Sinebrychoffin Kestävän kehityksen raportti 2018 on julkaistu. Se kattaa myös Sinebrychoffin valmistamien ja myymien Coca-Cola-yhtiön juomat Suomessa. 

Coca-Cola on maailman kansainvälisin ja samalla myös paikallisin juomayhtiö, jolla on toimintaa yli 200 maassa. Suomessa yhtiön vastuullisuustyötä ohjaavat Coca-Cola Companyn kansainväliset tavoitteet ja sitoumukset - mutta myös juomien valmistuksesta ja myynnistä vastaavan Sinebrychoffin  vastuullisuustavoitteet.  
Miltä yhtiöiden toiminta on sitten näyttänyt viime vuonna vastuullisuuden näkökulmasta?  Kuluttajille näkyvimmät yhteiset tavoitteet liittyvät juomavalikoimaan, erityisesti sokerijalanjälkeen sekä juomapakkauksiin, erityisesti muovijalanjälkeen. Molempien osalta viime vuonna on kuljettu tavoitteellisesti oikeaan suuntaan.



Muovipullojen kierrätyksellä säästetään luonnonvaroja ja pienennetään hiilidioksidipäästöjä

Muovisten juomapullojen hiilijalanjälkeä voidaan pienentää materiaalivalinnoilla. Tästä syystä Coca-Cola-pulloissa käytetään jo nyt kierrättetyä muovia ja biomuovia.

Kierrätetyillä PET-pulloilla on pienempi hiilijalanjälki kuin vastaavan kokoisilla lasi- tai alumiinipakkauksilla.  Kaikki Coca-Colan juomien juomapakkaukset – lasi, tölkki ja muovi- ovat palautusjärjestelmään kuuluvia kierrätettäviä panttipakkauksia.  

EU ajaa kiertotaloutta ja kierrätystä. Luonnonvaroja säästyy, kun kerran tehty raaka-aine pysyy kierrätyksellä käytössä. Muovin kierrätysteknologia on jo kehittynyt pitkälle ja PET-pullot ovat Suomen kierrätetyin muovipakkaus (91%).

EU edellyttää, että vuonna 2025 pulloissa käytetään 25% kierrätettyä muovia. Sinebrychoff on täyttänyt tämän tavoitteen jo pitkään .  Coca-Colan kaikien juomien 0,5L juomapulloissa 50% materiaalista on kierrätettyä elintarviketasoista muovia. Isommissa 1,5 litran pulloissa on käytetty 25% kierrätysmuovia.

Sinebrychoff jatkoi Coca-Cola- juomien pakkaamista pulloihin, joiden kaulaosaa lyhennettiin vuoden 2017 lokakuussa  neljällä millillä ja samalla myös korkit kevenivät hieman. Näillä toimenpiteillä vähennettiin markkinoille tuodun muovin määrää vuonna 2018 noin 490 000 kiloa.



Vähemmän sokeria ja pienemmät annospakkaukset lisäävät suosiotaan

Coca-Cola-yhtiöt Euroopassa sitoutuivat vuonna 2015 vähentämään juomissaan sokerin määrää 10 % vuoteen 2020 mennessä. Tämä tarkoittaa, että myös Suomessa Coca-Cola ja Sinebrychoff tarjoavat kuluttajielle vähäsokerisempia juomia ja pyrkivät ohjaamaan  kulutusta pienempiin juomapakkauksiin. 

Vuonna 2018 kalorittomien ja vähäkaloristen juomien osuus  koko myynnistä on kasvanut edelleen ja yhä useammat suomalaiset valitsevat kevyempiä, vähäsokerisempia juomiamme. Kalorittomien ja vähäkaloristen juomien osuus koko juomavolyymista on jo 41,2%, kasvua edellisestä vuodesta yli prosenttiyksikön verran.

Viime vuonna Coca-Cola esitteli suomalaisille uusia juomia, joiden avulla kuluttajien on helpompi vähentää sokerin ja kalorien saantiaan. 

Coca-Cola-juomaperheeseen lanseerataan uusia makuvariantteja vain sokerittomana, kuten viime vuonna COCA-COLA ZERO SUGAR VADELMA. FUZE TEA lisäsi kuluttajien kevyempien juomien valikoimaa kolmella vähäkalorisella teejuomalla. Vastuullisesti tuotetut juomat ovat sekoitus mustaa tai vihreää teetä, hedelmämehua ja yrttejä. Makuvedet kiinnostavat suomalaisia ja Bonaqua innovoi ja tarjosi kuluttajille herkullisia makuvaihtoehtoja, kuten uusi BONAQUA VITA PERSIKKA & TYRNI.


Suosituimmat virvoitusjuomat Coca-Cola, Coca-Cola Zero Sugar, Fanta ja Sprite -30% sokeria myydään myös Suomen pienimmissä virvoitusjuomapakkauksissa eli 250 ml tölkeissä. Pienten juomapakkausten eli 250 ml ja 330 ml tölkkien suosiota onnistuttiin viime vuonna kasvattamaan edelleen. Niiden osuus kaikissa juomapakkauksissa myydystä volyymista kasvoi ja oli 19,9% (2017 14,8%).

Kaikissa 1,5 litran virvoitusjuomapulloissa on otettu käyttöön uusi selkeä ja näkyvä graafinen annoskokomerkintä. Merkinnän avulla näkee helposti, että yhdessä pullossa on kuusi annosta.

Kaikissa niin suurissa kuin pienemmissä juomapakkauksissa on useita vuosia ollut selkeästi nähtävillä merkintä, joka kertoo yhdessä juoma-annoksessa olevien kalorien prosenttiosuus päivittäisestä kalorimäärästä (aikuisen keskivertokäyttäjän vertailuarvomerkintä 2000kcal/päivä). 

Sinebrychoffin kestävän kehityksen raportti löytyy TÄÄLTÄ

The Coca-Cola Companyn globaali vastuullisuusraportti on luettavissa TÄÄLTÄ