Kansainvälinen Olympiakomitea ja The Coca-Cola Company ovat allekirjoittaneet kansainvälisen TOP-partneruussopimuksen, jolla lähes satavuotista yhteistyötä jatketaan 12 vuodella.

Vuonna 1928 naiset saivat ensimmäistä kertaa kilpailla Olympiakisoissa yleisurheilulajeissa. Amerikkalaiset urheilijat saapuivat kisoja isännöivään Amsterdamiin rahtilaivalla ja laivan kyydissä tuli kisoihin myös Coca-Colaa ensimmäistä kertaa ikinä. 

cocacola_olympialaiset_kioski_hollanti_1928.jpg
Coca-Cola oli ensi kertaa Olympiakisoissa mukana Amsterdamissa 1928. Uusi sopimus kattaa vielä vuoden 1932 kisat, jonka kisaisäntää ei ole vielä valittu.

Amsterdamin jälkeen Coca-Cola on ollut mukana jokaisissa kesä- ja talvikisoissa. Myös Suomessa Coca-Colan historia alkoi Helsingin Olympiakisoista vuonna 1952, kun Coca-Cola-yhtiö lahjoitti 700 000 pulloa Sotainvalidien Veljesliitolle ja kisojen järjestelytoimikunnalle. Vuosikymmenien kuluessa on Olympiakisoissa tehty historiaa moneen kertaan ja Coca-Cola on ollut mukana todistamassa ennätysten rikkoutumista, unelmien täyttymistä, kilpailua ja kaveruutta. 

M/S Marvic toi 30 000 laatikollista Coca-Colaa Helsinkiin 2.7.1952. Ruumassa oli mukana myös 6 jakeluautoa, 3 jäänkuljetusautoa, 299 jäähdytyslaitetta, 750 mainoskilpeä, 1000 korkinavaajaa ja 150 000 Coca-Cola-aurinkolippaa.

Ennätyspitkä partneruus jatkuu

Historiallisen pitkällä 92-vuoden yhteistyöllä Coca-Cola on jo nyt olympialiikkeen pitkäaikaisin yhteistyökumppani. Uusi sopimus jatkaa yhteistyötä 12 vuodella vuoteen 2032, jolloin Coca-Cola tulee tukeneeksi olympialiikettä peräti 104 vuotta. Uudella sopimuksella yhteistyö kattaa 2022 Pekingin talvikisat, 2024 Pariisin kesäkisat, 2026 Milanon talvikisat, 2028 Los Angelesin kesäkisat sekä vuosien 2030 ja 2032 vielä nimeämättömät kisat.

Jiri Kejval, Kansainvälisen Olympiakomitean edustaja sanoo: “On todella hienoa, että yhteistyömme Coca-Colan kanssa jatkuu tulevinakin vuosina. Uusi sopimus osoittaa Coca-Colalta merkittävää sitoutumista kansainvälisen olympialiikkeen työhön nuorten tukemiseksi ja  olympia-arvojen edistämiseksi kaikkialla maailmassa.” 

“Meille on suuri kunnia ja etuoikeus saada jatkaa yhteistyötämme Olympialiikkeen kanssa, sanoo Coca-Cola-yhtiön pääjohtaja James Quincey. Kisat ovat urheilijoille ainutlaatuinen kokemus ja mahdollisuus kokoontua yhteen edustamaan omaa maataan, tavoittelemaan unelmaansa ja tekemään omalta osaltaan historiaa.”

Uudessa sopimuksessa erilaista on, että Coca-Cola allekirjoittaa alkoholittomien juomien partneruussopimuksen yhdessä kiinalaisen maitotuotteita valmistavan Mengniu-yhtiön kanssa. Yhtiöt tuntevat toisensa hyvin Kiinan markkinoilta. Mengniun suurin osakkeenomistaja on myös Coca-Colan kiinalaisen pullottajayhteistyökumppanin COFCO Coca-Colan emoyhtiö.

Tuki urheilulle ja olympia-arvoille

Maailma on muuttunut paljon siitä, kun ensimmäinen Coca-Cola nautittiin Amsterdamin kesäolympiakisoissa vuonna 1928. Olympialiikkeen arvoilla on yhä tärkeä merkitys tämän päivän maailmassa ja yhteistyöllä Coca-Cola haluaa edistää Olympiakisojen tulevaisuutta.

Kansainvälisten olympiapartnereiden tuki kohdennetaan kaikille kansallisille olympiakomiteoille, kansallisille urheilijoille ja kisojen järjestelystä vastaaville tahoille. Sillä tuetaan myös urheilijoiden harjoittelua ja kehitystä. Tämän lisäksi partnerit edistävät  Olympialiikkeen ihanteita ja arvoja omassa viestinnässään sekä nostattavat kisatunnelmaa rakentamalla ikimuistoisia elämyksiä niin kisavieraille kuin kisoja seuraaville faneille ympäri maailmaa. 

8_29_london_olympics_90x60.png
Lontoon kisoissa 2012 Coca-Bola toteutti Olympiapuistossa Beatbox -paviljongin, joka yhdisti kokeellisesti musiikin ja arkkitehtuurin. Rakennelma koostui yli 200 yhteenliitetystä, valo- ja ääniefektejä tuottavasta ilmatyynystä. Rakennuksen arkkitehtisuunnittelusta ovat vastanneet kaksi lupaavaa nuorta arkkitehtia: ruotsalainen Pernilla Ohrstedt ja brittiläinen Asif Khan. Kisojen aikana paviljonkiin tutustui yli 200 000 vierailijaa.

Bea Perez, Coca-Colan vastuullisuudesta ja yhteistyökumppanisuhteista vastaava kansainvälinen johtaja kertoo, että Coca-Cola on koko yhteistyöhistorian ajan ollut mukana toteuttamassa uskomattomia olympiaelämyksiä ympäri maailmaa. Näillä toimenpiteillä on kannustettu ihmisiä tavoittelemaan parastaan, uskomaan mahdollisuuksiinsa, kilpailemaan reilusti ja uskomaan parempaan maailmaan. Yli 90 yhdessä toimitun vuoden pohjalta olemme enemmän kuin innoissamme siitä, mitä olympialiikkeen tulevaisuus tuo tullessaan.”