Teehetki, hengittely, joogaharjoitus tai meditaatio: mikä tahansa irtiotto arjen keskellä kannattaa

Mitä viiden lapsen yrittäjä-äiti tietää omasta ajasta? Luulisi, että ei juuri mitään, mutta Sanna-Marika Luther todistaa luulon vääräksi. Lutherilla on 13, 12, 9, 5 ja 4-vuotiaat lapset sekä puoliso, joka työskentelee vaativissa tehtävissä ja matkustaa paljon. Jo lasten vauva-ajoista asti Sanna-Marika on ymmärtänyt pienten, omien hengähdyshetkien arvon.

– Minulla on aina ollut tapana herätä aamuun yksin. Olen joka elämänvaiheessa pyrkinyt ottamaan pienen hiljaisen hetken aamusta itselleni, oli yö ollut kuinka levoton tahansa. Silloinkin, kun lapset olivat pienempiä, oma aamuhetkeni oli se, mistä hain voimaa päivään.

Nykyään Sanna-Marikan aamu alkaa vähintään 0,5–1h ennen kuin muu perhe herää, mikä tarkoittaa hyvin varhaista ylösnousua. Aivan aluksi joogaohjaajana työskentelevä Sanna-Marika keskittyy aamun hiljaisuudessa hengityksen kulkuun.

– Hengitykseen keskittyminen on yksi keino, jonka avulla pystyn pudottautumaan arjen keskelläkin rauhan tilaan. Yksinolon jälkeen aamuuni kuuluu joogaharjoitus puolisoni kanssa, jonka jälkeen pulahdamme molemmat avantoon.

Rauhoittuminen onnistuu vaikka kesken työpäivän

Yrittäjän arjen lisäksi jo pelkkä kotityön määrä on isossa perheessä valtava. Sanna-Marika onkin oppinut, että omalle ajalle on raivattava tilaa arjesta, sillä muuten sitä ei tule. Aamuhetki ei kuitenkaan ole välttämätön,  vaan Sanna-Marikalla on rauhoittumisvinkkejä myös aamu-unisille.

– Mikrotaukoja voi ja kannattaa ottaa vaikka kesken työpäivän. Sulje vain hetkeksi silmät työpisteellä ja keskity hengitykseen: siihen, miten hengitys virtaa nenän kautta sisään ja suun kautta ulos, missä kohti ilmavirta kulkee ja miten rentoutat hartiat. Vie huomio esimerkiksi kulmakarvojen väliin ja tarkkaile, rypistätkö kulmiasi. Ota pieni hetki itsellesi: vapauta, päästä irti ja tiputtaudu hetkiseksi rauhan tilaan hengityksen avulla, Sanna-Marika kannustaa. 


Mikrotauko antaa paljon mutta vaatii vähän

Sanna-Marika muistuttaa, että mikä tahansa asia, joka tuntuu hyvältä, voi olla arvokas irtiotto arjen keskellä. Mikrotauon ei tarvitse olla joogaa tai meditaatiota, vaan samoin toimii mikä tahansa fyysinen harjoitus, jossa voi päästää irti puskemisesta ja suorittamisesta ja kuunnella vain omaa kehoa ja mieltä.

– Samoin voi toimia kuppi teetä tai hetki hyvän kirjan parissa, jalkahieronta tai vaikkapa rauhallinen venyttelyhetki illan suussa. Tärkeintä on tehdä pieniä asioita, joista saat iloa. Itse käytän paljon esimerkiksi voimalauseita. Keskellä kiireistä arkea sanon itselleni, että nyt on kaikki hyvin, olen ansainnut tämän hetken rauhassa. Siitä saan voimaa.

Sanna-Marika on huomannut, että oman ajan ottaminen vaikuttaa positiivisesti jaksamiseen ja arjen pyörittämiseen.

– Kun otan itselleni omaa aikaa, saan siitä lisää aikaa arkeeni. Pysähtyminen hetkiseksi uudistaa ja sen jälkeen saan tehokkaammin asioita hoidettu. Oman rauhoittumishetken jälkeen voin uusin voimin, eheytyneenä, tehdä enemmän, rauhallisemmin ja keskittyneesti. Tuomalla levollisuutta arkeen olen huomannut, että saan lapsetkin rauhoitettua omalla rauhallisuudellani.  Kun olen itse tasapainossa, tiedän ne keinot, joilla voin tehdä hyvää myös muille.