Tänä kesänä Coca-Colan 250ml tölkkien logo on väärinpäin. Kyseessä ei ole painovirhe vaan tölkit ovat Netflixin huippusuositun Stranger Things -sarjan kolmannen tuotantokauden kunniaksi julkaistava erikoistölkkierä. Kerta on ensimmäinen, kun Coca-Colan logo on juomapakkauksessa ylösalaisin.

Supersuosittu ja jo trailerillaan katseluennätyksiä rikkonut Netflixin Stranger Things -sarjan kolmas kausi saa kansainvälisen ensi-iltansa 4.7.2019. Sarjasta on kasvanut kansainvälinen ilmiö ja se on huippusuosittu myös Suomessa erityisesti nuorten keskuudessa.  

Coca-Cola sokerilla tai ilman tuo Stranger Thingsin kaikkien ulottuville kesän 250ml kapeissa erikoistölkeissä.  Tölkit erottuvat virheeltä näyttävällä ulkoasullaan perinteisistä tölkeistä: klassinen tekstilogo on ylösalaisin. Coca-Cola on nähty sarjan aiemmissa kausissa, mm. kohtauksessa, jossa yksi sarjan roolihahmoista rutistaa Coca-Cola-tölkin ajatuksen voimalla.

Kesä 1985, jolloin kaikki muuttui

Netflixin Stranger Things -sarjan fanit pääsevät heinäkuussa alkavalla kaudella vuoteen 1985, kesään joka muutti kaiken.

Katso Stranger Things tekijöiden ensimmäinen mainos ikinä. Mainoksessa Stranger Things henkilöt nauttivat 1985 lanseerattua New Coke -juomaa elokuvateatterissa. 

Sattumalta kyseisellä kesällä on suuri merkitys myös Coca-Colalle. Kesällä 1985 Coca-Colan historia sai jännittävän käänteen, kun yhtiö muutti maailman ykkösjuoman reseptin ja lanseerasi lyhytikäiseksi jääneen ‘New Coke’ -juoman.

New Coke tullaan näkemään useissa kolmannen Stranger Things -kauden jaksoissa. Uutta kautta varten Netflix vieraili Coca-Colan arkistoissa Atlantassa ja perehtyi New Coke -juoman pakkauksiin ja mainontaan, jotta sarjalle saataisiin mahdollisimman aito ajankuva.  

Yhteistyön myötä amerikkalaisille on luvassa superyllätys. New Coke -juomaa on mahdollista päästä maistamaan tänä kesänä Amerikassa tarkkaan valituissa harvinaisissa tapahtumissa, joissa vuosi 1985 halutaan herättää henkiin.

Stranger Things -sarjan luojat Matt ja Ross Duffer– Coca-Colan suuria ja pitkäaikaisia faneja – ovat nähneet paljon vaivaa sovittaessaan brändin luontevasti osaksi tarinaa jo ihan ensijaksosta alkaen. Tähän mennessä Coca-Cola-mainoksia ja itse tuotetta on näkynyt jaksoissa yli 12 kertaa.

Stranger Things on erityinen sarja juuri sen vuoksi, että se pyrkii hyvin tarkasti kuvaamaan sitä aikakautta, jossa tarina tapahtuu.

“New Coken oli koko ajan tarkoitus saada merkittävä rooli tässä kaudessa” kertovat Dufferin Veljekset New York Timesin haastattelussa.   “Se oli yksi ensimmäisiä ideoitamme, kun mietimme kolmannen kauden sisältöä.  Kun muistellaan kesää 1985 on New Coke -juoman lanseeraus yksi mieleenpainuvista tapahtumista, joka tulee mieleen. Se oli silloin todella iso juttu. Olisi ollut erittäin outoa olla noteeraamatta sitä tässä kaudessa.”

Coca-Colalla on yli 100 vuoden kokemus yhteistyöstä elokuva- ja viihdemaailman kanssa.

Yhtiö teki elokuvamarkkinointia jo vuonna 1914, aloitti elokuvatähtiyhteistyön Charlie Chaplinin kanssa vuonna 1927, toi elokuvateattereihin ensimmäiset virkistyspisteet 40-luvulla, kehitti edelläkävijänä juomien elokuvamainontaa 50-60-luvuilla ja esitteli ensimmäiset elokuvapromootiokampanjat jo 70-luvulla. Yhtiön hallussa on myös yksi parhaan elokuvan Oscar-patsas, elokuvasta Gandhi, joka valmistui Coca-Colan omistaessa Columbia Pictures –yhtiön.