Coca-Cola tekee… robotteja? Ajatus saattaa tuntua hieman oudolta, mutta ei pitkään. Kurkista kulissien taakse, kun joukko suunnittelijoita ja teknologiavelhoja rakentaa robotin, joka yllättää monella tapaa.

Vuonna 2014 Coca-Cola aloitti yhteistyön San Franciscon Silicon Valleyssä perustetun Fellow Robots -start upin kanssa. Tarkoituksena oli kehittää Cobotti 1.0, Coca-Cola-robotin prototyyppi, joka on aina siellä missä kuluttajakin.

”Palvelurobotit ovat nopeasti kasvava toimiala”, kertoo Fellow Robotsin puheenjohtaja Marco Mascorro. ”Yhteistyö Coca-Colan kanssa auttaa meitä osoittamaan robottien mahdollisuudet myös perinteisen palvelualan ulkopuolella.”

Cobotti 1.0

Cobotti 1.0 inspiroitui antiikkisista juoma-automaateista. Suunnittelutiimi oli innoissaan robotin ulkomuodosta, mutta automaatin sisälle mahtui vain neljä pientä tölkkiä, mikä teki siitä epäkäytännöllisen. Seuraava Cobotti, eli Cobotti 2.0, vaatikin modernin muodonmuutoksen, ja tiimi joutui miettimään automaatin ulkonäön täysin uusiksi.

Hypätäänpä suoraan vuoteen 2016, kun Cobotti 2.0 ei ole enää kaukainen haave. Kuvassa Tom North, Cobotti 2.0-tiimin vetäjä, esittelee kuinka robotin toiseen versioon mahtuu enemmän tuotteita kuin edeltäjäänsä.

Tom North johti Coca-Cola-Cobotin 2.0 kehitystyötä.

Coca-Colan tuotekehityksen varapäällikkö Nancy Quan kertoo, että yhtiön ulkoisesta teknologiatiimistä on ollut suuri apu Cobottien kehityksessä. “Cobotti on erinomainen osoitus siitä, miten Coca-Cola työskentelee ulkoisten kumppanien kanssa. Tässä tapauksessa tiimimme oli yhteyksissä teknologia-alan start up -yrityksiin. Yhteistyökumppanien sisällyttäminen prosessiin mahdollisti uuden teknologian kehittämisen.”
Monet muutkin tiimit olivat mukana kehittämässä Cobottia. Kaikilla osallistujilla oli yhteinen päämäärä: luoda itsestään liikkuva juoma-automaatti, joka ilahduttaa ja yllättää kuluttajia eri tavoin. Cobotti 1.0 oli menestys, mutta kehitettävää oli vielä paljon. Ennen seuraavan Cobotin suunnittelua tiimit perehtyivät kuluttajien tarpeisiin, ja saivat Japanin ja Kiinan Coca-Cola-tiimit mukaan projektiin.

Sisuskalut

Ensimmäisen Cobotin suurin haaste oli vähäinen tila. Cobotti 2.0 suunniteltiinkin niin, että sen sisälle mahtuu 20 tölkkiä tai pientä pulloa. Uuden sukupolven robotin tyylikkääseen ulkomuotoon on kätketty myös lukuisia yllättäviä temppuja. Se pystyy esimerkiksi tulkitsemaan ihmisten kasvonilmeitä ja kehonkieltä: hymyllä saa tölkillisen Coca-Colaa, kun taas poseeratessa robotti ottaa valokuvan.

Cobotti 2.0
Cobotti 2.0 suunniteltiin niin, että sen sisälle mahtuu 20 tölkkiä tai pientä pulloa.

Aivot

Cobotti 2.0:aa ohjaillaan kahden ihmisen voimin. Toinen kauko-ohjain vaikuttaa Cobotin liikkeeseen, kun taas toinen ohjaa sen interaktiivisia toimintoja. Loppujen lopuksi Cobotilla onkin siis ihmisaivot, jotka päättävät milloin Cobotti tarjoaa juoman, ottaa kuvan, tai hymyilee. Samalla kertaa rakennettiin kaksi robottia, Tom ja Jerry, jotta toisen robotin työskennellessä toinen voidaan täyttää juomilla.

Cobotin kautko-ohjain
Kauko-ohjaimella ohjataan Cobotin liikettä ja interaktiivisia toimintoja.

Sydänleikkaus

Tiimillä oli kiire saada Tom ja Jerry täyteen valmiuteen ennen niiden ensiesittelyä. Viimeiset kolme viikkoa tiimin jäsenet työskentelivätkin päivin ja öin. Viimeisten päivien ajan roboteille suoritettiin mm. ”sydänleikkaus”, jotta niiden virtalähteet toimisivat saumattomasti. Kaiken kaikkiaan kahden ensimmäisen modernin Cobotin kokoamiseen meni kuudesta kahdeksaan viikkoa, mutta tulevaisuudessa se voidaan tehdä jopa puolet nopeammin.

Ensiesittely

Tiimin viimeiset viikot olivat kiireiset, sillä Cobotteja odotti kiertue Kiinassa, aina Shanghaista Pekingiin. Kiertueen aikana Cobotit vierailivat suurissa elokuvateattereissa ja kauppakeskuksissa ilahduttamassa asiakkaita. Kiinanmatkan jälkeen Cobotit palasivat takaisin Atlantaan, missä niiden ominaisuuksia parannellaan.

Toukokuun alussa Tom ja Jerry näkivät päivänvalon Shanghailaisessa elokuvateatterissa. Innostunut yleisö kommunikoi robottien kanssa, otti kuvia, ja siemaili kylmää Coca-Colaa. ”Robottien ensiesittely oli menestys”, hehkuttaa North. ”Tämän tapahtuman myötä olen innoissani uusien paranneltujen robottien esittelystä myös muulle maailmalle.”

Cobot Kiinassa
Tom ja Jerry näkivät päivänvalon Shanghailaisessa elokuvateatterissa.

Samaan aikaan pajalla työstetäänkin kuumeisesti kahta uutta robottia nimeltä Cobot 2.5. Niiden on tarkoitus tehdä matka Japaniin Universal Studioiden juhlavuoden kunniaksi.

Cobotin tulevaisuus

Cobotti 2.0 oli valtava teknologinen harppaus eteenpäin ensimmäisestä Cobotista. Tulevaisuudessa Cobottien säilytystilaa lisätään ja ohjausjärjestelmä aiotaan sovittaa yhteen kauko-ohjaimeen. Myöskin Cobotin kykyä tunnistaa kasvonilmeitä parannellaan.

Cobotissa on paljon potentiaalia tuoda iloa kuluttajille. ”Uuden Cobotin kehittäminen antaa meille mahdollisuuden hyödyntää innovaatiota uudella tavalla”, kertoo Coca-Colan innovaatiojohtaja Bill Maynard. ”Mitä teknologiaa voimme lisätä Cobottiin, jotta kuluttajakokemus olisi entistä parempi? Meillä on monta jännittävää ideaa, ja kenties joku päivä Cobotti jakelee juomia vaikka halauksia vastaan!”

Cobottien kehitystiimi
Cobotit Tom ja Jerry, sekä rakennustiimi (vasemmalta lähtien): Clayton Burnett, Clarke Monroe, Alan Hawkins ja Hannah Rittweger. Kuvasta puuttuu Frank Fu.