Kameran edessä vuorotellen yhdeksän tunnettua suomalaista: ikähaarukka parikymppisestä kahdeksankymppiseen, joukossa kaikkien tuntemia malleja, näyttelijöitä, toimittajia, urheilija, muusikko ja tubettaja. Ei mikään läpihuutojuttu edes kuuluisalle mainoskuvaajalle. Miten saada kuvattava olemaan kuvassa aito ja teeskentelemätön? Vastaus voi olla vaikka kissa tai kahvikuppi.

Mikä on ammattikuvaajan tärkein työväline? Se ei välttämättä olekaan muhkea järjestelmäkamera ja massiiviset studiovalot, väittää huippukuvaajana tunnettu Veikko Kähkönen. Avain onnistuneeseen kuvaan saattaa olla vaikka kahvikuppi.

”Kuvaajan työ on kuin psykologin työtä. Tärkein tavoitteeni on saavuttaa kuvattavan luottamus. Se onnistuu, kun kohtaan ihmisen sellaisena kuin hän on”, Kähkönen kertoo.

”Yleensä keskustelen paljon kuvattavan kanssa ennen kuvausta. Joskus saattaa olla, että juomme yhdessä tunnin verran kahvia ja kuvien ottamiseen kuluu vain viisi minuuttia. Napin painallus on kuvauksessa vain jäävuoren huippu.”

Cledos odottelee kuvauksien alkua. Olkapäällä poseeraavat kissat olivat aitoja kissoja.

Rento ja luottavainen tunnelma

Kähkönen kuvasi Coca-Colalle syys-lokakuussa yhdeksän koko kansan tuntemaa suomalaista, joita yhdistää aitous ja rohkeus olla oma itsensä. Hän muistuttaa, että aitous on joustava ja subjektiivinen käsite.

”Tässä projektissa aitous tarkoitti, että halusin tuoda kuvattavan persoonan esiin. Kuvaus lähti liikkeelle oikeanlaisen tunnelman luomisesta. Tavoitteena oli ottaa rento kuva, jossa näkyy mukava fiilis, eikä mikään pönötyskuva.”

Kuvattavan luottamuksen saavuttaminen ei ole itsestäänselvyys vaan jotain, jonka eteen koko kuvaustiimi tekee töitä. Tiimillä on monenlaisia keinoja luoda kuvaukseen rento ja luottavainen tunnelma. 

Välillä katsotaan, miltä kuvat näyttävät. Tässä käydään läpi Maryamin kuvia.

Yksi tärkeä onnistumistekijä on kuvauksen huolellinen suunnittelu, joka luo kuvauspäivään selkeän yhteisen suunnan. Ennen jokaista kuvausta stylisti ja tuottaja esimerkiksi ottivat yhteyttä jokaiseen kuvattavaan, jonka kanssa käytiin läpi kuvaussuunnitelmaa.

”Kun kuvaus tapahtuu suunnitelmien mukaan, kaikki mukana olevat – niin kuvaaja, kuvaustiimi kuin myös kuvattava – tietävät, mitä ollaan tekemässä.” 

Kameran takana Veikko, edessä Mansikkka.

Yllätyksenä Lenitan energia ja Zakarien elämänilo

Vaikka Kähkönen on kameransa linssin takaa nähnyt paljon, tuli AITO-sarjan kuvauksissa eteen myös yllätyksiä.

”Yllätyin esimerkiksi, miten hyvä Mikael Forssell oli heittäytymään kameran edessä. Unohtumatonta oli myös se energia, millä Lenita Airisto tuli paikalle ja otti tilanteen haltuun. Tai Zakarie Alista pursuava uskomaton elämänilo.”

AITO-kuvasarjan kuvauksissa käytettiin luovasti lavasteita ja monipuolisia asusteita. Ehkä erikoisin elementti kuvauksissa oli kaksi kissanpentua, jotka kiipeilivät kuvauksessa räppäri-Cledoksen olkapäällä.

”Somessa on spekuloitu, olivatko kissat aitoja. Kyllä ne olivat! Kun suunnittelin kuvausta, mieleeni tuli käyttää kissoja. Pohdiskelin asiaa ääneen Instagram Storyssani ja sen kautta kuvauksiin löytyikin nopeasti kaksi muutaman viikon ikäistä pikkukisua.”

Kuvauksissa kokeiltiin useita erilaisia kuvakulmia, jotka saavat myös kuvaajan taipumaan erilaisiin asentoihin kuvaamaan.

 

Kolme kuvauspäivää, kuuden henkilön tiimi

AITO-sarjan yhdeksän kuvaa syntyivät kolmen työpäivän aikana. Kuvauksessa Kähkösellä on aina mukana useamman ammattilaisen työryhmä. Näin ollen jokainen kuva on tiiviin yhteistyön tulos ja koko tiimin näköinen.

”Kuvaaja on tällaisessa projektissa vain mahdollistaja. Tiimini kokoonpanot vaihtelevat melkein joka kerta. Minulla on laaja verkosto, johon kuuluu lahjakkaita ja luovia tekijöitä”, Kähkönen kertoo.

AITO-kuvauksissa tiimiin kuuluivat tuottaja Johanna Helanterä, valoassistentti Jari Hämäläinen, tuotantoassistentti Severi Uusitalo, stylisti Janic Leino sekä meikkaaja-maskeeraaja Emma Bentley.

Tuotantoassistentti Severi Uusitalo toimi monissa kuvissa testimallina ennen kuvausta. Tässä Severi auttaa Iina Kuustosen kuvien valaistuksen säätämisessä.