Olympiatulen syttyminen Pyeongchangin talviolympiakisojen avajaisissa merkitsi ainutlaatuisen urheilujuhlan alkua. Urheilijoiden ohella nämä kisat ovat erityiset myös Coca-Colalle, sillä kisat ovat historiallinen 90 vuoden virstanpylväs Coca-Colan ja Olympialiikkeen yhteistyössä.  

Coca-Cola on ollut mukana olympiakisoissa Amsterdamin kesäkisoista 1928 alkaen.  Takana on 90 vuotta kaikkine kesä- ja talvikisoineen, mikä tekee yhtiöstä Olympialiikkeen pisimmän yhtäjaksoisen partnerin.

“Nyt käynnistyneiden kisojen myötä osoitamme jälleen tukemme Olympialiikkeen ydinarvoille. Erinomainen suoritus, ystävyys ja toisten kunnioitus ovat asioita, joita haluamme jatkossakin tukea. Olympiakisat ovat ainutlaatuinen tapahtuma ja elämys urheilijoille, faneille ja ihmisille ympäri maailmaa, sanoo Rodolfo Echeverria, Coca-Cola Companyn luovista ratkaisuista vastaava johtaja. 


Coca-Cola muistetaan paitsi Olympialiikkeen tukijana myös yhteistyöstään monien olympiaurheilijoiden kanssa. Näitä ovat mm. maailmanluokan pikajuoksija Jesse Owens (Berliini 1936), nyrkkeilijä Cassius Clay (Rooma 1960) tai uimari Missy Franklin (Rio 2016). Pyeongchangin kisoissa Pohjois-Amerikan Coca-Cola-yhtiö on yhdistänyt voimansa neljän maailmanluokan amerikkalaisurheilijan kanssa. Freestyle-hiihtäjä Mac Bohonnon, kuvioluistelija Nathan Chen, kelkkailija Elana Meyers Taylor sekä paralumilautailija Amy Purdy.  Lisäksi  jäätanssijat Alex ja Maia Shibutani sekä taito- ja pikaluistelija JR Celski ovat Minute Maid ja Core Power –brändien riveissä. 


Yhteistyön historia

Vuosikymmenien kuluessa Coca-Cola on vahvistanut sitoumustaan toimia Olympialiikkeen hyväksi sekä rooliaan Olympialiikkeen kansainvälisenä partnerina. Coca-Cola sponsoroi myös Olympiasoituviestiä sekä on 204 kansallisen olympiakomitean partneri.  

Jo vuodesta 1928 alkaen Coca-Colalla on ollut selkeä rooli kisatunnelmaa kohottavien tapahtumien rakentajana ja toteuttajana niin isäntäkaupungissa kuin ympäri maailmaa. Suomalaiset muistavat, kuinka 1952 Coca-Cola lahjoitti 720 000 pulloa Sotainvalidien Veljesliitolle Helsingin kisoja varten. Lahjoitus oli merkittävä sodanjälkeiselle pulasta kärsivälle Suomelle ja Veljesliitto sai juomien myynnistä saadun voiton omakseen. 

Talviolympiakisat Oslossa 1952.

Samana vuonna Oslon talvikisoissa Coca‑Colaa valmistavat yhtiöt tarjosivat kisavieraille tuolloin vielä niin harvinaislaatuisen mahdollisuuden päästä helikopterilla yläilmoihin.  Kopteria käytettiin ensin, kun kerättiin varoja norjalaisurheilijoiden hyväksi. Kisapäivän viimeisiin tapahtumiin kopterilla kuljetettiin yleisöä. Roomassa 1960 italialaiset Coca-Colan valmistajat tarjosivat urheilijoiden ja kisavieraiden iloksi  “Arrivederci Roma” alkuperäislevytyksen.

Calgaryn 1988 talvikisoissa avattiin historian ensimmäinen virallinen Coca‑Cola olympiapinssien vaihtokeskus. Siitä on kasvanut kisojen odotettu olympiaperinne ja kisavieraiden ykköskohde urheilun jälkeen.

Rio 2016 kesäkisoihin Coca-Cola perusti virallisen kisa-ajanviettopaikan nuorille, jossa he pääsivät kokemaan ja nauttimaan kisatunnelmasta heitä kiinnostavalla tavalla. Kaupungin sydämessä sijainnut tila tarjosi erilaisia tapoja nauttia kisoista, kuten mm. erilaisia teknologisia sovelluksia sekä runsaasti huomiota saaneet tapaamismahdollisuudet omien idoliensa kanssa. 

Ateenan Olympiakisojen tuli pysähtyi maailmanlaajuisella kierroksellaan Helsingissä 2. heinäkuuta 2004. Coca-Cola on olympiasoihtuviestin pääyhteistyökumppani, joka yhteistyössä Kansainvälisen Olympiakomitean, Suomen Olympiakomitean ja Helsingin kaupungin kanssa teki Olympiatulta juhlistavan koko päivän tapahtuman Helsingissä mahdolliseksi. Olympiasoihtua kantoi Helsingissä 120 suomalaista.

“Coca-Cola on sitoutunut tukemaan Olympiakisoja ja olympialiikettä. Edustaessaan optimismia, toivoa ja muita ihmisten tavoittelemia positiivisia asioita ne sopivat erinomaisesti Coca-Colan arvoihin,” kiteyttää Coca-Colan historiatiedosta vastaava Ted Ryan yhteistyötä vuosikymmeniä kantanutta arvoperustaa.

Olympiaunelmia tukemassa

“Haluamme yhteistyömme urheilijoiden kanssa olevan aitoa, uskottavaa ja todellista, sanoo Dina Gerson, joka vastaa Coca-Cola olympiaurheilijayhteistyöstä Pohjois-Amerikassa. 


Urheilijoiden ja Coca-Colan saattaminen yhteen, yhdeksi perheeksi on Gersonin mielestä mielenkiintoisin osa hänen työtään. Tunnemme suurta nöyryyttää, kun vihdoin valintaprosessin jälkeen kutsumme heidät osaksi urheilijaperhettämme. Se on meille hyvin erityinen hetki, johon kuuluvat onnenkyyneleet ja suuria ilon tunteita. Olemme jatkuvasti yhteydessä urheilijoihimme ja teemme paljon sen eteen, että he tuntevat oman erityisen roolinsa. Emme pidä heitä itsestäänselvyytenä.”

Summer Sanders, kaksinkertainen kultamitalistiuimari Barcelonan 1992 Olympiakisoissa on ollut osa Coca-Cola –perhettä jo useamman vuosikymmenen. Hän arvostaa Coca-Cola-yhteistyötä juuri sen vuoksi, etteivät urheilijat ole yhtiölle pelkkiä markkinointimahdollisuus. 


“Yhteistyöstä on hyötyä molemmin puolin,” uimari kertoo. “He arvostavat meitä olympiaurheilijoina, mutta tuntevat meidät ennen kaikkea ihmisinä. Jo ennen kuin pääsin mukaan olympiakisoihin pidin tapahtumaa todella erityisenä urheilijoille. Mutta tiesin myös, että urheilijat tarvitsevat sellaisten yhtiöiden tukea kuin Coca-Cola. Vasta myöhemmin pääsin näkemään omin silmin, miten suuri vaikutus Coca-Colalla on kisoihin ja sekä urheilijoille annettavaan tukeen. Ja kun kuulut Coca-Colan perheeseen, kyse ei ole vain kulisseista. He kysyvät aidosti, miten voivat auttaa meitä. Se on ainutlaatuista.”

“Tunnen aidosti kuuluvani Coca-Cola-perheeseen, jossa kunnioitetaan olympiarenkaita, olympia- ja paralympiaurheilijoita sekä olympiaurheilua. Vastaavasti urheilijat kunnioittavat Coca-Colaa”, sanoo