoff on julkaissut vuoden 2017 Kestävän kehityksen raportin, joka kattaa myös Sinebrychoffin valmistamien ja myymien Coca-Cola-yhtiön juomien vaikutuksen Suomessa. Yhdessä Sinebrychoff ja Coca-Cola ovat sitouneet edistämään ja kehittämään juomien, niiden valmistuksen ja myynnin vastuullisuutta.   

Sinebrychoffin ja Coca-Colan vastuullisuusyhteistyössä yhdistyvät molempien yhtiöiden kunnianhimoiset kansainväliset sitoumukset ja paikalliset vastuullisuustavoitteet.  Nämä tavoitteet ohjaavat sitä, miten yhteistyötä ja toimintaa kehittämällä yhtiöt voivat edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaista parempaa tulevaisutta.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ovat maailman paremman tulevaisuuden tiekartta.  Omaa toimintaamme kehittämällä voimme osaltamme vaikuttaa sellaisiin haasteisiin kuin mm.  terveys ja ravitsemus, vedenkäyttö ja ilmastonmuutos. Nämä ovat myös niitä vastuullisuuden osa-alueita, joissa Sinebrychoff ja Coca-Cola tekevät yhteistyötä Suomessa.

Coca-Cola Companylla on kansainvälinen vastuullisuusstrategia, jonka tavoitteista osa  on erittäin kunnianhimoisia. Osa haasteista on niin monimutkaisia, että niiden ratkaisemiseen tarvitaan useiden eri sidosryhmien välistä yhteistyötä.  Kansainvälisesti vastuullisuutemme ytimessä ovat juomamme, juomapakkauksemme, vesi, ilmasto ja hankintaketjun vastuullisuus.

Täältä voit lukea tarkemmin, miten The Coca-Cola Company tukee kansainvälisesti kaikkien 17 YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista.

Kuluttajan tarpeet ohjaavat juomavalikoiman kehittämistä

Juomavalikoimaamme kehittämällä voimme osaltamme vaikuttaa kansanterveydellisiin haasteisiin. Kuluttajilla on oltava mahdollisuus valita itselleen parhaiten sopiva juoma ja annoskoko, sokerilla tai ilman. Coca-Cola on Euroopassa sitoutunut vähentämään sokeria juomissaan 10%.

Sitoumus kattaa myös Suomen juomat ja viime vuonna Sinebrychoffilla oli valikoimassaan 18 kaloritonta tai vähäkalorista Coca-Cola-yhtiön juomaa ja seitsemän perinteistä sokerimakeutettua juomaa. Coca-Colan kansainvälinen tuotekehitysyksikkö tutkii, miten sokeri voidaan korvata juomissa siten, että juomien maku vastaa edelleen kuluttajien odotuksia.

Kaikkia suosituimpia juomiamme saa myös 250ml:n tölkeissä ja lasipulloissa.

Kierrätys ja pakkausinnovaatiot

Juomapakkaukset ovat näkyvä osa juomiamme ja niillä on tärkeä merkitys juomien laadun säilymisessä hyvänä. Lisäksi pakkauksissa käytetty materiaali on arvokas resurssi ja materiaali, jota voidaan käyttää uudelleen.  Sinebrychoff on yksi pullonpalautusjärjestelmästä vastaavan Palpan jäsenyrityksistä. Kaikki Coca-Colan juomien pakkaukset on valmistettu 100% kierrätettävästä materiaalia ja kiertävät Suomessa tässä järjestelmässä.

Juomapakkauksien ympäristöjalanjälkeä voidaan pienentää paitsi kierrättämällä pakkaukset uusiokäyttöön myös pakkausinnovaatioiden avulla. Viime vuonna Sinebrychoff lanseerasi uudet muovipullot, joissa käytetään vähemmän muovia. Lisäksi puolen litran muovipullojen materiaalista puolet on kierrätettyä muovia. 0,5 litran Coca-Cola, Coca-Cola Zero Sugar ja Coca-Cola light -pulloista puolet on Coca-Cola-yhtiön kehittämää, osittain kasvipohjaista muovia sisältävää PlantBottle-muovia. PlantBottle -muovista 30% on valmistettu kasvipohjaisista materiaaleista ja se on materiaalina täysin kierrätettävä.

Kansainvälisesti Coca-Cola-yhtiö on ensimmäisenä juomayhtiönä sitoutunut keräämään yhtä paljon juomapakkauksia kiertoon kuin mitä se laittaa myyntiin kansainvälisesti. 

Coca-Cola on ainoana juomayhtiönä sitoutunut kansainvälisesti keräämään yhtä paljon pakkauksia takaisin kuin mitä se tuo myyntiin.

Vähemmän vettä prosesseihin, enemmän vettä sitä tarvitseville

Vesi on paitsi juomiemme tärkeä raaka-aine myös tärkeä osa valmistusprosessia, jolla varmistetaan juomien turvallisuus. Suomessa Sinebrychoff työskentelee vedenkäytön tehostamiseksi. Coca-Colan kansainvälisenä tavoitteena on tehostaa vedenkäyttöä yhtiön juomien valmistuksessa siten, että yhtä valmista juomalitraa kohden käytetään 1,7 litraa vettä. Tämä toteutuu jo Sinebrychoffilla.

Vedellä on myös kansainvälinen ulottuvuus. Coca-Cola Company on ainoa yhtiö, joka palauttaa vuosittain puhtaan veden puutteesta kärsiville alueille yhtä paljon vettä kuin mitä sen juomissa ja juomien valmistukseen käytetään kansainvälisesti. Siten myös Sinebrychoffin juomiimme Suomessa käyttämä vesimäärä palautetaan erilaisilla vesiprojekteilla vettä tarvitseville alueille. 

Water Replenishment

In 2007, The Coca-Cola Company committed to replenishing every litre of water it used in its global sales volume and production by the end of 2020. In 2016, we reached that goal. 


Vastuullisuus on jatkuvaa ja määrätietoista työtä

Vastuullisuudesta raportointi on tärkeää, koska se auttaa meitä myös jatkamaan oman toimintamme kehittämistä. Sinebrychoffin tuore Kestävän kehityksen raportti kertoo, miten vastuullista juomiemme valmistus ja myynti ovat Suomessa. The Coca-Cola Companyn kansainvälinen vastuullisuusraportti kertoo vastaavat tiedot yhtiön toiminnasta kaikkialla maailmassa.

Sinebrychoffin Kestävä kehitys 2017 -raportti löytyy www-sinecrychoff.fi 

The Coca-Cola Companyn kansainvälinen vastuullisuusraportti löytyy täältä