Kaikki EU-maat eivät ole järjestäneet kierrätystään yhtä hyvin. Jos käytetyt pakkaukset kerätään mutta niitä ei osata prosessoida eteenpäin, kerääminen on täysin turhaa, painottaa Coca-Colan teknisen hankintatoimen päällikkö Bruno van Gompel. Hänen mielestään systeemi on pielessä, jos vain heitämme käyttökelpoisia asioita menemään, emmekä kierrätä niitä.

Coca-Cola kehittää edelläkävijänä pakkausmateriaaleja, joiden ympäristökuormitus on mahdollisimman pieni. Yhtiö tekee kaikkensa, jotta sen tuotteet vaikuttaisivat ympäristöön mahdollisimman vähän. Coca-Cola oli maailman ensimmäinen yhtiö, joka on onnistunut korvaamaan osan kierrätettävien PET-muovipullojen öljypohjaisesta materiaalista kasviraaka-aineilla.

Coca-Colan teknisen hankintatoimen päällikkö Bruno van Gompel uskoo, että kierrätysjärjestelmien parantaminen ja biomassan hyödyntäminen voivat olla ratkaisu ympäristöongelmaan. Jokaisen pakkauksen tulisi olla sellainen, että siitä voidaan valmistaa uusi pakkaus.

– Pakkausmateriaaleja pitää kerätä ja kierrättää entistä tehokkaammin. Monessa maassa on toimiva kierrätysjärjestelmä, mutta kaikki EU-maat eivät ole järjestäneet kierrätystään yhtä hyvin. On tärkeää, että kierrätysprosessin kaikki vaiheet toimivat: jos käytetyt pakkaukset kerätään mutta niitä ei osata prosessoida eteenpäin, kerääminen on täysin turhaa, van Gompel sanoo.

Yksi suurimmista haasteista on, että kierrätetyn materiaalin saatavuus on rajallista. Kierrätysmuovin tarjonta ei yksinkertaisesti riitä vastaamaan kysyntään.

– Olemassa olevan materiaalin uudelleenkäyttö on siis ehdottoman tärkeää. Meidän täytyy kehittää sataprosenttisesti kierrätettäviä pakkausmateriaaleja. Se on tavoite, johon Coca-Cola on sitoutunut maailmanlaajuisesti, van Gompel sanoo.

Pakkausmateriaalia pitää käyttää harkiten

Elintarvikkeen pakkaaminen suojaa tuotetta, palvelee myyntiä ja helpottaa kuljetusta. Lisäksi pakkaus pidentää elintarvikkeen säilyvyyttä.

Gompelin mukaan teollisuuden tulisi kuitenkin pohtia, onko pakkaaminen aina välttämätöntä ja voisiko pakkausmateriaalia käyttää vähemmän. Kuinka voidaan välttää se, että pakkaus päätyy käyttökelvottomana kaatopaikalle?

– Systeemi on pielessä, jos vain heitämme asioita menemään, emmekä kierrätä materiaalia. Se on merkki siitä, että teemme jotain väärin niin yrityksenä kuin yhteiskuntana, van Gompel sanoo.

Tuotteiden pakkaamisessa täytyy varmistaa, että pakkausmateriaalia käytetään niin vähän kuin mahdollista ja että pakkaukset ovat mahdollisimman ympäristöystävällisiä eli kierrätettäviä.

SustainablePackaging_Red
On tärkeää, että jokainen pnattipullo palautetaan kierrätykseen. Pullo on uudelleenkäytettävää materiaalia, joka menee hukkaan roskiin heitettäessä.

Biopohjaiset raaka-aineet korvaamaan öljypohjaista muovia

Nykyään uuteen kierrätysmuovipulloon on käytettävä myös uutta, öljypohjaista muovia, sillä kierrätysmateriaalista on pulaa. Muovin sijaan pitäisi käyttää myös biopohjaista materiaalia, Gompel muistuttaa.

–  Meidän pitää päästä kokonaan eroon öljypohjaisesta muovista ja öljyteollisuudesta ja hyödyntää elintarvikejätteet, joita ihmiset ja eläimet eivät voi enää syödä. Ruokahävikin vaikutus ympäristöön on valtava. YK:n ruoka- ja maatalousjärjestö FAO:n mukaan yli kolmannes maailman elintarvikkeista menee hukkaan. Tällainen ruokahävikki vaikuttaa ympäristöön vielä enemmän kuin elintarvikepakkaukset. Meidän täytyy siis kierrättää ruokaa, van Gompel sanoo.

Coca-Cola oli maailman ensimmäinen yhtiö, joka onnistui korvaamaan osan kierrätettävien PET-pullojen öljypohjaisesta materiaalista kasviraaka-aineilla. Vuonna 2009 Coca-Cola toi markkinoille PlantBottle™-pullon, jossa on 30 prosenttia kasvipohjaista raaka-ainetta.

 

Sokeriruo’osta saatavalla kasviraaka-aineella korvataan PlantBottle™-pullossa öljypohjaisista raaka-aineista valmistettua muovia. Suomessa Sinebrychoff valmistaa ja myy Coca-Colaa näissä puolen litran PlantBottle™-pulloissa, joiden materiaalista jo nyt on 50 prosenttia kierrätettyä PET-muovia.