Syyskuussa kaupoissa on alkanut näkyä tutunoloinen juoma, jonka etiketti näyttää erilaiselta ja siinä lukee Coca-Cola Zero Sugar. Kyseessä on uusi juoma, joka korvaa kymmenen vuotta sitten lanseeratun Coca-Cola Zeron. Coca-Cola Zero Sugar maistuu entistä enemmän alkuperäiseltä Coca-Colalta, mutta ilman sokeria ja kaloreita. Suomen Coca-Colan yhteiskuntasuhteista ja viestinnästä vastaava Théa Natri kertoo uuden juoman kehitystyöstä ja siitä, miksi Coca-Cola Zero Sugar on niin erityinen uutuus.

Coca-Cola Zero Sugar on uusi juoma Coca-Cola-juomaperheessä. Uusi juoma ei synny yhdessä yössä vaan sen kehittäminen vaatii paljon aikaa ja myös merkittävän taloudellisen panostuksen. Miksi siis muuttaa suosittua juomaa, joka kaiken lisäksi on jo valmiiksi sokeriton ja kaloriton? Hyvä kysymys.

  • Kokonaan uuden juoman kehittäminen on merkittävä päätös. Me kuitenkin teimme niin, sillä entistä useammat ihmiset haluavat Coca-Colan ilman sokeria – siis juoman, joka maistuu samalta kuin alkuperäinen Coca-Cola, vaikka siinä ei ole sokeria.

Uusi juoma, entistä alkuperäisempi maku

Coca-Cola Zero lanseerattiin kymmenen vuotta sitten. Juoman suosio on kasvanut tasaisesti siitä lähtien ja tänään useampi kuin joka kolmas Coca-Cola nautitaan sokerittomana.

  • Tiedämme, että viimeisen kymmenen vuoden aikana monet alkuperäisen Coca-Colan ystävät ovat kokeilleet Coca-Cola Zeroa ja todenneet, että juoma on hyvää – mutta he pitävät silti alkuperäisestä enemmän. Kuuluisimmalla juomallamme onkin uniikki ja herkullinen maku, jonka luomisessa myös sokeri auttaa.
  • Alkuperäistä Coca-Colaa rakastavat ihmiset  kertovat, että he huomaavat heti jos juoma on sokeriton, eivätkä voi saada siitä samanlaista juomanautintoa. Meidän piti siis tehdä jotakin eri tavalla kuin aiemmin. Tästä lähti kehitystyö kohti Coca-Cola Zero Sugaria.

Uutta Coca-Cola Zero Sugaria voi maistaa myös uusista lasisista 250ml klassikkopulloista.


  • Tärkeintä oli se, että emme vain yrittäneet tehdä sokeritonta juomaa, joka maistuu hyvältä. Halusimme kehittää reseptin sokerittomalle juomalle, joka maistuu hyvältä ja on mahdollisimman lähellä sitä makua ja elämystä, jonka sokerilla saa aikaiseksi juomaan. Se ei ole mikään helppo tehtävä, sillä aitoa sokerin makua ja tuntua on vaikea jäljitellä. Juuri tähän keskityimme Coca-Cola Zero Sugarin kanssa, vaikka juoman kehitys vaati paljon aikaa ja lukuisia kokeiluja.

Tutkimusmenetelmät ja kehitys ovat nyt paljon pidemmällä kuin kymmenen vuotta sitten, jolloin Coca-Cola Zero lanseerattiin. Nyt oli aiempaa paremmat mahdollisuudet jäljitellä alkuperäisen Coca-Colan makua.

  • Saatan olla joidenkin mielestä jäävi sanomaan, että uusi juoma on oikeasti todella hyvää. Pidin Coca-Cola Zerosta paljon, enkä alussa oikein uskonut, että makua olisi mahdollista enää kehittää paremmaksi. Olin todella yllättynyt, kun sain maistaa Coca-Cola Zero Sugaria ensimmäisen kerran. Yllätys ei ole siinä, että se maistuu hyvältä - vaan siinä, että siinä ei oikeasti ole yhtään sokeria.

Yhtenäinen ilme Coca-Cola-juomaperheelle

Uuden Coca-Cola Zero Sugarin etiketissä näkyy ikoninen punainen Coca-Cola-kiekko. Teksti ’Zero Sugar’ näkyy myös selkeämmin, jotta sokeriton vaihtoehto on helppo tunnistaa.

Toinen muutos on hieman hillitympi, mutta paljon merkittävämpi kuin miltä se saattaa vaikuttaa. Coca-Cola Zero Sugar tulee kauppoihin uusissa pakkauksissa. Uudet pakkaukset ovat jälleen yksi uusi askel tavoitteessamme yhtenäistää brändejämme ”Yhden brändin”-strategiamme mukaisesti. Haluamme antaa kaikille Coca-Cola-varianteille yhtenäisen ilmeen.

Uusiin pakkauksiin siirtyminen aloitetaan uudistamalla ensimmäisenä Coca-Cola Zero Sugarin pakkaukset. Uusissa pakkauksissa näkyy ikoninen punainen Coca-Cola-kiekko. Teksti ’Zero Sugar’ tulee näkymään selkeämmin pakkauksessa, jotta kuluttajan on helppo tunnistaa sokeriton vaihtoehto.

  • Teemme näin, koska uskomme uudistuksen rohkaisevan aiempaa useampia ihmisiä kokeilemaan sokeritonta versiota.

Olemme ylpeitä lopputuloksesta ja uskon, että kuluttajat innostuvat uudesta Coca-Cola Zero Sugar –juomasta. Sen vuoksi tuemme myös isosti tätä lanseerausta ja käynnistämme isoimman Coca-Cola-tuotelanseerauksen vuosikymmeneen. Jokainen, joka valitsee Coca-Cola Zero Sugarin tavallisen Coca-Colan sijaan, nauttii 100 prosenttia vähemmän sokeria. Se on aika merkittävää.